kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۰۸۹۸
تاریخ انتشار : ۰۶ آذر ۱۴۰۰ - ۲۱:۳۴

توافق آذربایجان و ارمنستان برای تعیین حدود مرزی با میانجیگری پوتین

در بیانیه پایانی دیدار پوتین، علی‌اف و پاشینیان اعلام شده که مسکو، باکو و ایروان درباره ایجاد کمیسیونی برای تعیین خطوط مرزی جمهوری آذربایجان و ارمنستان با کمک روسیه و بازگشایی کریدورهای حمل‌ونقل منطقه به توافق رسیدند.

 


درگیری‌های جدید بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان روز سه‌شنبه
۱۶ نوامبر (۲۵ آبان) شدت گرفت و هر دو طرف یکدیگر را به شروع حمله نظامی متهم می‌کردند. ارمنستان از روسیه درخواست کمک کرد. ارمنستان ساعاتی بعد از این درخواست، شامگاه سه‌شنبه اعلام کرد که به دنبال «میانجیگری» روسیه بر سر آتش‌بس با جمهوری آذربایجان موافقت کرده است. گفتنی است، همان زمان «سعید خطیب‌زاده»، سخنگوی وزارت خارجه ایران نیز تنش‌های جدید را برای روند تدریجی رسیدن به صلح و پیشرفت در منطقه خطرناک توصیف کرد و گفت که «جمهوری اسلامی آماده کمک به طرفین برای حل و فصل اختلاف‌ها و برقراری ثبات و امنیت در منطقه است.»
حالا، در پایان مذاکرات سه‌جانبه «ولادیمیر پوتین»، رئیس‌جمهور روسیه، با «الهام علی‌اف» رئیس‌جمهور آذربایجان، و «نیکول پاشینیان»، نخست‌وزیر ارمنستان، در بندر سوچی (در جنوب روسیه) که حدود 3 ساعت به طول انجامید، جمعه شب بیانیه مشترکی از سوی طرفین منتشر شد.
در این بیانیه آمده است: «طرفین به توافق رسیدند که اقدامات مشخصی برای تقویت سطح ثبات و امنیت در مرزهای جمهوری آذربایجان و ارمنستان انجام شود و کمیسیون دوجانبه‌ای به منظور تعیین خطوط مرزی بین دو کشور همسایه و همچنین از سر گیری فعالیت کریدور حمل‌ونقل در منطقه‌ایجاد شود و به درخواست طرفین، فدراسیون روسیه نیز رایزنی‌های لازم در این زمینه را در جهت تحقق هرچه سریع‌تر این امر انجام خواهد داد.»
ولادیمیر پوتین در پایان این نشست درباره نتیجه آن اعلام کرد که تا پایان همین سال جاری مکانیزمی برای مشخص کردن خطوط مرزی بین جمهوری آذربایجان و ارمنستان بوجود خواهد آمد. وی توضیح داد: «ما درخصوص برخی مسائل توافق کرده‌ایم که به عقیده من بسیار مهم و کلیدی هستند. مهم‌ترین موضوع ایجاد مکانیزمی تا پایان سال برای مشخص کردن خطوط مرزی بین دو کشور است که طرف روسی هم به مقامات باکو و ایروان در این خصوص کمک‌های لازم را ارائه خواهد کرد و من امیدوارم که این روند هرچه زودتر آغاز شده و هیچ مشکلی در این زمینه پیش نیاید.»
به گفته پوتین، در جریان این مذاکرات این موفقیت حاصل تا مسائل انسانی مطرح شده و طرفین درخصوص بازگشایی کریدورهای حمل‌ونقل در منطقه، از جمله راه‌های آهن و ارتباطات جاده‌ای به توافق برسند که این مسئله برای توسعه اقتصادی هر دو کشور اهمیت بسیار زیادی دارد.
گفتنی است، دو کشور آذربایجان و ارمنستان در دهه ۱۹۹۰ نیز بر سر قره‌باغ جنگیدند که در آن زمان ایروان به پیروزی رسید، اما این بار آذربایجان با حمایت اردوغان و دولتش دست بالا را داشته است.