kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۰۵۹۷
تاریخ انتشار : ۰۲ آذر ۱۴۰۰ - ۲۱:۱۵
روایت‌هایی از متن و فرامتن فتنه هشتاد و هشت- 79

روایت متن

 

گزیده سخنان کلیدی رهبر انقلاب درباره فتنه 88
رهبر انقلاب در طول دوران هشت‌ماهه‌ فتنه‌ سال 88 سخنان بسیاری در روشنگری پیرامون ابعاد مختلف آن داشته‌اند؛ همچنان‌که پیش از انتخابات ریاست‌جمهوری در 22 خرداد آن سال هشدارهایی در بیانات ایشان درباره‌ ریشه‌های فتنه دیده می‌شود. پس از 22 بهمن 1388 تاکنون نیز اشارات فراوانی دراین‌باره می‌توان در سخنان رهبری یافت. اگر این نکات کنار هم دیده شود، مجموعه‌ای از دقایق و ظرایف تحلیلی را پیش روی مخاطب قرار می‌دهد که می‌تواند کلیدی برای تحلیل جامع فتنه از منظر حضرت آیت‌الله خامنه‌ای باشد. با این‌حال، از آنجا که حجم مطالب ایشان دراین‌باره زیاد است، دست به گزینش زده و مواردی را در این بخش گرد آورده‌ایم که تأکید بیشتری روی آنها وجود داشته و به خصوص حاوی اعلام موضع رهبری درمورد مسائل فتنه است. همچنین از میان بیاناتی که تکرار مضمونی داشته‌اند، مواردِ واضح‌تر و تفصیلی‌تر انتخاب شده و موارد مشابه کنار نهاده شده‌اند. درنهایت برخی سخنان که تاکنون منتشر نشده، به این مجموعه افزوده شده تا تصویر کامل‌تری فراهم شود. این منظومه در چهار بخش روایی سامان یافته که هریک موضوع یا مخاطب اصلی بیان یا موضع رهبری در 5 بازه‌ زمانی هستند.
روایت اوّل: مردم
فصل یکم: از یکم فروردین 1388
تا روز برگزاری انتخابات
تشویق مردم به مشارکت حدّاکثری | انتخابات سرمایه‌گذاری عظیم ملّت ایران است... ملّت ایران سرمایه‌گذاری عظیمی را می‌کند، سپرده‌گذاری بزرگی را انجام می‌دهد و سود آن را می‌برد. آراء یکایک شما مردم سهمی است از همان سرمایه‌گذاری و سپرده‌گذاری... یک رأی هم اهمّیّت دارد. هرچه انتخابات پرشورتر باشد، عظمت ملّت ایران بیشتر در چشم مخالفان و دشمنانش دیده خواهد شد؛ برای ملّت ایران حرمت بیشتری خواهند گذاشت؛ دوستان شما هم در دنیا خوشحال می‌شوند.
(یکم فروردین 1388)
دست همه باز باشد؛ اختیار با مردم است| میدان برای همه باز است؛ بیایند در میدان انتخابات خود را بر مردم عرضه کنند. اختیار با مردم است... من به مسئولین انتخابات هم سفارش و تأکید می‌کنم؛ به‌طور حتم بایستی انتخابات را جوری برگزار کنند که پرشور باشد؛ دست همه‌ نامزدها باز باشد؛ مردم آزادانه بتوانند انتخاب کنند و انتخابات، سالم و با امانت کامل ان‌شاءالله انجام بگیرد و انجام خواهد گرفت. (یکم فروردین 1388)
مسئله‌ اوّل انتخابات؛ حضور مردم | همه باید اصرار داشته باشید که در انتخابات شرکت کنید. به نظر من مسئله‌ اوّل در انتخابات، مسئله انتخاب این شخص یا آن شخص نیست؛ مسئله‌ اوّل، مسئله‌ حضور شما است. حضور شما است که نظام را تحکیم می‌کند، پایه‌های نظام را مستحکم می‌کند، آبروی ملّت ایران را زیاد می‌کند، استقامت کشور را در مقابل دشمنی‌ها زیاد می‌کند و دشمن را از طمع ورزیدن به کشور و از فکر ضربه زدن و توسعه[برنامه‌اش] و فساد و فتنه منصرف می‌کند.
(22 اردیبهشت 1388)
پرهیز از اصطکاک و اغتشاش | این جزو افتخارات کشور ما است. افراد گوناگون می‌آیند؛ با منش‌های مختلف، با سلایق مختلف، با شیوه‌های گوناگون کار، در مقابل مردم قرار می‌گیرند... این افتخار است؛ این خوب است. هرکدام از نامزدهای محترم هم طرف‌دارانی دارند؛ بعضی‌ها از این طرف‌داران متعصّب هم هستند، خیلی علاقه‌مند سرسختند به آن نامزد خودشان. خیلی خُب، باشند، حرفی نیست؛ امّا مواظب باشید، مراقب باشید که این علاقه‌مندی‌ها به اصطکاک نینجامد؛ به اغتشاش نینجامد. شما دارید برای عقیده‌ خودتان، برای ایمان خودتان تلاش می‌کنید؛ نگذارید دشمنِ این ایمان، دشمنِ این آرمان از شما سوءاستفاده کند. من شنیدم و اطّلاع پیدا کردم که در خیابان‌ها بعضی از جوانان طرف‌داران نامزدها می‌روند _ حالا من درباره‌ این رفتن توی خیابان‌ها حرفی نمی‌زنم _ امّا مؤکّداً می‌گویم: مبادا این خیابان‌گردی‌ها به مقابله، به مجادله، به درگیری بینجامد؛ مواظب باشید. اگر کسی دیدید که اصرار بر اغتشاش و درگیری دارد، بدانید او یا خائن است، یا بسیار غافل است.
(14 خرداد 1388)
حق و تکلیف مردم | همه بروند، همه رأی بدهند، طبق تشخیص خودشان عمل کنند و سهم خودشان را در اداره‌ کشور و در تعیین مدیریّت عالی اجرائی کشور، به عهده بگیرند. این یک حق و درعین‌‎حال یک تکلیف است. حقّ آحاد مردم ما است که نظر بدهند؛ تکلیف آنها هم همین است. به اعتقاد من، این هم تکلیف شرعی و هم تکلیف عقلی _ یعنی عقلایی _ است که این کار را انجام بدهند.
(22 خرداد 1388)
تشکّر از رشد و بلوغ عقلانی مردم | باید از این حضور پرشوری که در روزهای اخیر و حتّی شب‌ها _ آن‌طور که مطّلع شدم_ مردم در خیابان‌ها داشتند، تشکّر کنم. هر گروهی طبق میل خودشان و به نظر خودشان شعار می‌دادند، امّا رشد و آگاهی مردم نگذاشت که یک حادثه‌ تلخی به‌وجود بیاید؛ در صحنه هستند، شعارهایشان را هم می‌دهند، شور و شوق خودشان را هم ابراز می‌کنند، لکن درعین‌حال رشد و کمال و بلوغ عقلانی خودشان را هم نشان می‌دهند.
(22 خرداد 1388)
فصل دوّم: از شنبه‌ پس از انتخابات
تا نماز جمعه‌ 29 خرداد
پیش‌بینی و هشدار درمورد تحریک مردم| گمان بر این است که دشمنان بخواهند با گونه‌هایی از تحریکات بدخواهانه، شیرینی این رویداد را از کام ملّت بزدایند. به همه‌‌ آحاد مردم و به ویژه جوانان عزیز که سرزنده‌ترین نقش‌آفرینان این حادثه‌ شورانگیز بودند، توصیه می‌کنم که کاملاً هوشیار باشند. همواره باید شنبه‌ پس از انتخابات، روز مهربانی و بردباری باشد. چه طرف‌داران نامزد منتخب و چه هواداران دیگر نامزدهای محترم،‌ از هرگونه رفتار و گفتار تحریک‌آمیز و بدگمانانه پرهیز کنند. رئیس‌جمهور منتخب و محترم، رئیس‌جمهور همه‌ ملّت ایران است و همه و از جمله رقیبان دیروز باید یکپارچه از او حمایت و به او کمک کنند. بی‌شک این نیز امتحانی الهی است که موفّقیّت در آن خواهد توانست رحمت خداوند متعال را جلب کند.
(23 خرداد 1388)
همه در یک طرف هستند | حضور مردم پای صندوق‌های رأی همیشه نشانه‌ حضور مردم در صحنه و آگاهی آنها و رأی آنها به نظام جمهوری اسلامی تلقّی می‌شده؛ لذا انتخابات ما ازاین‌جهت همیشه مظهر وحدت ملّی و عزّت ملّی بوده. ما باید سعی کنیم، دقّت کنیم که انتخابات مایه‌ انشقاق نشود. این حرف اصلی من است. اینکه ما تصوّر کنیم که یک گروه مثلاً 24 میلیونی یک طرفند، یک گروه 14 میلیونی یک طرفند، این به نظر من یک خطای بسیار بزرگی است؛ قضیّه این‌جور نیست. همه در یک طرف قرار دارند. آن کسانی که به رئیس‌جمهور منتخب این دوره از انتخابات رأی دادند، همان‌قدر وابسته به انقلاب و کشور و نظامند، که آن کسانی که رأی ندادند.
(26 خرداد 1388)
پاسداری از رأی 40 میلیونی مردم | مجموعه‌های مردمی، فرزندان این کشورند؛ فرزندان این ملّتند. این خطا است که ما این دو مجموعه‌ رأی‌دهنده را که یک عدّه‌ای رأی به یک نامزدی دادند، یک عدّه‌ای رأی به آن نامزد ندادند، این‌ها را ما متخاصم و متقابل فرض کنیم؛ نه، در یک مسئله‌ای، در یک گزینشی، این‌ها سلیقه‌شان یک‌جور نبوده، لکن در اصل قضیّه، در اعتقاد به نظام، در پشتیبانی از جمهوری اسلامی، همه‌ این‌ها با هم یکی هستند. ما نگاه کنیم به رأی قریب 40 میلیونی مردم در این دوره؛ این مهم است.
من معتقدم همه‌ ما وظیفه داریم این را پاسداری کنیم. (26 خرداد 1388)