kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۰۴۶۰
تاریخ انتشار : ۳۰ آبان ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۰
ضرغامی اعلام کرد

سرمایه‌گذار 5 هزار میلیارد تومانی پشت در اتاق برخی مسئولان استان فارس!

وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی خواستار حمایت از سرمایه‌گذاران در بخش گردشگری شد.

عزت‌الله ضرغامی دیروز با حضور در اتاق بازرگانی ایران، گفت: واقعاً حال بخش گردشگری خوب نیست، این بخش‌، بیماری است که در حال احتضار است و به شوک نیاز دارد، البته بیمار بسیار مهمی است که اگر بلند شود کشور را نجات می‌دهد.
وی با تأکید بر اینکه بسیاری از موانع در داخل وزارتخانه خود ما است، توضیح داد: به طور نمونه هر جا می‌خواهیم قدمی برداریم 100 مانع از طرف همکاران‌مان در وزارتخانه مطرح می‌شود بنابراین باید این رویه‌ها را در سطل زباله‌انداخت و نگاه و‌اندیشه را نو کرد.
به گزارش فارس، وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در ادامه با تأکید بر ضرورت سرمایه‌گذاری و رفع مشکلات سرمایه‌گذاران برای اجرای پروژه‌های سرمایه‌گذاری خاطرنشان کرد: مدتی پیش فردی که از خارج به ایران آمده بود و قصد سرمایه‌گذاری پنج هزار میلیارد تومانی در استان فارس را داشت که طی جلسه‌ای با وی متوجه شدم باوجود درخواست برگزاری جلسه با برخی مسئولان استان موفق نشده است با مسئولان جلسه‌ای داشته باشد.
ضرغامی تأکید کرد: پیرامون درخواست این فرد سرمایه‌گذار با مسئولان مرتبط از جمله استاندار و شهردار جلسه‌‌ای را برگزار کردم و از آنها خواستم تا کمک شود تا موانعی که فرد سرمایه‌گذار دارد برطرف شود.
وی افزود: متاسفانه با وجود درخواست سرمایه‌گذاری، مسئولان ۱۰ دقیقه وقت در اختیار این سرمایه‌گذار قرار نداده بودند در حالی که من به عنوان وزیر با این فرد جلسه گذاشتم.
این مسئول با بیان اینکه باید از سرمایه‌گذاران در بخش گردشگری استقبال شود تصریح کرد: هر کس در بخش گردشگری قصد سرمایه‌گذاری بیش از هزار میلیارد تومان بدون تسهیلات و وام را داشته باشد من شخصا با آن فرد سرمایه‌گذار جلسه برگزار می‌کنم، البته تاکنون در این زمینه با افرادی جلساتی برگزار شده است.
ضرغامی همچنین با اشاره به موضوع خلق نقدینگی در کشور و مضرات آن گفت: الان در کشور هزار‌ هزار میلیارد تومان ‌پول تولید می‌شود بدون اینکه خلق ثروت شود.
رئیس‌ اتاق بازرگانی ایران هم در این نشست با ارائه آماری از وضعیت صنعت گردشگری کشور اظهار کرد: براساس آخرین آمار گزارش شورای جهانی سفر و گردشگری، بخش گردشگری در ایران سهمی معادل ۴.۲ درصد از کل تولید ناخالص داخلی در سال ۲۰۲۰ داشته است، در حالی که این عدد در قطر ۷.۵ درصد، عربستان ۷.۱ درصد و ترکیه پنج درصد است.
غلامحسین شافعی افزود: سهم گردشگری در کل اشتغال ایران در سال ۲۰۲۰ معادل ۶.۵ درصد بوده، در حالی این عدد در امارات ۹.۴ درصد و در ترکیه ۸.۱ درصد بوده است‌.
وی عنوان کرد: شاخص رقابت‌پذیری و گردشگری اقتصاد در سال ۲۰۱۹ وضعیت ایران را در این زمینه بد ارزیابی کرده است به طوری که رتبه ایران در بین ۱۴۰ کشور ۸۹ است.
به گفته رئیس‌اتاق بازرگانی ایران، از نگاه بخش خصوص احیا بخش گردشگری نیازمند برنامه با تأکید بر دانش است.
شافعی عنوان کرد: بخش گردشگری پتانسیلی برای تحرک در اقتصاد است و چنانچه ظرفیت‌ها در این بخش بکارگیری شود می‌توان شاهد تحول قابل ملاحظه‌ای باشیم و از سرریزان در ‌کل اقتصاد منتفع شویم که امیدواریم این تحول در دوره آقای ضرغامی محقق شود.