kayhan.ir

کد خبر: ۲۳۰۰۷۷
تاریخ انتشار : ۲۴ آبان ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۰
گزارش خبری تحلیلی کیهان

3/5 میلیارد دلار به کشور بازگشت /آغاز گشایش‌های ارزی

3/5 میلیارد دلار از دارایی‌های بلوکه‌شده ایران در دسترس قرار گرفته است. یک منبع آگاه به کیهان گفت که از منابع مختلف گشایش‌های دیگری در راه است که به‌تدریج حاصل می‌شود.

 


سرویس سیاسی-

آزادسازی 3/5 میلیارد دلار از دارایی‌های ایران در کمتر از صدوچند روز از شروع به کار دولت سیزدهم و تداوم تدریجی گشایش‌های ارزی، آن‌هم در شرایطی که هنوز مذاکرات برجام آغاز نشده و فناوری هسته‌ای در حال توسعه و گسترش است حاکی از افق روشنی است که اقتصاد ایران انتظار آن را می‌کشد.
علی نادری، مدیرعامل خبرگزاری ایرنا چند روز پیش در صفحه شخصی خود در توییتر نوشت: «کمتر از ۱۰۰ روز پس از آغاز دولت سیزدهم، اخیراً بیش از 3/5 میلیارد دلار از منابع مسدود ایران در یکی از کشورها در دسترس قرار گرفته و بخش قابل‌توجهی از این منابع در حال ورود به چرخه تجاری کشور است.»
بعدازآن بود که مصطفی قمری وفا، مدیر روابط عمومی بانک مرکزی نیز روز شنبه ۲۲ آبان اعلام کرد که بانک مرکزی حدود یک میلیارد دلار ارز برای واردات کالاهای اساسی اختصاص داده است. وی افزود: «روند تأمین ارز تجاری به‌صورت روان در جریان است و بخشی از این یک میلیارد دلار تخصیص یافته به واردات کالاهای اساسی، از محل منابعی است که به‌تازگی در  دسترس بانک مرکزی قرار گرفته است.»
تداوم آزادسازی تدریجی؛
گشایش‌های دیگر در راه است
روز گذشته هم سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه در نشست خبری هفتگی خود با اصحاب رسانه در خصوص آزادسازی منابع خارجی ایران گفت: «ما منابع متعددی در خارج از کشور داشتیم و داریم که در حال آزادسازی تدریجی آن‌ها هستیم، همین‌که کالاهای اساسی به کشور وارد می‌شود یعنی اینکه این منابع آزاد می‌شوند، من بیش از این نمی‌توانم جزئیاتی را بگویم.»
گرچه خطیب‌زاده گفت: «در شرایط تحریمی اطلاعات ریز به کسی نمی‌دهیم، بانک مرکزی اگر صلاح بداند خودش می‌گوید.» اما یک منبع آگاه دولتی به کیهان گفت که از منابع مختلف گشایش‌های دیگری در راه است که به‌تدریج حاصل می‌شود.
لازم به ذکر است برخی منابع خبری بعد از انتشار خبر آزادسازی منابع بلوکه شدن ایران مدعی شدند که این پول‌ها از محل دارایی‌های ایران در کره جنوبی بوده است؛ خبری که فوراً تکذیب شد. حسین تنهایی، رئیس اتاق مشترک بازرگانی ایران و کره جنوبی طی گفت‌وگویی گفت که 3/5 میلیارد دلار پول آزادشده از محل دارایی‌هایی ایران در کره جنوبی نبوده است.
بازگشت دیپلماسی
به ریل اصلی
گرچه منبع آزادسازی این بخش از پول‌های کشور مشخص نیست و اما موضوع در دسترس قرار گرفتن منابع مسدودشده ایران طی بازه زمانی کوتاه پس از روی کار آمدن دولت سیزدهم نشان می‌دهد که متصدیان حوزه سیاست خارجی کشور، دیپلماسی اقتصادی را به ریل اصلی خود بازگردانده و برای پیگیری شروط بر حق ملت ایران، استراتژی منطقی و صحیحی را طراحی کرده‌اند.
بر همین اساس است که دیپلماسی دولت سیزدهم باعث شده برخی مقامات خارجی مجبور شوند به‌ضرورت پرداخت بدهی‌های خود به جمهوری اسلامی اعتراف کنند چه آنکه همین چند وقت اخیر بود که وزیر خارجه پیشین انگلیس گفته بود: «از دادن پول به ایران خوشحال نیستیم اما مجبوریم بدهی خود را پرداخت کنیم!»
حدود سه ماه و اندی از آغاز به کار دولت رئیسی می‌گذرد و بعد از انقلاب در واکسیناسیون، کاهش شتابان نرخ تورم، حضور میدانی و بدون تعطیلی در بین مردم، ارزان شدن سیمان و فولاد، مشخص شدن روزانه قیمت کالاهای اساسی و ... آزادسازی ۳ و نیم میلیارد دلار منابع مسدود شده ایران در یکی از کشورها - آن‌هم بدون برجام و FATF- به کارنامه صد روز آواربرداری دولت اضافه شده است.
در دولت قبلی ۷ میلیارد دلار پول نفت ایران در بانک کره جنوبی بلوکه شد و وزیر خارجه آمریکا آن را اعلام کرد؛ دولت قبل هم بارها تلاش کرد تا بخشی از دلارهای بلوکه‌شده ایران به کشور برگردد اما تلاش‌های روحانی هر بار به در بسته خورد ولی امروز بعد از گذشت چند ماه از دولت سیزدهم، ۳ و نیم میلیارد دلار از منابع مسدود شده ایران آزاد شده است.
تلاش رئیسی
برای آزادسازی
پول‌های بلوکه‌شده
رئیسی هفته اول شهریورماه سال جاری در جلسه هیئت دولت به دستگاه‌ها دستور داد زمینه آزادسازی پول‌های بلوکه‌شده ایران در سایر کشورها را فراهم کنند. او گفت: «فروش نفت به‌عنوان یکی از محورهای اساسی و موضوع بازگرداندن پول‌هایی که به‌ناحق در سایر کشورها بلوکه شده باید به‌صورت فوری در دستور کار دستگاه‌های مربوطه قرار گرفته و با جدیت دنبال شود.»
همان موقع، محمد مخبر معاون اول رئیس‌جمهور از تماس تلفنی رئیس‌جمهور با برخی همتایان خارجی با هدف گشایش در پول‌های بلوکه شده ایران خبر داد و گفت: «در جریان گفت‌وگوهایی که آقای رئیسی با رؤسای برخی کشورها انجام داده، گشایش‌هایی ایجادشده که این گشایش‌ها قطعاً در بازار ارز تأثیر خواهد گذاشت.»
رئیس دولت سیزدهم، ۳۱ مرداد هم در دیدار با وزیر خارجه ژاپن که برای سفری دو روزه وارد تهران شده بود، خواستار آزادسازی منابع مالی مسدود شده ایران در این کشور شده بود.
از این‌ روست که به نظر می‌رسد وعده‌های رئیسی مبنی بر اینکه اقتصاد و سرنوشت کشور را به برجام گره نمی‌زند و برای رفع تحریم‌های غیرقانونی و ظالمانه «تلاش‌های دیپلماتیک» را در دستور کار دولت قرار خواهد داد، در حال تحقق است؛ وعده‌هایی که مردم ایران انتظار آن را می‌کشند و به عملیاتی شدن آنها در دولت سیزدهم امید و اعتماد دارند.