kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۹۲۶۴
تاریخ انتشار : ۱۵ آبان ۱۴۰۰ - ۲۱:۳۹
فارین پالیسی:

آمریکا در یمن باید با پیروزی کامل انصارالله کنار بیاید

معاون وزیر خارجه آمریکا در دوره دونالد ترامپ در مقاله‌ای در فارین پالیسی نوشت که «دشمنان آمریکا» دیر یا زود در یمن پیروز خواهند شد و واشنگتن برنامه‌ای برای جلوگیری از این اتفاق ندارد و باید با پیروزی انصارالله کنار بیاید.

انصارالله یمن موفق شده تا بیشتر مناطق استان مارب را به کنترل خود درآورده و اکنون چند قدم تا آزادی کامل شهر مارب فاصله دارد. تسلط بر مارب می‌تواند به معنای از هم پاشیدن ائتلاف سعودی باشد. این مسئله باعث واکنش مقامات و رسانه‌های غربی نیز شده است. در این راستا، «دیوید شنکر» معاون وزیر خارجه آمریکا در دوره دونالد ترامپ، در مقاله‌ای با بررسی اوضاع سیاسی و میدانی یمن، نوشت که واشنگتن از نقش‌آفرینی فعال در یمن ناتوان است.
او در نشریه فارین پالیسی نوشت که «حوثی‌ها» به آرامی اما به شکل مستمر در حال پیشروی هستند و دلیل مهمی وجود ندارد که آنها بخواهند دست از عملیات نظامی کشیده و پشت میز مذاکره بنشینند، در شرایطی که دولت‌هادی و نیروهای همپیمان با او دچار اختلاف و انشقاق شده‌اند. دیوید شنکر همچنین مدعی شد که شبه‌نظامیان دولت مستعفی یمن به‌اندازه کافی سلاح در دست ندارند و از سوی دیگر با یکدیگر درگیر شده‌اند.
او با ادعای اینکه دولت صنعاء و انصارالله یمن راه‌حل نظامی را به گفت‌و‌گو ترجیح می‌دهد، گفت که این گزینه پس از گذشت دو سال از آغاز عملیات مأرب اکنون ثمره خود را نشان داده و «حوثی‌ها» در حال تسلط بر مأرب هستند که این پیروزی برای واشنگتن گران تمام خواهد شد. دیوید شنکر تأکید کرد: «پیروزی حوثی‌ها در یمن به معنای پیروزی در جنگ است که بدترین سناریو برای ریاض و واشنگتن به شمار می‌شود.» او با طعنه به دولت بایدن بابت خروج از افغانستان و تسلط طالبان بر این کشور، نوشت که آمریکا در یمن نیز همچون افغانستان تسلط خود را از دست خواهد داد و باید با پیروزی کامل «حوثی‌ها» در یمن مواجه شود.
معاون وزیر خارجه سابق آمریکا، عواقب تسلط احتمالی ارتش و کمیته‌های مردمی یمن به مأرب را نگران‌کننده خواند و مدعی شد که نیروهای یمنی به حملات خود علیه هم‌پیمانان آمریکا در خلیج‌فارس ادامه خواهند داد. او با انتقاد از دولت بایدن گفت که واشنگتن راه‌حلی برای یمن ندارد و باید مقابل پیروزی «هم‌پیمانان ایران» در یمن را بگیرد و افزود: «احتمال کمی وجود دارد که دولت جو بایدن برای ممانعت از پیروزی کامل حوثی‌ها تلاش کند، اما در عرصه عمل می‌توان در همکاری با سعودی‌ها دولت‌هادی را مسلح و باز‌سازی کرد یا به ارتش آمریکا دستور داد که به طور مستقیم به جنگ یمن ورود کند. پس از پایان احتمالی جنگ نیز آمریکا باید اقدامات مخرب ایران در یمنی که در تسلط حوثی‌هاست کنترل و از امنیت حمل نقل دریایی در دریای سرخ و امنیت عربستان سعودی محافظت کند.» دیوید شنکر از دولت بایدن خواست تا حمایت تسلیحاتی و نظامی از عربستان را افزایش داده و بار دیگر حوثی‌ها را در لیست تروریستی قرار دهد.
این مقام سابق آمریکا همچنین اذعان کرد که پیروزی مقاومت یمن در این کشور تنها منبع نگرانی سعودی‌ها نیست، بلکه موجب نگرانی رژیم صهیونیستی نیز خواهد بود. او در پایان نتیجه‌گیری کرد که دیر یا زود «دشمنان آمریکا» در جنگ یمن پیروز خواهند شد. هشدار این مقام سابق و تندروی آمریکایی به دولت بایدن درخصوص پیروزی مقاومت یمن در جنگ در حالی است که در ماه‌های گذشته نیروهای دولت صنعاء توانسته‌اند علاوه‌بر آزادی هزاران کیلومتر مربع، مناطق راهبردی زیادی از جمله شهرستان «الصومعه» در استان البیضاء را در مرکز یمن که مهم‌ترین مقر فعالیت تروریست‌های القاعده در شبه جزیره عرب محسوب می‌شد را آزاد و پاک‌سازی کنند. کاری که آمریکایی‌ها در ۲۰ سال گذشته از انجام آن عاجز بودند. در استان شبوه نیز نیروهای دولت صنعاء بر مناطق وسیعی تسلط یافته و توانسته‌اند شهر مأرب را از غرب، شمال، و جنوب به محاصره در آوردند و در برخی محورها به ۹ کیلومتری شهر رسیده‌اند.
پیشروی انصارالله
از سوی دیگر، رسانه‌های یمنی اعلام کردند که نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی یمن پس از درگیری شدید با نیروهای دولت مستعفی یمن بر پادگان ام الریش در نزدیکی یکی از ورودی‌های شهر مارب مسلط شدند که پیشرفت چشمگیری در این نبرد است. منابع نظامی می‌گویند که نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی یمن حملات شدیدی را به پادگان ام الریش، مقر یگان 117 پیاده نظامی واقع در شمال جبهه ملعاء در شهر الجوبه، داشتند که در نتیجه آن با عقب‌نشینی نیروهای دولت مستعفی یمن از این پادگان که آخرین پایگاه این نیروها در جنوب استان مارب است، توانستند پادگان را به تسلط خود درآورند.
برخی منابع تاکید کردند، عقب‌نشینی مزدوران سعودی و قبایل از پادگان ام الریش به دلیل این بود که نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی یمن آنجا را هدف موشک‌های بالستیک و حرارتی و توپخانه سنگین خود قرار‌دادند، علاوه‌بر اینکه رسیدن کمک‌های نظامی و تدارکات به پادگان به دلیل در معرض دید بودن مسیر رسیدن به پادگان دشوار شده بود.
این منابع گفتند، سقوط ام الریش به معنای پیشروی‌ نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی یمن برای تسلط بر منطقه صحرایی است که تا منطقه صافر که میادین نفت و گاز استان مارب در آنجاست امتداد دارد. در همین حال به گفته این منابع درگیری‌های شدید میان دو طرف در چند موضع نبرد در ارتفاعات مشرف به پادگان الخشینه بدون پیشرفت میدانی برای دو طرف ادامه دارد. یعقوب العتوانی، نویسنده سیاسی به خبرگزاری آناتولی ترکیه گفته است ارتش و کمیته‌های مردمی با وجود تلفاتی که در این نبرد داشته اما توانسته مناطق وسیع‌تری از مارب را به تسلط خود بگیرد و علت آن هم به تسلیحات برتر و انسجام در صفوف نیروهای آن بازمی‌گردد.
وی افزود: «اما عربستان که از اعزام نیرو و تجهیزات برای کمک به ارتش دولت مستعفی یمن خودداری کرده و فقط به استفاده از نیروی هوایی خود اکتفا کرده است، نتوانسته حملات نیروهای صنعا را دفع کند.» این تحلیلگر می‌گوید، با وجود اینکه هنوز حوثی‌ها مارب را کاملا محاصره نکرده‌اند؛ اما احتمال سقوط شهر وجود دارد.