kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۸۵۱۴
تاریخ انتشار : ۰۵ آبان ۱۴۰۰ - ۲۰:۲۷
پیشکسوتان جهاد سازندگی:

جهاد سازندگی باید نهاد مردمی باشد نه دولتی

 


جمعی از استادان و پیشکسوتان جهاد سازندگی اعلام کردند، این نهاد اگر احیا می‌شود، باید مردمی باشد، و گرنه وزارتخانه در کشور زیاد است.
به گزارش خبرگزاری فارس، اسماعیل شهبازی؛ استاد دانشگاه شهید بهشتی در یک نشست خبری که با حضور جمعی از استادان و پیشکسوتان جهاد سازندگی برگزار شد با بیان اینکه جهاد سازندگی که احیا می‌شود، نباید به صورت وزارتخانه یا سازمان باشد، گفت: جهاد سازندگی باید همانند اوایل انقلاب به صورت نهاد مردمی باشد که از درون مردم بجوشد وگرنه گرفتار کردن این نهاد در وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها به پیچیدگی موجود اضافه کرده و باعث کاهش عملکرد و بهره‌وری می‌شود.
وی در مورد نحوه احیای جهاد سازندگی هم تشریح کرد: شرایط امروز با40 سال پیش کاملا فرق کرده؛ جوانان تحصیل ‌کرده‌اند و جنس کارها هم عوض شده است، بنابراین باید از این ظرفیت‌ها استفاده کرد و کارها را متناسب با شرایط تعریف کرد. ضمن اینکه بازوان جهاد سازندگی، دهیاری‌ها و اعضای هیئت مدیره در روستاها هستند.
استاد دانشگاه شهید بهشتی در پاسخ به اینکه اخیرا عیسی کلانتری وزیر اسبق کشاورزی طی نامه‌ای به رئیس‌جمهور درباره احیای جهاد سازندگی هشدار داده بود، واکنش جنابعالی نسبت به این موضوع چیست، گفت: همه کارشناسان و پیشکسوتان جهادسازندگی، به این نوع اظهارات پاسخ می‌دهند و برخلاف این مسئول، احیای جهاد سازندگی را یک ضرورت می‌دانند.
در ادامه این نشست مجید زارعی؛ پیشکسوت جهادی و پژوهش‌گر توسعه روستایی درباره احیای جهاد سازندگی گفت: آنچه که در جهاد سازندگی مهم است همان روحیه جهادی و انقلابی و مکتب فکری آن است. لازم است همه ملت در این باره تشریک مساعی کنند.
جهاد سازندگی، یک مکتب است و ما باید این رویه فکری را حفظ کنیم اما در کنار آن سازوکار جهاد سازندگی باید تعریف شود.
وی به تصویب قانون توسعه متوازن روستایی در سال 84 توسط مجلس شورای اسلامی اشاره کرد و گفت: این قانون در کشورهای دیگر هم اجرایی می‌شود. بررسی 18 کشور اروپایی و آسیایی نشان داده که توسعه روستا جزو اولویت کشورهاست و همه به عنوان بستر تامین‌کننده امنیت غذایی روی آن تاکید دارند. برای اجرای قانون توسعه متوازن روستایی حتما نیاز به حضور
جهاد سازندگی است.
این پیشکسوت جهادی و پژوهش‌گر توسعه روستایی درباره اینکه چه ساختاری را برای جهاد سازندگی مناسب می‌دانید، پاسخ داد: در حال حاضر سه گزینه مطرح است؛ اول اینکه جزو زیر مجموعه وزارت کشور باشد چراکه این وزارتخانه کاملا در همه روستاها درگیر است؛ دوم ذیل وزارت جهاد کشاورزی باشد؛ چراکه همه زمین‌های کشاورزی و روستاها که محل فعالیت جهاد می‌تواند باشد، در این وزارتخانه متمرکز است و گزینه سوم زیر نظر ریاست‌جمهوری باشد که خیلی روی آن متفق‌القول هستند.
شرایط جدید جهادسازندگی
در ادامه نشست عباس نوروزی؛ استاد دانشگاه دانشکده ترویج کشاورزی و دانشیار مرکز آموزش امام خمینی(ره) به ویژگی‌های جهاد سازندگی جدید ‌اشاره کرد و گفت: باید از هر گونه فعالیت‌های نمایشی پرهیز شود. دوم اینکه از هر گونه ایجاد تشکیلات گسترده و بی‌ضابطه اداری که باعث تحمیل هزینه اضافی و کاهش بهره‌وری می‌شود، دوری کنیم. همچنین از جوانان انقلابی، علاقه‌مند و متخصص بهره‌گیری شود و نهایتا با مدیریت جهادی و روحیه جهادی و فارغ از تشریفات و قید و بندهای اداری مرسوم عمل شود.
همچنین بسطامی؛ پیشکسوت جهاد سازندگی تصریح کرد: اگر یک زمانی جهادگران بیل و داس به دست می‌گرفتند و به کمک روستائیان می‌شتافتند، اکنون جنس کارها عوض شده و متناسب با آن باید عمل شود. جهادی‌ها هم تغییر کرده‌اند و سلاح آنها نیز عوض شده است. اکنون ساختار روستا تغییر کرده، باسوادتر شده‌اند و اردوهای جهادی به همان شکل اوایل انقلاب نمی‌تواند عمل کند و در کل شرایط باید متناسب با وضعیت فعلی باشد.