kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۶۴۹۰
تاریخ انتشار : ۳۱ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۱:۳۷
معاون درمان وزارت بهداشت:

هنوز از پیک پنجم عبور نکرده‌ایم، مردم همچنان پروتکل‌های بهداشتی را رعایت کنند

 


معاون درمان وزارت بهداشت گفت: هر چند میزان بستری‌ها و فوتی‌ها رو به کاهش است، اما در بعضی استان‌ها عبور از موج پنجم طولانی‌تر شده است.
به گزارش ایسنا، قاسم جان بابایی درباره وضعیت کرونا در کشور، اظهارداشت: هنوز از پیک پنجم عبور نکرده‌ایم، هر چند که میزان بستری‌ها و فوتی‌ها رو به کاهش است، اما در بعضی استان‌ها که دستورالعمل‌ها به درستی رعایت نمی‌شود، عبور از موج پنجم طولانی‌تر شده است.
جان بابایی افزود: در تجربه‌های قبلی دیدیم که گاهی یک پیک در استانی یک الی یک ماه و نیم طول می‌کشد، اما در استان دیگری تا سه ماه هم طول کشیده است. نمونه‌های این موضوع را داریم که در استان‌های بزرگ هم این شرایط بوده است.
وی تاکید کرد: زمان عبور از موج به این باز می‌گردد که چقدر پروتکل‌ها را رعایت کنند، عدم تجمع، رعایت فاصله گذاری فیزیکی و استفاده از ماسک بسیار مهم است که باید همچنان مورد توجه قرار گیرد.
چرا آمار فوتی‌های کرونا همچنان بالاست؟
معاون درمان وزارت بهداشت بیان داشت: تعداد بیماران بدحالی که همچنان در بیمارستان‌ها بستری هستند زیاد است و به علت مراقبت‌های بیمارستانی میزان ماندگاری آنها بیشتر شده است، اما درصدی از آنها نجات پیدا نمی‌کنند.
قاسم جان بابایی به خبرگزاری صدا و سیما گفت: معمولاً در شروع هر موج میزان ابتلا و بستری‌ها به یک باره بالا می‌رود و زمانی که شیب موج نزولی می‌شود از میزان بستری‌ها کاسته می‌شود، اما فوتی‌ها با شیب بسیار ملایم‌تری کم می‌شوند.
جان بابایی افزود: هر چقدر تجمعات کمتر و استفاده از ماسک بیشتر شود عبور از موج پنجم سریعتر خواهد بود، روند بستری‌های ما اکنون کاهش یافته و میزان ترخیصی‌ها بیشتر شده است و این نشان می‌دهد به مراحل پایانی موج نزدیک شده ایم.
لزوم احتیاط در تجویز داروی «اکتمرا»
وی در پاسخ به سؤالی درباره استفاده از داروی اکتمرا برای درمان کرونا گفت: با توجه به اینکه این دارو اثر منفی بر سیستم ایمنی ایجاد می‌کند به تمام دانشگاه‌های علوم پزشکی ابلاغ شده است که به صورت بسیار محدود از اکتمرا استفاده کنند و در زمان و جایگاه مناسبش استفاده شود.
معاون درمان وزارت بهداشت ادامه داد: متأسفانه برخلاف ابلاغ‌ها هنوز بعضی از پزشکان داروی اکتمرا را تجویز می‌کنند و ما هم نمی‌توانیم در کار پزشک دخالت مستقیم کنیم، اما اطلاع‌رسانی شده تا مصرف آن کم شود.