kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۴۸۵۳
تاریخ انتشار : ۰۹ شهريور ۱۴۰۰ - ۲۲:۱۵

اخبار ویژه

 

تحلیلگر صهیونیست: اسرائیل به محاصره ایران درآمده است
یک تحلیلگر نظامی صهیونیست تصریح کرد ایران از طریق کشورهای مختلف، ما را از مرز اردن تا دریای مدیترانه به محاصره درآورده است.
«ایهود یاری» افسر بازنشسته و تحلیلگر نظامی اسرائیل در وبسایت ««N12 نوشت: ایران به آرامی در حال استقرار در منطقه جولان سوریه در مرز با اسرائیل است.
در جولان سوریه و منطقه «حوران» در جنوب سوریه و شمال اردن، ارتش سوریه به همراه حزب الله لبنان و شبه نظامیان تحت حمایت ایران- که با حمایت سیاسی روسیه پشتیبانی می‌شوند- شهر «درعا» را محاصره کرده‌اند؛ درعا یکی از آخرین سنگرهای تجمع دوگانه ارتش سوریه و شورشیان مسلح است. مساله سقوط درعا تنها دیگر به عامل زمان بستگی دارد و امری حتمی به نظر می‌رسد.
ملک عبدالله پادشاه اردن در حال تلاش برای ایجاد یک توازن ظریف است و به همین خاطر آمادگی خود را برای تجدید روابط با بشار اسد و کسب کنترل بر منطقه جولان سوریه به کمک دیگر کشورهای عربی به هدف دور نگه داشتن ایران و حزب‌الله از این منطقه، اعلام کرده است.
استقرار ارتش سوریه در منطقه حوران اکنون اساسا تحت کنترل ایران و حزب‌الله است.
اسرائیل با شرایط سختی روبروست: چون نمی‌خواهد جنگی با ارتش سوریه داشته باشد، روسیه را ناراحت کند یا با گروه های مختلف شورشی در منطقه قمار کند.
بنابراین محتمل‌ترین سناریو این است که اسرائیل خود را با شرایط فعلی و استقرار شبه‌نظامیان طرفدار ایران در این منطقه به شرط عدم استقرار موشک سازگار کند.
نکته منفی این وضعیت این است که ایران با استقرار در جولان سوریه حلقه محاصره اسراییل را از لبنان تا سوریه گسترش می‌دهد و هیچ نشانه‌ای وجود ندارد که نه روسیه و نه شخص بشار اسد مایل به جلوگیری از این امر باشند، این به معنی ایجاد منطقه تحت کنترل ایران است که از مرز اردن تا دریای مدیترانه امتداد دارد.
به گزارش عصر ایران، این تحلیلگر صهیونیست تأکید کرد محاصره اسرائیل در بلندی‌های جولان به آرامی از سوی ایران در حال تکمیل است.

اخراج نجومی‌بگیران استارت مبارزه با خط فقر
یک روزنامه اطلاح‌طلب می‌گوید: وزیر جدید کار و رفاه، با حجم انباشته‌ای از سوءمدیریت اقتصادی مواجه است.
روزنامه اعتماد اذعان کرد: خط فقر در دولت روحانی گسترش شدیدی یافته است اما طبق شگرد نشریات زنجیره‌ای مشابه، به جای استفاده از واژه دولت روحانی (یا دولت یازدهم و دوازدهم) از واژه «دولت‌ها» استفاده کرد؛ و حال آنکه به عنوان مثال ضریب جینی(نشانگر میزان شکاف طبقاتی) در دولت نهم و دهم 3/6 درصد کاهش یافت اما در دولت روحانی
به 4/5 درصد افزایش یافت که پسرفت چشمگیری است.
اعتماد در گزارش خود به نارضایتی‌ها و اعتراضات کارگران در یکی دو سال اخیر اشاره می‌کند و می‌نویسد:
اعتراضات رو به افزايش كارگران پيمانكاري در تمام شاخه‌هاي صنعت و خدمات، بخش كوچكي از مشكلات انباشته‌اي است كه حجت‌الله عبدالملكي؛ وزير تعاون، كار و رفاه اجتماعي بايد براي حل آن چاره‌اي بينديشد. «معوقات مزدي يكي از عمده‌ترين دلايل شكايت كارگران از كارفرمايان است و طبق آخرين آمار ارايه شده از مركز آمار اطلاعات وزارت تعاون، بيشترين خواسته‌هاي مطرح شده در هيئت‌هاي تشخيص دعاوي كار در سال۹۹، مربوط به عيدي و پاداش و سنوات خدمت و حقوق معوق است»، فقط در مرداد امسال، كارگران ده‌ها رده شغلي در بخش صنايع و خدمات، به دليل معوقات 8 ماهه و 9 ماهه مزد اعتراض كرده‌اند.
كميته امداد؛ نهادي كه تا هفته گذشته، محل خدمت عبدالملكي بود، خروجي سوءمديريت‌هاي اقتصادي دولت‌هاست. هر سال كه دولت‌ها قادر به انجام وظايف خود نبوده و از تطابق دخل و خرج و مديريت اقتصاد و رسيدگي به معيشت مردم غافل شده‌اند، جمعيت پشت نوبتي‌هاي كميته امداد و به‌دنبال آن، جمعيت «زير خط فقر» كشور سير صعودي پيدا كرده است.
هر زماني كه نرخ اشتغال كاهش و بيكاري افزايش پيدا كند تعديل نيرو در مراكز مختلف انجام مي‌شود كه باعث از بين رفتن شغل خانواده شده و به‌دنبال آن آسيب‌هاي مختلف اجتماعي بروز خواهد كرد.
اعتماد در ادامه از قول رئيس کمیته امداد نوشت: جمعیت فعلی مستمری‌بگیران این کمیته به 5 میلیون نفر افزایش یافته، در حالی که
4 سال قبل، 4 میلیون و 500 هزار نفر بود.
همچنین هفته گذشته، گزارش پایش فقر سال 1399 توسط وزارت تعاون منتشر شد. طبق اين گزارش، خط فقر براي هر خانوار با بعد 3 نفري در سال 99 حدود 32 ميليون تومان به‌صورت سالانه بوده و در سال 1399، حدود
34 ميليون نفر از جمعيت كشور در فقر مطلق بوده‌اند در حالي كه طبق همين گزارش، در سال 98 حدود 32درصد خانوارهاي ايراني (حدود 9 ميليون و 500 هزار خانوار و با جمعيت بيش از حدود 28 ميليون نفر) زير خط فقر بوده‌اند.
طبق همين گزارش و در طبقه‌بندي استان‌ها از بابت شاخص محروميت، استان سيستان ‌و بلوچستان به عنوان محروم‌ترين استان كشور معرفي شده در حالي كه 17 استان (خراسان شمالي، هرمزگان، گلستان، كهگيلويه‌ و بويراحمد، آذربايجان غربي، لرستان، كردستان، خراسان رضوي، كرمانشاه، كرمان، خراسان جنوبي، گيلان، اردبيل، همدان، خوزستان، چهارمحال‌ و بختياري و ايلام) نرخ فقري بالاتر از ميانگين كشوري دارند و استان‌هاي خراسان شمالي، لرستان، كهگيلويه‌ و بويراحمد و گلستان به عنوان محروم‌ترين مناطق معرفي شده‌اند.
طبق همين گزارش، در حالي كه در سال 1398، ميانگين نرخ فقر در كشور، 32 درصد بوده، 8 استان كشور، بالاترين نرخ فقر را داشتند.
در حالي كه در اين گزارش، فاقد شغل و بيمه بودن و تحت پوشش كميته امداد و بهزيستي بودن، از ملاك‌هاي زير خط فقر بودن جمعيت كشور بوده، خط فقر سرانه نسبت به سال قبل هم رشد 38 درصدي داشته و نرخ فقر در سال ۹۹، بدتر از سال ۹۸ بوده به اين معنا كه در سال 1399، درصد خانوار‌هاي زير خط فقر افزايش يافته است.
اين اعداد و ارقام، اين جمعيت فقير فرسوده كه توان توليد و آفرينش هم ندارند، اين حجم مشكلاتي كه در دولت‌هاي گذشته ايجاد شد و قربانيانش، تاوان اولويت‌دهي دولت‌ها به مسائل دست چندم را با گرسنگي و آسيب‌ديدگي پرداختند، بار سنگيني هستند بر دوش برنامه‌هاي وزير جديد وزارت تعاون، كار و رفاه اجتماعي. اگرچه كه عبدالملكي اين حوزه را مي‌شناسد و حتي مي‌شود گفت كه انتخاب درستي براي راس اين وزارتخانه صورت گرفته اما معرفت با جيب خالي، دردي دوا نخواهد كرد.
تعبیر روزنامه اعتماد درباره «جیب خالی» در حالی است که برخی مدیران در مجموعه‌های پول‌خیزی مانند شرکت‌های تابعه شستا و سایر شرکت‌های دولتی، حقوق و پاداش‌های نجومی در این سال‌ها دریافت کرده‌اند.
یادآور می‌شود بنابر اخبار منتشره، وزیر جدید رفاه و تعاون و کار در اولین اقدام خود، دستور اخراج 15 مشاور و مدیر را از برخی شرکت‌های زیرمجموعه شستا صادر کرده است.

ایراد گرفتن از رئیسی در کوتاه مدت اخلاقی نیست
عضو نهاد اجماع‌ساز و شورای سیاستگذاری (منحله) اصلاح‌طلبان معتقد است اصلاح‌طلبان نباید شتابزده با دولت رئیسی مواجه شوند و باید از اقدام خوب، از طرف هر کس که باشد حمایت کنند.
حسن رسولی که از نزدیکان محمدرضا عارف محسوب می‌شود، به «جماران» گفت: در مورد آقای رئیسی و دولت‌شان ابتدا باید کمی فرصت بدهیم تا سیاست‌هایش را دنبال کند هم هدفگذاری کند هم خط‌مشی خود را بیان کند. بنابراین باید مدت زمانی بگذرد و از نگاه بنده در این فرصت کوتاه با انجام یک سفر و دو مصاحبه قابل ارزیابی نیست.
او افزود: آنچه که مسلم است این است که دولت آقای رئیسی در مقایسه با دولت‌های گذشته از یک صفتی برخوردار است که هیچ کدام از دولت‌های گذشته، از آن برخوردار نیستند و آن هم همراهی و همسویی همه ارکان حاکمیت با دولت است. در حقیقت آنچه به عنوان عدم انسجام در ساختار حاکمیت مطرح بود به نظر می‌رسد با در کنار هم قرار گرفتن رئیسی، قالیباف و محسنی اژه ای، برطرف شده است.
وی با تأکید بر اینکه باید از قضاوت شتابزده پرهیز کنیم، افزود: در میان مدت و بلندمدت از قضاوت شتابزده باید پرهیز کنیم آنچه که مسلم است صرف نظر از اینکه از منظر ما اصلاح‌طلبان، آقای رئیسی و دولتش، دولت اصلاح‌طلب نبوده و نیست و ما با ایشان در رقابت هستیم منتهی صرف نظر از اینکه ما در رقابت با جریان اصولگرا هستیم همانطور که شخص آقای رئیسی گفتند، رئیس‌جمهور همه مردم ایران است؛ موفقیت آقای رئیسی و تیمش موفقیت ملت ایران است در کنار ملت ایران، جریان اصلاح‌طلب، اصلی‌ترین دغدغه‌اش حفظ کشور و رفع مشکلات است از این موفقیت خوشنود خواهند شد.
این چهره سیاسی اصلاح‌طلب درباره آینده اصلاح‌طلبان در دولت آقای رئیسی عنوان کرد: من فکر می‌کنم کمی باید صبر کنیم اگر رفتار خوبی از آقای رئیسی می‌بینیم بیان کنیم اینکه آقای رئیسی در این مدت کوتاه بین مردم حاضر شدند و از راه دور مدیریت نکردند این رفتار مدیریتی، رفتار مدیریتی خوب و پسندیده‌ای است چه از سوی آقای خاتمی مورد قبول اصلاح‌طلبان باشد چه از آقای احمدی‌نژاد باشد و چه از آقای رئیسی باشد. کار خوب، خوب است از هر کسی که سر بزند. منتهی مسائل مبتلابه کشور ما در شرایط فعلی، بسیار عمیق‌تر و پیچیده‌تر از این مسائل است. اینها هم مهم است اما اهم مسائل، کسری بودجه است، عدم تعادل تراز بازرگانی کشور است، بالابودن نرخ تورم است، زیر صفر بودن نرخ سرمایه‌گذاری است، بالابودن نرخ بیکاری است. مسائل استراتژیک کشور در شرایط فعلی، تعیین‌کننده موفقیت یا عدم موفقیت دولت است که آن هم در کوتاه مدت، اخلاقی نیست که ما اگر ایرادی از دولت آقای رئیسی می‌بینیم در حقیقت آن را بزرگنمایی کنیم و نقاط مثبتی هم که می‌بینیم را بیان نکنیم.
رسولی اضافه کرد: فکر می‌کنم ما اصلاح‌طلبان وظیفه‌مان نسبت به دولت آقای رئیسی، نقد صادقانه، دلسوزانه و مشفقانه است نه تنها در مورد آقای رئیسی بلکه درباره سایر مسائلی که در ایران و اطراف ایران می‌گذرد.
او عنوان کرد: نفس حضور آقای رئیسی در بین مردم کار درست و پسندیده‌ای است وجهه مردمی بودنشون مهم است اینکه آقای رئیس‌جمهور از موضع بالا با مردم رفتار نکنند از نگاه من صفت‌های خوبی است.
این فعال اصلاح‌طلب‌اشاره کرد: از نگاه من مبنای اصلی، این موضوع خواهد بود که موهبت یکدستی دولت باعث ثبات، کارآمدی و کاهش مشکلات مردم و ایجاد امید به آینده شود. اینها مسائل بسیار مهمی است و ظرف یک ماه و ده روز و بیست روز و... قابل تحقق و ارزیابی نیست هر نوع اظهارنظری واقع بینانه و منصفانه نیست.

سرخوردگی و شرمندگی مشاور متوهم اشرف غنی
معاون فراری سخنگوی ریاست جمهوری افغانستان (مشاور
احمد غنی)، در اعترافی دیرهنگام تصریح کرد: آمریکا و غرب به هیچ‌وجه قابل اعتماد نیستند.
«شاه حسین مرتضوی، که مشاور فرهنگی اشرف غنی رئیس دولت فراری افغانستان هم بود، در توییت نوشت:» به هیچ ابرقدرت، اتکا و اعتماد نکنیم. هیچ ملتی با اتکا و وابستگی به قدرت‌های جهان به سعادت، عزت، استقلال واقعی و خود اتکایی نخواهد رسید. تنها اعتماد به یک ملت است که عزت و سربلندی را به همراه می‌آورد».
این اعتراف دیرهنگام در حالی است که او چند روز قبل‌تر با اعتماد‌سازی به نفع اشغالگران آمریکایی و خطاب به مردم نوشته بود «تشویش نکنید؛ نیروهای آمریکایی، مسئولیت امنیت کابل را (بر‌عهده) می‌گیرند».
گفتنی است پس از پست گرفتن این عنصر غربگرا در دولت اشرف غنی، ویدیویی از وی در رسانه‌ها منتشر شد که او را سرگرم رقص و پایکوبی به خاطر انتصابش به پست مشاور اشرف غنی نشان می‌داد.
همان زمان برخی رسانه‌های افغانستانی مثل آریانانیوز نوشتند «‌مرتضوی، در پیوند به منصب کنونی‌اش می‌گوید: سال‌ها در جامعه کار نمودم اما کسی من را مورد توجه قرار نداد، تا اینکه اشرف غنی من را دعوت کرد و از من خواست که با او همکاری نمایم. شخصیت کنونی مرتضوی ناشی از همین مسئله است که اشرف غنی او را از زمین به عرش برده و اکنون دفتر، خانه، موتر ضد مرمی (خودرو ضد گلوله) و محافظ دارد. مرتضوی شخصیت متملق دارد و در تلاش است که موقف خود را از دست ندهد. مرتضوی پیش از اینکه معاش‌اش از طرف دولت اشرف غنی حواله شود و به حیث مشاور ارشد رئیس‌جمهوری تعیین شود، می‌گفت این حکومت فاشیستی به عدالت اجتماعی و حقوق برابر شهروندی باور ندارد و تمام تعیینات از قوم خود اشرف غنی است».
این مهره غربگرا و مجیزگوی غرب، مواضع متوهمانه و معارض نسبت به ایران داشت. او قبلا مدعی شده بود: «قدر جمهوریت و دموکراسی را در افغانستان بدانیم! روند انتخابات در افغانستان با تمام چالش‌هایش را با کشورهای همسایه و فراتر از آن مقایسه کنید... در دو انتخابات ریاست ‌جمهوری افغانستان در سال‌های ۲۰۱۴ و ۲۰۱۹، اشرف غنی با عبدالله عبدالله، رقیب اصلی انتخاباتی خود دولت‌های ائتلافی تشکیل داد که در یکی عبدالله به ریاست اجرایی،‌ دومین مقام کشور و در دیگری به ریاست شورای عالی مصالحه ملی رسید. وزیران کابینه نیز میان دو طرف به میزان برابر تقسیم شدند و هرچند آمریکا در تقسیم قدرت و ایجاد دولت‌های مشارکتی بین دو رقیب نقش مهمی داشت، اما دو طرف سرانجام توانستند در کنار هم کار کنند.
او همچنین مدعی شده بود: از ما بیاموزید.برای افغانستان بی‌نهایت مهم است، که برای ارزش‌های دموکراسی، آزادی بیان، حقوق بشر و کرامت انسانی تلاش می‌کند. کشورهای همسایه! از افغانستان بیاموزید».