kayhan.ir

کد خبر: ۲۲۰۴۰۲
تاریخ انتشار : ۰۴ تير ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۴
همزمان با آدرس‌های خلاف واقع دولت

آمریکا: هیچ تضمینی نمی‌دهیم که دوباره از برجام خارج نشویم

یک مقام وزارت خارجه آمریکا در اظهارنظری گستاخانه گفته ضمانتی درباره عدم خروج مجدد از برجام در کار نیست.

 

سرویس سیاسی-

یک مقام وزارت خارجه آمریکا گفته توافق در مذاکرات وین بر سر توافق هسته‌ای برجام امکان‌پذیر است اما برخی «اختلافات جدی» باقی مانده‌اند که بایستی حل شوند.
این مقام آمریکایی که ‌اشاره‌ای به نامش نشده گفته آمریکا در «آینده‌ای نه چندان دور» به دور هفتم مذاکرات وین خواهد رفت.
مقام آمریکایی همچنین گفته مذاکرات بر سر بازگشت به برجام برای مدت نامحدود ادامه نخواهد داشت. او گفت چنانچه طرف‌ها نتوانند اختلافات باقیمانده بر سر برجام را حل و فصل کنند آمریکا باید با طرف‌های دیگر این توافق، درباره تصمیمات آتی همفکری کنند.
وی افزود: ضمانتی درباره عدم خروج مجدد از برجام در کار نیست.
میخائیل اولیانوف، نماینده دائمی روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین گفته «تجارب منفی گذشته»، بهترین تضمین برای عدم خروج دوباره آمریکا از برجام است.
او در توییتر نوشت: «بسیاری از دنبال‌کنندگانم از من می‌پرسند آیا ضمانتی وجود دارد که در صورت احیای برجام، آمریکا مجدداً از آن خارج نمی‌شود؟ به نظر من بهترین ضمانت، تجارب بسیار منفی گذشته است. اگر آمریکا ‌اشتباهات گذشته را تکرار کند ایران ممکن است تصمیم بگیرد این اقدام را با اقداماتی حتی شدیدتر از قبل جبران کند. هیچ‌کس این را دوست ندارد».
خروج دموکرات‌ها از برجام
واقعیت این است که برجام هم در دولت اوباما لگدمال شد و هم در دولت ترامپ. بر همین اساس عهدشکنی و بی‌عملی در اجرای توافق، ویژگی مشترک دموکرات‌ها و جمهوری‌خواهان است.
جان کری (وزیر خارجه دولت اوباما)- شهریور ۹۷- با‌ اشاره به این مسئله که اگر ما-دموکرات‌ها- در کاخ سفید بودیم، به وقتش از برجام خارج می‌شدیم، گفته بود که ترامپ می‌توانست امتیاز بیشتری از ایران بگیرد و سپس از برجام خارج شود.
کری گفت:«شما این توافق را نگه می‌دارید و به ایرانی‌ها می‌گویید ببینید، ما به شما گفته‌ایم که باید این چیزها [فعالیت‌های موشکی و منطقه‌ای] را متوقف کنید. من به شما دو سال یا یک سال یا هر زمان دیگری، وقت می‌دهم. ما حاضریم درباره این چیزها مذاکره کنیم. اما اگر شما مذاکره نکنید، اگر تا آن زمان این کار را نکنید، من از این توافق خارج می‌شوم».
لازم به ذکر است که خروج ترامپ از توافق هسته‌ای با ایران، مبتنی بر ریل‌گذاری سیاسی و حقوقی‌ای بود که دموکرات‌ها برای رئیس‌جمهور بعدی خود به یادگار گذاشتند. ترامپ تا قبل از خروج از برجام، به صورت جدی به مکانیسم ماشه که توسط دموکرات‌ها در برجام گنجانده شده بود استناد می‌کرد.
شرط گستاخانه آمریکا
یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا چهارشنبه هفته گذشته ضمن ‌اشاره به پیشرفت‌های حاصل‌شده در مذاکرات جاری در وین درخصوص برجام بر ضرورت حل و فصل تمامی اختلافات برای حاصل شدن توافق نهایی تأکید کرد.
این سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در گفت‌وگو با پایگاه «نشنال» در اظهارنظری گستاخانه گفت پیشرفت‌هایی حاصل شده اما «تا زمانی که بر سر همه چیز توافق حاصل نشود بر سر هیچ چیز توافقی در کار نیست».
این مقام آمریکا گفت: «ماهیت دقیق اقداماتی که آمریکا باید برای بازگشت دوجانبه به پایبندی برجام در زمینه تحریم‌ها بردارد و توالی این اقدامات موضوع گفت‌وگوها است».
وی اضافه کرد: «همان‌طور که گفته‌ایم مسیری طولانی در پیش داشته‌ایم. ما به پیشرفت‌هایی در جهت مشخص کردن رئوس کلی تفاهم درخصوص چگونگی بازگشت به پایبندی دست یافته‌ایم».
این مقام آمریکایی گفت: «حین انجام مذاکراتی با این درجه از پیچیدگی مذاکره‌کنندگان تلاش می‌کنند پیش‌نویس متنی را که در آن مسائل اصلی مطرح شده باشد تهیه کنند اما باز هم باید بگویم، تا زمانی که بر سر همه چیز توافق نشود، هیچ توافقی در کار نیست».
دولت بایدن دقیقا همصدا با زیاده‌گویی‌های دولت ترامپ مدعی شده است که خواستار توقف صنایع موشکی ایران و کنترل حضور کشورمان در منطقه است.
«ند پرایس» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در نشست خبری - اول تیرماه- گفته بود: توافق هسته‌ای با ایران ضروری است اما برای پرداختن به مسائلی مانند برنامه موشکی این کشور کافی نیست!
آنتونی ‌بلینکن، وزیر خارجه آمریکا نیز در نشستی با کمیته سنا - 18 خرداد- در اظهارنظری گستاخانه گفته بود:«حتی در صورت احیای توافق هسته‌ای موسوم به برجام و بازگشت آمریکا و ایران به تعهدات هسته‌ای خود، بازهم «صدها» تحریم ایالات متحده علیه ایران همچنان باقی خواهد ماند». بلینکن در اظهارنظری دیگر مدعی شده بود که برای توافق با ایران، این کشور باید صنایع موشکی خود را متوقف کند و به حضورش در منطقه خاتمه بدهد!
اظهارات خلاف واقع دولتمردان
مقامات دولت بایدن دقیقا همانند دولت ترامپ صراحتا اعلام کرده‌اند که نه تنها تحریم‌ها را لغو نمی‌کنند بلکه در پی تعمیم خسارت محض برجام به دیگر مولفه‌های قدرت ایران از جمله توان موشکی و قدرت منطقه‌ای کشورمان نیز هستند، ولی با این‌حال متاسفانه برخی دولتمردان همچنان اظهارات خلاف واقع درباره برجام بیان می‌کنند.
در همین رابطه روحانی، چهارشنبه هفته گذشته در اظهارنظری تأمل برانگیز گفت:«اگر بخواهند همین امروز ما می‌توانیم تحریم‌ها را تمام کنیم، نه فردا، همین امروز، همین امروز دوم تیر، برویم همین الان اختیارات را بدهیم به آقای دکتر عراقچی، پا شود برود وین در عرض چند روز توافق را نهایی کند و اعلام شود تحریم‌ها برداشته شده است».
آمریکا به هیچ عنوان در پی لغو تحریم‌ها به واسطه برجام نیست، هدف آمریکا این است که بدون هزینه- یعنی بدون لغو تحریم ها- به برجام بازگشته و سپس با همراهی اروپا فاز بعدی یعنی برجامیزه کردن توان موشکی و قدرت منطقه‌ای ایران را کلید بزند.
هماهنگی برجامی آمریکا
با اسرائیل
خبرگزاری رویترز گزارش داد آمریکا به منظور هماهنگی با کابینه جدید رژیم صهیونیستی به دنبال به عقب انداختن دور بعدی برگزاری مذاکرات وین است.
یک منبع مطلع از مواضع دولت «جو بایدن»، رئیس‌جمهور آمریکا به خبرگزاری رویترز گفته بود واشنگتن احساس می‌کند مذاکرات جاری در وین برای مشخص کردن وضعیت اجرای برجام ارزش معوق شدن به منظور ایجاد هماهنگی با اسرائیل را دارند.
رویترز نوشته کابینه جدید اسرائیل قصد دارد برای رایزنی درباره روش‌های اجرای بهتر «برنامه جامع اقدام مشترک» و تحریم‌هایی که بایستی علیه ایران حفظ شوند گروهی از متخصصان مسائل تحریمی را روانه واشنگتن کند.

پایگاه خبری- تحلیلی «پولیتیکو» در روزهای گذشته در گزارشی نوشته بود که مقام‌های آمریکایی به ایران اطلاع داده‌اند که «جو بایدن» حاضر به رفع تمامی تحریم‌های اعمال‌شده توسط «دونالد ترامپ» علیه ایران نیست زیرا معتقد است که بسیاری از این تحریم‌ها مبنای قانونی دارند.
وبگاه «اکسیوس» به نقل از مقام‌های رژیم صهیونیستی گزارش کرد که تل‌آویو قصد دارد در یکسری جلسات سطح بالا با مقام‌های آمریکایی، بر رویکرد دولت «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا در قبال برنامه هسته‌ای ایران اعمال نفوذ کند.
اکسیوس همچنین گزارش کرد که «یائیر لاپید» وزیر خارجه رژیم صهیونیستی در صدد است روز یکشنبه هفته جاری اولین نشست خود با «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا را در «رم» برگزار کند.
مقامات رژیم صهیونیستی تأکید دارند که لاپید قصد دارد در این دیدار بر شروط تل‌آویو درخصوص بازگشت آمریکا به برجام و شروطی را مطرح کند که از نظر اسرائیل، ایالات متحده به عنوان بخشی از بازگشت به برجام باید از جمهوری اسلامی ایران مطالبه کند.
گزارش‌ها حاکی از آن است که روز دوشنبه هفته جاری (هفتم تیرماه)، «رووین ریولین» رئیس ‌رژیم صهیونیستی قصد دارد با بایدن در کاخ سفید دیدار کند و درباره موضوع ایران گفت‌وگو کند.
علی‌رغم آنکه مقام‌های دولت «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا بارها مدعی در تصمیم‌گیری‌های خود درخصوص بازگشت به برجام به هیچ عنوان تحت تأثیر لفاظی‌های صهیونیست‌ها قرار ندارند، «جیک سالیوان» مشاور امنیت ملی در دیدار با «آویو کوخاوی» رئیس‌ ستاد کل ارتش رژیم صهیونیستی، مدعی شد ایران به دنبال ساخت سلاح اتمی است.
اختلافات اساسی با ایران پابرجاست
ژان ایو لودریان، وزیر خارجه فرانسه بعد از دیدار با «آنتونی بلینکن» وزیر خارجه آمریکا در یک نشست خبری مشترک درباره مذاکرات وین گفت: وارد قسمت سخت مذاکرات شده‌ایم و منتظر تصمیم نهایی ایران در زمینه بازگشت به برجام هستیم.
این در حالی است که ایالات متحده در دوره دونالد ترامپ از برجام خارج شده است و طرفین حاضر در مذاکرات وین می‌گویند که همچنان مشکلات اساسی در هر دو طرف در حصول توافق برای بازگشت به برجام وجود دارد.  آنتونی بلینکن نیز در این نشست خبری مشترک بر همکاری نزدیک واشنگتن و سازمان ناتو تاکید کرد و گفت: باید همکاری‌ها را تقویت کنیم تا بتوانیم با چالش‌های مشترک روبه‌رو شویم.
بلینکن قبل از پاریس برای شرکت در کنفرانس لیبی به آلمان سفر کرده بود و با هایکو ماس وزیر خارجه آلمان نیز دیدار و رایزنی کرده بود. 
وزیر خارجه آلمان طی نشست خبری با همتای آمریکایی خود در برلین درباره مذاکرات وین گفت، با اینکه پیشرفت‌هایی در مذاکرات وین حاصل شده اما هنوز برخی موانع در مسیر احیای توافق هسته‌ای ایران باقی مانده است. وزیر خارجه آمریکا نیز درباره ایران گفت: اختلافات با ایران درباره شرایط بازگشت به تعهدات و توافق هسته‌ای هنوز پابرجاست و ما زمانی به توافق می‌رسیم که ایران به تعهدات خود در توافق عمل کند. 
احتمال پیگیری مذاکرات در هفته جاری
میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین و نماینده این کشور در مذاکرات احیای توافق هسته‌ای ایران از احتمال پیگیری مذاکرات وین در هفته آینده خبر داد.
اولیانوف بامداد روز جمعه در صفحه توئیتر خود نوشت: «احساسم به من می‌گوید که مذاکرات وین برای احیای برجام، هفته آینده از سر گرفته می‌شود، مثلا دیرتر از چهارم جولای نمی‌شود یا حتی بسیار ممکن است زودتر هم باشد».
وی البته در این توئیت، که در پاسخ به سؤال یکی از دنبال‌کنندگانش مبنی بر زمان آغاز دور هفتم نشست کمیسیون مشترک برجام در وین داده شد، تصریح کرد: «این [چیزی که گفتم] حتمی نیست اما احتمال آن بسیار بالاست. بگذارید ببینیم چه می‌شود».
ششمین دور مذاکرات وین برای مشخص کردن وضعیت اجرای توافق هسته‌ای چند روز پیش پایان یافت. «میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی مستقر در وین روز ۳۱ خرداد گفت احتمالاً دور بعدی مذاکرات برجامی وین یک هفته تا ۱۰ روز دیگر آغاز خواهد شد.
پایگاه خبری بلومبرگ از آمادگی دولت آمریکا برای بازگشت به مذاکرات احیای برجام در وین
خبر داد. بلومبرگ به نقل از یک مقام ارشد دولتی آمریکا نوشت: «مذاکره‌کنندگان آمریکایی آماده هستند تا به‌محض آماده‌شدن سران تهران، برای دور هفتم گفت‌وگوهای غیرمستقیم با ایران برگردند».
این مقام آمریکایی که خواست نامش فاش نشود، توضیح داد تیم مذاکره‌کننده واشنگتن به سرپرستی «رابرت مالی» می‌تواند هفته جاری برای پیگیری گفت‌وگوها به وین بازگردد، هرچند که ممکن است تاریخ آن به تعویق بیفتد. بر اساس این گزارش، منبع مذکور خبر داد که تیم مالی مشورت‌هایی را با مقام‌های رژیم صهیونیستی انجام داده و این گفت‌وگوها را «اساسی» می‌دانند.
گزارش گروسی به شورای حکام
سخنگوی آژانس انرژی اتمی گفت که مدیرکل این سازمان درباره انقضای توافق تداوم نظارت‌ها با ایران به شورای حکام گزارش می‌دهد. ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اسفندماه سال گذشته به توافقی برای ارائه دسترسی‌های داوطلبانه از سوی ایران به دو مکان مشخص شده و تسهیل فعالیت‌های راستی آزمایی آژانس دست یافتند. این توافق یک ماه پیش تا تاریخ ۲۴ ژوئن تمدید شد.
آژانس بین‌المللی انرژی اتمی می‌گوید پروتکل الحاقی به این نهاد بین‌المللی اجازه دسترسی گسترده‌تر به اطلاعات و اماکن موجود در ایران را می‌دهد.
سال گذشته مجلس شورای اسلامی ایران قانونی را به تصویب رساند که دولت را ملزم می‌کند در صورت عدم رفع تحریم‌ها علیه ایران بازرسی‌های آژانس اتمی در ایران را معلق کند.
با این حال، گروسی در مصاحبه‌ای که هفته پیش با بلومبرگ انجام داد، مدعی شد هنوز پیشنهادی از طرف ایران برای تمدید توافق فنی دریافت نکرده است.