kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۷۷۰۶
تاریخ انتشار : ۰۱ خرداد ۱۴۰۰ - ۲۲:۱۹
مهلت سه‌ماهه تمام شد

آمریکا تحریم‌ها را لغو نکرد دوربین‌های نظارتی آژانس را جمع کنید

دولت آمریکا در یک موضعگیری گستاخانه اعلام کرده که تحریم‌های ضدایرانی را لغو نمی‌کند. از سوی دیگر مهلت 3 ماهه آژانس انرژی اتمی ‌نیز پایان یافته است. بنابراین طبق قانون مجلس و بنابر اظهارات دولتمردان، باید دوربین‌های نظارتی آژانس خاموش شود.

 

سرویس سیاسی-

در سال گذشته، برخی دولتمردان همصدا با مدعیان اصلاحات و رسانه‌های زنجیره‌ای تأکید داشتند که بایدن اقدامات ضدایرانی ‌ترامپ را تغییر داده و در اسرع وقت به اجرای کامل تعهدات برجامی بازخواهد گشت.‌ ترامپ و پمپئو و دیگر مقامات دولت سابق آمریکا در اظهاراتی گستاخانه مدعی بودند که «برجام ناقص» است و توان موشکی و قدرت دفاعی ایران نیز باید به متن برجام ضمیمه شود. دائمی‌کردن محدودیت‌های برجامی ایران نیز از جمله درخواست‌های گستاخانه دولت ‌ترامپ بود. ‌ ترامپ رفت و بایدن در کاخ سفید مستقر شد. اما همان‌طور که منتقدان و کارشناسان و صاحب‌نظران به درستی اعلام کرده بودند، رئیس‌جمهور دموکرات در مسئله ایران دقیقاً همان مسیر رئیس‌جمهور جمهوری‌خواه را در پیش گرفته و حتی تلاش کرد که موضعی سفت و سخت‌تر هم اتخاذ کند.
آمریکا: تحریم‌ها را لغو نمی‌کنیم
در آخرین نمونه، یک مقام وزارت خارجه آمریکا بار دیگر تأکید کرد که دولت جو بایدن تحریم‌ها علیه ایران را تنها بعد از «بازگشت دوجانبه به توافق» رفع خواهد کرد(و نه لغو).
پایگاه «واشنگتن‌اگزماینر» به نقل از منابع نزدیک به تیم مذاکره‌کننده آمریکا نوشته هیئت‌های کشورهای غربی در آخرین دور مذاکرات وین به «پیشرفت‌های معناداری» درخصوص احیای برجام دست پیدا کرده‌اند.
یک سخنگوی وزارت خارجه آمریکا که‌ اشاره‌ای به نامش نشده به این پایگاه گفت: «دور جدید گفت‌وگوها در وین مثبت بود. شاهد پیشرفت‌های معناداری بودیم».
این مقام وزارت خارجه آمریکا با وجود این تصریح کرده کماکان «اختلاف‌های مهمی» میان طرف‌ها وجود دارد که بایستی رفع شوند.
چهارمین دور نشست کمیسیون مشترک‌ برجام که با حضور هیئت‌های ایران و 1+4 در گرندهتل شهر وین برگزار شده بود چهارشنبه هفته گذشته به پایان رسید. در این نشست روسای هیئت‌ها مروری بر پیشرفت‌های حاصله در دور چهارم و آخرین وضعیت متن‌ها کرده و به تبادل‌نظر درخصوص مسیر پیش رو پرداختند. هیئت‌ها با‌ اشاره به متن‌های تهیه شده که در نتیجه نشست‌های متعدد دوجانبه و چندجانبه در سطوح مختلف حاصل شده‌، از وضعیت کلی مذاکرات و مسیر طی شده ابراز رضایت کردند و بر ضرورت حفظ شتاب آهنگ کنونی در ادامه گفت‌وگوها تأکید کردند. سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت:موضع آمریکا همیشه این بوده که ما آماده‌ایم تحریم‌های ناسازگار با برجام را رفع کنیم، اما این کار را فقط در صورت بازگشت دوجانبه به پایبندی به توافق انجام خواهیم داد.
وی همچنین تأکید کرد: ماهیت دقیق گام‌های تحریمی‌که ایالات متحده برای محقق شدن این هدف باید بردارد، موضوع گفت‌وگو است.
کاتسا، آیسا، ویزا، سیسادا
و چرخه دلار
بر اساس فهرست دفتر کنترل دارایی‌های وزارت خزانه‌داری آمریکا بیش از ۱۵۰۰ شخصیت و نهاد ایرانی یا در فهرست تحریم‌ها قرار گرفته‌اند و یا با برچسب جدید مورد تحریم قرار گرفته‌اند. مطالبه ایران این است که آمریکا به‌صورت عملی و دائمی، تحریم‌های کاتسا، آیسا، ویزا و سیسادا را لغو کند و ایران بتواند این موضوع را در ظرف زمانی لازم راستی‌آزمایی کند. اما طرف آمریکایی به هیچ عنوان حاضر به انجام چنین کاری نیست. منتقدان تأکید دارند که آمریکا باید تحریم‌های مذکور و همچنین تحریم مربوط به چرخه دلار را لغو کرده و سپس به برجام بازگردد.
کارشناسان معتقدند که بیش از 1500 تحریم با برچسب‌های جدید بازآفرینی شده‌اند. بر همین اساس آمریکا چه به برجام برگردد و چه برنگردد، مسئله برجام نیست، مسئله اصلی لغو 1500 تحریم و راستی‌آزمایی این اقدام از سوی ایران است.  اقدامی که دولت‌های آمریکا و از جمله دولت ‌‌ترامپ انجام داده‌اند، تغییر برچسب تحریم‌هاست. بر همین اساس تا زمانی که این اقدام خصمانه ادامه داشته باشد، عملاًً لغو تحریم‌ها، ثمری ندارد.
آمریکا باید تمامی تحریم‌ها- با برچسب‌های مختلف- را به‌صورت دائمی ‌لغو کرده و این اقدام توسط ایران راستی‌آزمایی شود. در صورت تایید اقدام طرف آمریکایی، آن وقت ایران به تعهدات کامل برجامی بازخواهد گشت.
پایان مهلت 3 ماهه
مهلت سه ماهه ایران به آژانس بین‌المللی اتمی‌در اول خرداد به پایان رسید و این در حالی است که خواسته ایران محقق نشده و طرف مقابل نتوانسته در این مدت به ادعای خود پاسخ دهد. ایران در پی آن بود تا بازرسی‌های در چارچوب پروتکل‌ الحاقی را متوقف کند، اما آژانس انرژی اتمی‌درخواست کرد که اطلاعات مربوط به دوربین‌های آژانس در داخل ایران بدون دسترسی بازرسان بین‌المللی باقی بماند و اگر در این فرصت سه ماهه طرف مقابل تحریم‌ها را لغو کرد و خواسته ایران را برآورده کرد بعد از سه ماه بتوانند از این داده‌ها استفاده کند. حال مهلت سه ماهه ایران به آژانس بین‌المللی اتمی ‌۲۲ می‌ یا اول خرداد به پایان رسیده و این در حالی است که تاکنون خواسته ایران محقق نشده و با روند فعلی مذاکرات بدون نتیجه مانده است. آمریکا نیز در جدیدترین موضعگیری خود صراحتا اعلام کرده که تحریم‌ها را لغو نخواهد کرد. بنابراین هیچ دلیلی وجود ندارد که ایران مهلت موردنظر را تمدید کند، چرا که طرف مقابل نتوانسته در این مدت به ادعای خود پاسخ دهد. برهمین اساس باید دوربین‌های نظارتی آژانس خاموش شود.
جمع‌آوری دوربین‌ها
در صورت عدم لغو تحریم‌ها
علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی- 8 اسفند 99- با‌ اشاره به مهلت 3 ماهه ایران به آژانس انرژی اتمی‌گفته بود: «الان آژانس تا ۳ ماه حق دسترسی به دوربین‎های نظارتی را ندارد و اگر تحریم‎ها لغو نشود این اطلاعات پاک شده و می‎گوییم دوربین‎ها را بردارند».
اکنون دولت آمریکا بدون آنکه حاضر به برداشتن تحریم‌ها شود، به‌دنبال آن است که در قالب 1+5 با جمهوری اسلامی ایران به گفت‌وگو بنشیند و تأکید دارد پیش از آن، هیچ تحریمی ‌را لغو نخواهد کرد. دولت بایدن در پی بازگشت به برجام بدون لغو تحریم‌ها است.
زبان زور
آمریکا و اروپا به دفعات ثابت کرده‌اند که فقط زبان زور را می‌فهمند. با توجه به خوی سلطه‌گری و غارتگری طرف غربی، فقط با زبان اقتدار می‌توان از زیاده‌خواهی و وعده‌های نسیه در مقابل اقدامات نقد جلوگیری کرد. میخائیل اولیانوف، نماینده دائم روسیه در سازمان‌های بین‌المللی «وین» طی مصاحبه‌ای با روزنامه «اکو مسکو» تأکید کرد که هدف فقط به بازگشت ایالات متحده و جمهوری اسلامی ایران به برجام محدود نمی‌شود و هدف اصلی احیای کامل برجام به شکل اولیه آن است. اولیانوف در ادامه با انتقاد از سیاست تحریمی‌ایالات متحده گفت: «همان‌طور که می‌دانید آمریکایی‌ها قطعاً سیاست تحریمی‌ هولناکی دارند. این تحریم‌ها کاملاًً غیرقانونی است و با هنجارهای قوانین بین‌المللی سازگاری ندارد».