kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۷۶۱۱
تاریخ انتشار : ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۲۲:۳۹

ریزش یک میلیون واحدی یعنی «اوج بورس»؟!(خبر ویژه)

ادعای آقای روحانی درباره بورس، آن هم در ایامی که بورس با شدید‌ترین ریزش‌ها مواجه شده، اعتراض مطبوعات حامی و منتقد دولت را برانگیخت.


روزنامه جهان صنعت در این زمینه نوشت: همزمان با سخنان آقای روحانی مبنی بر اینکه «بازار سرمایه را به اوج رساندیم»، شاخص کل بورس بیشترین ریزش از ابتدای سال جاری را تجربه کرد. این افت تاریخی همچنین با بزرگ‌ترین عقبگرد شاخص هم‌وزن طی سه ماه گذشته همراه شد.
با نزدیک شدن به انتخابات ریاست‌جمهوری، بازار این‌گونه ادعاها دوباره داغ شده و صحبت‌هایی از قبیل حل سه روزه مشکل بورس و... مطرح می‌شود. این در حالی است که التهاب‌آفرینی‌های تازه در زمین بازار سرمایه نتیجه‌ای جز بی‌رمق‌تر شدن معاملات بازار و افزایش ترس سهامداران از سرنوشت بورس به‌دنبال نداشته است. نمونه آن نیز شدت گرفتن خروج پول حقیقی از بازار طی هفته‌های اخیر، افت 18 هزار واحدی شاخص کل و تداوم فشار فروش در سه‌چهارم سهم‌های بازار بوده است به نحوی که ارزش معاملات خرد سهام طی اردیبهشت‌ماه، به سطح پاییز سال 98 بازگشته است.
تحلیلگران بازار سرمایه همواره دخالت‌ها، دستکاری‌ها و اظهارنظرهای غیرکارشناسی و سودجویانه برخی مقامات را از دلایل مهم سقوط بورس در سال گذشته و عدم بازگشت به وضعیت متعادل ارزیابی می‌کنند. با این حال ادعاها درباره بازار سرمایه تمامی ندارد.
در همین حال وزیر اقتصاد هم اظهار کرده بود زیرساخت‌های بازار بورس امروزه تحول اساسی پیدا کرده و قابلیت‌های آن گسترده شده است.
روحانی و دژپسند در حالی این اظهارات را بیان کرده‌اند که دولت به عنوان مقصر اصلی افت و خیزهای پرشتاب و زیان‌بار بازار سرمایه شناخته می‌شود و صاحب‌نظران اقتصادی پیش از این با بررسی جوانب مختلف رفتارهای دولت در قبال بازار سرمایه نسبت به پیامدهای آن هشدار داده بودند. اهالی بازار سرمایه بر این باورند که دولت پس از دخالت و بهره‌برداری از این بازار آن را به حال خود رها کرده و در حمایت از بورس و سهامداران متضرر آن تنها به سر دادن شعار بسنده کرده است.
در همین حال روزنامه خراسان نیز در گزارشی تاکید کرد: در روزی که بازار بورس، افت 18 هزار واحدی شاخص سهام را تجربه کرد، آقای روحانی گفت بازار بورس را به اوج رساندیم، حال یک فراز و نشیبی هم دارد(!)
عملکرد دولت در بورس و اشتباهات فاحش در دوره‌های حساس مثل تغییر مدیرعامل در انتهای سال 98، موج‌سواری بر رشد افسارگسیخته در نیمه اول 99 و دعوت از مردم برای حضور در بورس در تابستان 99 که بازار در قله خود قرار داشت، ناهماهنگی، بی‌تدبیری در آزادسازی سهام عدالت، مداخله در بازار در روزهای اوج و بی‌عملی در روزهای افت شدید، بر همه واضح است و اظهارات رئیس‌جمهور در دفاع از عملکرد دولت را باید در زمین‌ بازی‌های سیاسی در آستانه انتخابات و پاسخ به انتقادات تفسیر کرد. وگرنه بعید است خود دولتی‌ها هم بتوانند از آنچه رئیس‌جمهور می‌گوید، دفاع کنند.
به گزارش خراسان، اظهارات عجیب روحانی درباره بورس، واکنش‌های فراوانی را در فضای مجازی برانگیخت. کاربری نوشت: لطفا نمودارهای بورس را چپه در دست نگیرید. کاربر دیگری نوشت: جناب روحانی سقوط یک میلیونی شاخص بورس را می‌فرمایند نشیب!
خراسان در پایان نوشت: واقعیت این است که اکنون به جبران همین زیان تحمیل شده به سهامداران به‌طور رسمی از جیب همه مردم و به قیمت افزایش نقدینگی، در حال تزریق پولی به بورس هستیم که معلوم نیست، بتواند شاخص کل را تکان جدی دهد. بدتر از این، اعتمادسوزی است که عده‌ای را به سمت بازار رمزارزها سوق داده، با معاملات روزانه تا 5 هزار میلیارد تومان عملا موجب خروج سرمایه از کشور شده است.
روزنامه وطن‌ امروز هم اظهارات آقای روحانی را «نمک به زخم سهامداران» توصیف کرد و نوشت: بورس از زمان دعوت روحانی از مردم به بورس، یک میلیون واحد ریزش داشته است.
روحانی در حالی مدعی شده دولت او بازار سرمایه را به اوج رسانده که از مرداد سال 99 سهامدارانی که به دعوت شخص روحانی وارد این بازار شده‌اند، حداقل 80 درصد سرمایه‌شان را از دست داده‌اند.
به لطف سیاست‌های اقتصادی دولت روحانی و ناهماهنگی‌های کابینه اقتصادی او، بازار سرمایه ریزش بی‌سابقه‌ای را در تاریخ به ثبت رساند و شاخص از بالای 2 میلیون به مرز یک میلیون رسید. همزمان سهام سهامداران خرد هم با ریزش 80 درصدی همراه شد و در نهایت شد آنچه نباید می‌شد. در واقع عده زیادی با اعتماد به دولت روحانی سرمایه‌های اصلی زندگی‌شان را از دست دادند.
سرمایه‌های مردم در حالی در بازار سرمایه سوخت که گفته می‌شود هدف دولت از دعوت مردم برای ورود به این بازار، تامین کسری بودجه بوده و بعد از آنکه پول زیادی در این محل به دست آورد، رسما بازار سرمایه را رها کرد.