kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۷۵۶۹
تاریخ انتشار : ۳۱ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۲۰:۰۱
فعالان صنعت مطرح کردند

نگرانی تولیدکنندگان لوازم خانگی از تغییر سیاست‌های وارداتی

تولیدکنندگان لوازم خانگی نگران تغییر سیاست‌های وارداتی دولت با توجه به نوسانات ارزی هستند.


به گزارش خبرگزاری فارس، سخنگوی انجمن صنفی کارفرمایی تولیدکنندگان لوازم خانگی با‌اشاره به اینکه بسیاری از مسایل، معضلات و مشکلات حوزه تولید لوازم خانگی کاهش یافته است، افزود: تولیدکنندگان این حوزه علیرغم همه مشکلات و خروج شرکت‌های خارجی از کشورمان نشان دادند که می‌توانند علاوه‌بر تامین بازار داخل به صادرات نیز بیندیشند.
حمیدرضا غزنوی اضافه کرد: هدف‌گذاری برای افزایش تولید ۳۰ درصدی در سال ۹۹ انجام شده بود، اما تولید در این حوزه به افزایش ۷۸ درصدی دست یافت.
محمدرضا شهیدی، دبیر انجمن صنفی تولیدکنندگان لوازم صوتی و تصویری هم با تاکید بر ضرورت وجود یک متولی و مرجع واحد در حوزه صنایع، تغییر سیاست‌های مربوط به حوزه واردات در پی نوسانات ارزی را از مشکلات مهم بخش تولید عنوان کرد.
وی با‌اشاره به نوسانات ارزی متوالی در دو دهه گذشته، به تاثیر آن بر سیاست‌های مربوط به حوزه تولید و صادرات‌اشاره کرد و افزود: زمانی که شرایط ارزی کشور نامناسب شد، سیاست توجه به تولید داخل و تولیدکنندگان داخلی در پیش گرفته شد، ولی با مساعد شدن وضعیت ارزی و بالا رفتن قیمت نفت، واردات افزایش پیدا کرد.
دبیر انجمن صنفی تولیدکنندگان لوازم صوتی و تصویری، تثبیت یک سیاست کلی در حمایت از تولیدکننده و ممنوعیت واردات کالاهای مشابه تولید داخل را خواستار شد و اظهار داشت: ظرفیت تولید داخل بسیار بالا است و در حال حاضر تنها ۶۰ درصد ظرفیت تولید فعال است. از نظر کیفیت و خدمات پس از فروش هم در وضعیت قابل قبولی هستیم. با توجه به تمام این موارد، نیاز بخش تولید این است یک برنامه چند ساله درخصوص ممنوعیت و محدودیت‌های واردات اجرا شود تا تولیدکننده بتواند برنامه‌ریزی بلندمدت در راستای جهش تولید و افزایش عمق ساخت داخل را داشته
باشد.
همچنین کیوان گردان؛ مدیرکل صنایع برق، فلزی و لوازم خانگی نیز در این باره از رشد 100 درصدی انواع لوازم گازسوز خانگی خبر داد و گفت: برای سال جاری نیز تولید 16 میلیون و 600 هزار دستگاه لوازم خانگی و 300 میلیون دلار صادرات هدف‌گذاری شده است. ضمن اینکه گردش مالی صنعت لوازم خانگی، شش میلیارد دلار برآورد می‌شود.
در همین حال مهدی صادقی نیارکی؛ معاون امور صنایع وزارت صمت گفت: سال گذشته بیش از 15 میلیون دستگاه لوازم خانگی در کشور تولید و برای بیش از یک میلیون و 300هزار نفر ‌اشتغال‌زایی شده است. این صنعت در سال گذشته به رغم وجود محدودیت‌ها، توانسته رشد 78 درصدی تولید را محقق کند و این درحالی است که برندهای خارجی از ایران رفته‌اند. تولید یخچال و فریزر 88 درصد و ماشین لباسشویی و تلویزیون بیش از 70 درصد رشد داشته است.