kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۵۸۰۲
تاریخ انتشار : ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۲۲:۲۲
نگاهی به دیروزنامه‌های زنجیره‌ای

ارگان دولت: مسئولیت انتشار فایل صوتی ظریف با تیم پروژه تیم تاریخ ­شفاهی

روزنامه ایران دیروز درباره فایل صوتی منتشر شده از ظریف نوشت: «انتشار فایل مصاحبه محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه که قراری بر انتشار آن نبوده و صرفا برای پروژه‌ای تحت عنوان تاریخ شفاهی دولت اعتدال بوده، بازتاب‌ها، واکنش‌ها و تحلیل‌های متعدد و متفاوت البته با انگیزه‌های مختلف را به همراه داشته است.»


سرویس سیاسی-

لازم به ذکر است که فایل گفت‌وگوی ظریف با سعیدلیلاز اخیرا از شبکه سعودی ایران اینترنشنال سردرآورد. فایلی که اظهارات خلاف واقع بسیاری در آن وجود دارد و گفته می‌شود که این مصاحبه در قالب پروژه تاریخ شفاهی توسط «حسام الدین آشنا» مشاور رئیس‌جمهور و رئیس‌مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری مدیریت می‌شده است.
روزنامه ایران در ادامه نوشته است: «شاید مهم‌ترین مسئله معطوف به این ماجرا، چرایی و چگونگی انتشار این مصاحبه آن هم در رسانه مخالف نظام و خارج از کشور است. پر بیراه نیست اگر چگونگی انتشار آن مشخص شود، آنگاه می‌توان بهتر و روشن‌تر درباره اهداف آن نیز سخن به میان آورد. با این همه فایل یاد شده به هر شکل و شیوه‌ای که به خارج از کشور راه پیدا کرده، مانع از مسئولیت تیمی که پروژه تاریخ شفاهی را عهده‌دار بوده در حفاظت و حراست از آن نیست. تاریخ شفاهی قواعد خاص خود را دارد و معمولا برای ثبت در تاریخ گرفته می‌شود و حتی گاهی از سوی مصاحبه شونده قید هم می‌شود که این مصاحبه در چه زمانی منتشر شود. حتی طبق اصول مصرح و موکد تاریخ شفاهی، مصاحبه شونده‌ها حق انحصاری مصاحبه‌های خود را دارند، تا زمانی که (یا مگر اینکه) این حقوق را به فرد یا نهاد دیگری انتقال دهند که درباره این فایل صوتی چنین اجازه‌ای از طرف آقای ظریف نه داده شده و نه زمان و نحوه انتشار با رضایت ایشان بوده است.»
ارگان دولت افزود: «حتی طبق قواعد نهادهای تاریخ شفاهی بین‌المللی «به کارگیری و انتشار محتوای مصاحبه باید با رعایت هرگونه محدودیتی باشد که راوی برای آن مقرر کرده است.» وقتی راوی چندین بار گفته این بخش‌ها برای انتشار نیست، پس انتشار آن نافی حقی است که متعلق به راوی است.از آنجا که به قرار معلوم، دیگر اعضای دولت هم عملکرد و رویدادهای مهم خود در ۸ سال گذشته را در قالب همین پروژه روایت کرده‌اند، می‌طلبد که در حراست از دیگر فایل‌ها حتما اهتمام ویژه به عمل آید.»
دولت در سال 99 كسري بودجه خود را از بورس تامين کرد
روزنامه اعتماد روز گذشته در مطلبی با عنوان « از دست رفتن نيمي از دارايي ايراني‌ها در بورس» به بررسی نامه سرگشاده انجمن توسعه سرمايه‌گذاري حرفه‌اي به سران قوا پرداخت و به نقل از یکی از امضا کنندگان این نامه نوشت: «با توجه به كدهايي كه در بورس وجود دارد بايد گفت در حال حاضر حدود ۴۶ ميليون ايراني در بورس حضور دارند اما اينكه گفته شده حدود ۴۰درصد از دارايي خود را در اين مدت در بورس از دست داده‌اند، جاي تامل دارد... دولت در سال ۱۳۹۹ بخشي از كسري بودجه خود را از بورس تامين كرد، واقعيت اين است كه در اين مدت هزينه تحريم‌ها و اقدامات دونالد ترامپ عليه ايران و بي‌كفايتي‌هاي مديران كشور را سرمايه‌گذاران بورسي پرداخت كردند»
گفتنی است کلاه بردار معمولاً به فردی اطلاق می‌شود که با فریب فرد یا افرادی به روش‌های مختلف اقدام به خالی کردن حساب بانکی وی می‌کند و با وضعیت آشفته این روزهای بازار سرمایه به نظر می‌رسد دولت روحانی نیز با فریب افکار عمومی و دعوت به سرمایه‌گذاری در بورس ابتدا سرمایه مردم را به بورس کشانده و سپس با عدم حمایت لازم از بازار، چوب حراج به سرمایه مردم عمدتاً با توان مالی کم که با وعده‌های رویایی او پا به سرزمین ناشناخته بورس گذاشتند، زده است.
بلای مدیریت دولت مورد حمایت اصلاح‌­طلبان بر بورس
روزنامه ابتکار در مطلبی نوشت: سهام عدالت حالا در زمره دارایی‌های بخش مهمی از ایرانیان است. تصمیماتی که برای عرضه سهام عدالت و آزاد‌سازی بخشی از این سهام صورت گرفت، به عقیده برخی کارشناسان فشار اولیه فروش در بازار سرمایه را رقم زد.
در ادامه این مطلب آمده است: حالا انجمن توسعه سرمایه‌گذاری حرفه‌ای در بیانیه‌ای اعلام کرده است: تقریباً نیمی از ایرانیان ۴۰ درصد دارایی خود را در بورس از دست دادند و اینک برخی به صورتی کاملاً کورکورانه راهی بازارهایی نظیر رمز ارزها شده‌اند که بی‌تردید به خروج نقدینگی از کشور منجر شده و یا در بازار ارز و سکه به انتظار سقوط اقتصاد کشور یا در بازار املاک به دنبال گرانی و تورم آینده هستند. در عین حال، ۱۲۴ فعال این بازار با انتشار نامه‌ای با عنوان «جایگاه بانک مرکزی در حمایت از بازار سرمایه به عنوان ثروت ملی»، بسته پیشنهادی خود را در ۱۵ مورد مطرح کردند. جزئیات این نامه اینجا در دسترس است.
ابتکار نوشت: نکته مهم اینجاست که کارشناسان به استناد کمبود نقدینگی شدید در بورس و افزایش مداوم عطش فروش از سوی سهامداران حقیقی، از دست رفتن شاخص یک میلیون واحدی را نیز بسیار محتمل می‌دانند.
التهاب مردم پس از هشت ­سال مدیریت اصلاح‌طلبان
روزنامه آرمان از جمله روزنامه‌های طیف موسوم به اصلاح‌طلب در شماره دیروز خود یادداشتی را از علی خرم، از کنشگران سیاسی همین طیف منتشر کرد.
در بخشی از این یادداشت می‌خوانیم: «...وارد آمدن شوک خشکسالی و یا شوک گفت‌وگوهای وزیر امور خارجه دیگر طاقت‌فرساست. مردم همه ملتهب هستند، از فشار اقتصادی و بالا رفتن مالیات‌ها و بالا رفتن روزانه قیمت‌ها ملتهب هستند، از اینکه سیاست خارجی کشور در مسیر همکاری سازنده[!!] با همه کشورهای منطقه و جهان پیش نمی‌رود، ملتهب هستند که هم‌عرض بقیه کشورها از امتیاز واکسن علیه کرونا برخوردار نیستند...»
این نوشتار در ادامه آورده: «ملتهب هستند چرا اسرائیل به‌ویژه در یکسال گذشته در پیاده‌روهای تهران به‌راحتی گام برمی‌دارد، ملتهب هستند، چرا هیچکدام از اختلاس‌گران فراری به چنگال عدالت گرفتار نشده و پول‌های مردم ایران به خزانه برنگشته است...ملتهب هستند که چرا تحریم‌ها برداشته نمی‌شوند و حال و روز و معیشت مردم به حالت عادی و بانشاط نمی‌گردد؟»
نویسنده سپس افزوده است: «این عقده‌ها و ده‌ها عقده دیگر نظیر اینها جان مردم را به لب رسانده و منتظر یک تسکین‌دهنده آلام می‌باشند...چرا سیاست خارجی، اقتصاد و صنعت همواره باید در خدمت سیاست‌های امنیتی قرار گیرند و از آنها به عنوان عناصر مستقل در ویترین جمهوری اسلامی استفاده نگردد؟»