kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۵۷۳۹
تاریخ انتشار : ۰۷ ارديبهشت ۱۴۰۰ - ۲۱:۲۱
مدیرعامل آبفای استان تهران:

رکورد مصرف50 ساله آب در تهران شکسته شد

در شرایطی که کاهش قابل توجه بارندگی در سال آبی جاری خبر از یک تابستان سخت می‌دهد، مصرف آب روزانه پایتخت‌نشین‌ها با ثبت رقم 3.4 میلیون متر مکعب در 50 سال اخیر بی‌سابقه بوده است.

محمدرضا بختیاری، مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران با‌اشاره به ابعاد وسیع مصرف آب بی‌رویه در پایتخت گفت: «روز جمعه اول اردیبهشت‌ماه سال 1400 سه میلیون و 350 هزار مترمکعب آب در تهران مصرف شد که این میزان مصرف در یک روز از ماه دوم سال در 50 سال اخیر بی‌سابقه بوده است.»
وی در بیان این نکته که بیش‌ترین مصرف آب در حوزه به ثبت رسیده است، تاکید کرد: «از ابتدای سال جاری تاکنون 104 میلیون مترمکعب آب در تهران مصرف شده است.» به منظور درک ابعاد فاجعه‌بار رکوردشکنی 50 ساله پایتخت‌نشینان در مصرف آب بهتر است بدانید، تهرانی‌ها در یک روز 16 برابر بیشتر از کل بارندگی‌های حوضه آبریز هامون در اسفندماه سال گذشته آب مصرف کرده‌اند.
از سوی دیگر میزان مصرف آب در 38 روز ابتدایی سال 1400 معادل نیمی از ظرفیت کل ذخیره آب سد امیرکبیر به حساب می‌آید و ادامه این روند می‌تواند مشکلات گسترده‌ای در زمینه تامین آب نیازهای حداقل مردم به وجود بیاورد.
برنامه‌ای برای سهمیه‌بندی نداریم
معاون راهبردی و نظارت بهره‌برداری شرکت آبفای کشور گفت: وضعیت بارندگی‌ها و ورودی آب به سدهای کشور نشان از وخامت اوضاع آبی کشور دارد اما برنامه‌ای برای سهمیه‌بندی آب نداریم.
به گزارش خبرگزاری مهر، محمدرضا کشفی، در نشست خبری تصریح کرد: وضعیت بارندگی کشور در سال آبی جاری مناسب نبود و بررسی‌ها نشان می‌دهد که در مقایسه با بلندمدت شاهد ۴۰ درصد کاهش بارندگی در کشور هستیم.
وی با اعلام اینکه ورودی آب به سدهای کشور به طور میانگین ۵۰ درصد کاهش داشته است، ادامه داد: در مدت مشابه سال گذشته، ٨٠ درصد مخازن سدهای کشور پر بود، اما اکنون تنها ۵۵ درصد از مخازن سدهای کشور پر است. این در حالی است که هنوز زمان برداشت از این ذخایر آبی برای فصل گرم، آغاز نشده است.
این مسئول یادآور شد: پیش‌بینی کرده‌ایم در سال جاری ۲۸۲ شهر در تنش آبی باشند که از این تعداد ۱۰۱ شهر در وضعیت قرمز، ۵۵ شهر در شرایط نارنجی و ۱۲۶ شهر در وضعیت زرد قرار گیرند.
کشفی تصریح کرد: در سال ۹۸ با موافقت رهبری معظم انقلاب ۵۰ میلیون دلار از صندوق توسعه ملی برای پروژه‌های آبی کشور برداشت کردیم که اگر چنین اقدامی انجام نمی‌شد اکنون ۶۰۰ شهر در کشور شاهد تنش آبی بودند. وی با ‌اشاره به گرمی هوا و همچنین شیوع کرونا توضیح داد: به دلیل آنکه اغلب در شرایط قرنطینه، افراد در منزل حضور دارند، میزان استفاده از وسایل سرمایشی از جمله کولرهای آبی افزایش یافته درحالی‌که درخصوص مصرف بهینه آب کولرهای آبی و گازی، نقشه راه مشخصی طراحی نشده اما استانداردسازی کولرهای گازی و بهینه شدن مصرف آب کولرهای آبی در دستور کار است.