kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۴۵۵۲
تاریخ انتشار : ۲۴ فروردين ۱۴۰۰ - ۲۱:۲۴
کارشناس خودرو:

رنو فرانسه حق بازگشت به ایران را ندارد

یک کارشناس خودرو در مورد بازگشت احتمالی رنو به ایران گفت: رنو فرانسه استحقاق بازگشت به ایران را ندارد.

مرتضی شجاعی در گفت‌وگو با خبرگزاری تسنیم درباره آخرین تحولات بازار خودرو، تصریح کرد: دو عامل کاهش اجتناب‌ناپذیر میزان تحویل خودرو در سال 1400 و موضع اخیر شورای رقابت مبنی ‌بر افزایش قیمت کارخانه‌ای محصولات، افزایش حداکثر پنج درصدی قیمت خودرو در بازار آزاد را رقم زد؛ هر چند همچنان بازار در شرایط رکودی و انتظار به سر می‌برد.
وی افزود: تحولات قیمتی در بازار خودرو از تقویت یا تضعیف ارزش ریال تبعیت می‌کند و با توجه به چشم‌انداز و انتظارات ایجاد شده برای کاهش نرخ ارز، رشد قیمت خودرو دستکم در نیمه نخست سال جاری دور از ذهن است.
این کارشناس خودرو با ‌اشاره به کاهش 30 درصدی قیمت خودروهای وارداتی و 20 درصدی خودروهای داخلی از مهرماه سال گذشته تاکنون گفت: همچنان خودروهای خارجی پتانسیل کاهش قیمت را دارند و سرمایه‌‎گذاری بر روی این محصولات ریسک بالایی دارد. با توجه به قیمت‌های جهانی و نرخ ارز، خودروهای خارجی بین 25 تا 30 درصد حباب قیمتی دارند که واردات حداقلی با نرخ ارز کنونی نیز ترکیدن این حباب را در پی خواهد شد و کاهش نرخ ارز این مسئله را تشدید می‌کند.
شجاعی درباره زمزمه‌های بازگشت رنو به ایران، تصریح کرد: فارغ از این‌که محصولات فرانسوی سازگاری چندانی با شرایط اقلیمی و کیفیت استفاده از خودرو در ایران ندارد، تلاش رنو برای انتقال حداقلی دانش فنی و ترک ایران بلافاصله پس از تحریم‌های اعمال شده، اختلال در خطوط تولید خودروسازان به وجود آورد که نمود آن در رشد غیرمتعارف قیمت محصولاتی نظیر تندر و ساندرو در بازار قابل مشاهده است. بنابراین، معتقدم رنو فرانسه استحقاق بازگشت به ایران را ندارد.
وی افزود: نباید از تلاش اروپایی‌ها برای بازاریابی و فروش محصولاتشان در ایران ذوق زده شد. همکاری با شرکای خارجی بدون در نظر گرفتن ظرفیت‌های ایجاد شده طی سه سال اخیر در زنجیره پایین دستی خودروسازان، بازگشت به عقب است.
این کارشناس خودرو افزود: از طرفی همکاری با شرکای آسیایی نظیر صنایع قطعه‌ و خودروسازان ژاپنی منطقی‌تر به نظر می‌رسد؛ چرا که به واسطه تورم، با شیوه استفاده از خودرو در ایران با طول عمر بیشتر و هزینه‌های بالای تعمیرات سازگارتر است و استقبال کشورهای منطقه از خودروهای آسیای شرقی، می‌تواند بازار صادراتی برای ایران را شکل دهد.