جوابیه آموزش و پرورش به یک یادداشت و پاسخ کیهان
در پی انتشار یادداشتی در ستون یادداشت روز مورخ
14 مهرماه با عنوان «هزینههای آموزش رایگان»، وزارت آموزش و پرورش با ارسال جوابیهای توضیحاتی ارائه کرده است.
در جوابیه ارسالی از اداره کل ارزیابی عملکرد و پاسخگویی به شکایات وزارت آموزش و پرورش آمده است: «پاسخ به مطلب مندرج در آن روزنامه با عنوان «هزینههای آموزش رایگان»آمده است: «به استناد ماده ۱۳۳ آییننامه اجرائی مدارس، در مدارس دولتی، اخذ هرگونه وجه به استثنای وجوه مربوط به بیمه دانشآموزی و هزینه کتب درسی، حقالثبت مدارس تیزهوشان، شهریه مدارس غیردولتی و کمک سرانه مدارس شاهد و لباسکار در هنرستانها، خارج از ضوابط این آییننامه، توسط مدیران مدارس ممنوع است. دریافت کمکهای داوطلبانه مردمی، صرفاً خارج از فصل ثبتنام بلامانع است. علاوهبراین در بند 1 قسمت(ب) مقررات عمومی دستورالعمل ثبتنام به شماره 109/140 مورخ
22/04/ 1404 نیز این موضوع را تایید میکند و دریافت هرگونه کمک مالی از طرف والدین باید خارج از فصل ثبتنام و به شکل کاملاً داوطلبانه صورت گیرد. لذا در راستای صیانت از حقوق اولیا و دانشآموزان و تکریم آنان در هنگام ثبتنام، اقداماتی به شرح زیر توسط این اداره کل و ادارات ارزیابی عملکرد استانها صورت گرفته است.
1. طراحی و اجرای نظرسنجی الکترونیک از اولیاء:
- ایجاد فرم نظرسنجی با قابلیت دسترسی از دو طریق:1-اسکن QR کد درگاه اختصاصی2-مراجعه به سامانه my.medu.ir.
-تضمین محرمانگی هویت پاسخدهندگان.
۲. انجام نظارتهای میدانی:
- انجام 138هزار و 617 بازدید هدفمند و سرزده از مدارس در طول فرآیند ثبتنام.
- ثبت 247 هزار و270 نظر اولیا درخصوص فرم نظرسنجی از اولیای دانشآموزان درخصوص فرآیند ثبتنام.
۳. ارائه بازخورد نظارتها به مدیران مدارس:
- جمعآوری و تحلیل گزارشهای نظارتی از مدارس بازدیدشده.
- اتخاذ اقدامات قانونی از جمله معرفی به هیئتهای رسیدگی به تخلفات اداری و...
4.پیادهسازی سیستم پایش مستمر:
- ایجاد سازوکار گزارشدهی مردمی از طریق سامانه شکایت
(soha.medu.ir)».
*کیهان: ضمن تشکر از توجه مسئولان محترم وزارت آموزش و پرورش، ذکر چند نکته ضروریست؛ نخست اینکه اعلام رسمی ممنوعیت اجبار در دریافت کمک به مدارس سالهاست در دورههای مختلف شنیده میشود اما متاسفانه بارها گزارشهای و مشاهدات نشان داده است که در عمل در موارد بسیاری بین این تاکید در ممنوعیت و واقعیت رخ داده در مدارس تفاوت و تناقض و فاصله قابل توجهی وجود دارد که احتمالا در گزارشهای مردمی که به آن در جوابیه ارسالی اشاره شده، نمونههایی از این دست تخلفات به اطلاع عزیزان رسیده است و خبر از «اتخاذ اقدامات قانونی از جمله معرفی به هیئتهای رسیدگی به تخلفات اداری و...» خود موید چنین مواردی است.
نکته دیگر اینکه، بارها مسئولان محترم و دلسوز آموزش و پرورش در دورههای مختلف گلایه خود را از سرانه پایین اختصاص یافته به فعالیتهای آموزشی و فرهنگی مدارس و دانشآموزان بیان کردهاند و طبیعتاً اگر کمک والدین نباشد مدیران مدارس با سرانه اختصاص یافته نمیتوانند کار خاصی بکنند. ضمن اینکه کمک داوطلبانه والدین امری ارزشمند و قابل تقدیر است، مسئولان وزارت آموزش و پرورش باید توجه نمایند که مطلب انتقادی کیهان در یادداشت مذکور، در واقع با هدف کمک به این وزارتخانه مهم و مطالبه از مسئولان دولت و مجلس برای توجه بیشتر به تامین منطقی و کافی هزینههای نظام تعلیم و تربیت بوده است.