kayhan.ir

کد خبر: ۲۱۰۷۹۳
تاریخ انتشار : ۲۲ بهمن ۱۳۹۹ - ۲۰:۵۳
با تزریق واکسن روسی به فرزند وزیر بهداشت و پرسنل بخش‌های «آی سی یو»

واکسیناسیون سراسری علیه ویروس کرونا در کشور آغاز شد

همزمان با ایام الله دهه فجر انقلاب اسلامی، در مراسمی با دستور رئیس‌جمهور و با حضور وزیر بهداشت در بیمارستان امام خمینی(ره) تهران، واکسیناسیون سراسری علیه بیماری کووید۱۹ در کشور آغاز شد.




به گزارش وبدا، روز سه شنبه 21بهمن با دستور رئیس‌جمهور اولین واکسن‌های کووید۱۹ به پارسا نمکی فرزند وزیر بهداشت، دکتر فتاح قاضی متخصص بیهوشی، سارا گودرزی پرستار «آی سی یو» و سید جمیل حسینی پرستار بخش «آی سی یو» اورژانس بیمارستان امام خمینی(ره) تهران تزریق شد.
همزمان با این مراسم، واکسیناسیون در استان‌ها با اولویت نیروهای شاغل در بخش‌های مراقبت‌های ویژه مراکز درمانی ریفرال کرونا با واکسن «اسپوتنیک وی» آغاز شد.
رئیس‌جمهور در آیین آغاز واکسیناسیون علیه بیماری کرونا در کشور خطاب به وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: اینکه فرزند شما اولین کسی است که واکسن کرونا را در ایران دریافت می‌کند پیام روشنی برای همه مردم کشور است که همه مسئولین کشور اگر واکسنی را وارد کشور می‌کنند به آن اعتماد دارند و ما خود آغازگر استفاده از آن هستیم.
روحانی با بیان اینکه شب گذشته شخصا برای دریافت واکسن اعلام آمادگی کرده است، افزود: همه مردم بدانند که ما به کاری که انجام می‌دهیم اعتماد و اعتقاد داریم.
همه وجودمان را نثار ضعیف‌ترین مردم این کشور
در دورترین نقاط می‌کنیم
وزیر بهداشت نیز در مراسم آغاز واکسیناسیون سراسری علیه بیماری کووید۱۹ اظهار داشت: این جوان نخبه دانشگاه صنعتی شریف آمده که بگوید در آن بلوایی که برخی به پا کردند، اگر پدرم قول داد که اولین کسی که واکسن می‌زند، اعضای خانواده خودم خواهد بود، این را اثبات کند، او کسی نیست جز فرزند وزیر بهداشت ایران.
سعید نمکی افزود: این اثبات این ادعا است که همه ما، جان، مال و آبرو و همه وجودمان را نثار ضعیف‌ترین مردم این کشور در دورترین نقاط می‌کنیم. امیدواریم که با پشتکار و جدیت فراوان در آینده نزدیک از منابع موثق دیگری، واکسن وارد کشور می‌شود و تا اواخر بهمن ماه، موارد تازه‌ای از واکسن را از منابع بسیار مطمئن وارد می‌کنیم و واکسیناسیون را برای دیگر گروه‌های آسیب پذیر همگام با پرسنل بهداشت و درمان که مدافعین خط مقدم این جبهه بودند را آغاز خواهیم کرد. افراد بالای 65 سال، افرادی که بیماری‌های زمینه‌ای دارند و بعد گروه‌های هدف دیگر تا به 70 درصد پوشش واکسیناسیون در کشور دست پیدا کنیم.
نمکی گفت: امروز در ۶۳۵ بیمارستان دولتی، خیریه و خصوصی که بیمارستان‌های مرجع در درمان کرونا بوده‌اند، واکسیناسیون کووید۱۹ برای اولین بار و برای پرسنل بخش‌های مراقبت‌های ویژه آغاز خواهد شد.
ساخت و مراحل واکسن داخلی به خوبی پیش می‌رود
وی ادامه داد: خوشبختانه ساخت و مراحل واکسن داخلی به خوبی پیش می‌رود و امیدواریم که در بهار سال آینده بتوانیم واکسن ملی را برای تزریق، آماده داشته باشیم. جمهوری اسلامی ایران علیرغم فشارهای گسترده بین‌المللی، با دست‌های بسته در اقیانوس بلای کرونا، شنا کرد. روزگاری که همه مرزها را بر ما بسته بودند و سنگین‌ترین تحریم‌ها را علیه ما روا داشتند و مردم ما را از کمترین‌ها، محروم کردند اما با لطف خدا، وفاق ملی و همدلی روز افزون توانستیم در مدتی بسیار کوتاه و با رشادت، شجاعت و وفاقی که در کادر سلامت کشور شکل گرفت و در روزهای اول با کمترین امکانات، به موفقیت‌های قابل توجهی برسیم.
وزیر بهداشت یادآور شد: به روح بلند همه شهدای مدافع سلامت درود می‌فرستم و برای همه جان باختگان کووید19 در کشور، تقاضا مغفرت الهی دارم. در مورد واکسن کووید19 از روزهای اول، سه راه را دنبال کردیم. اول تکیه بر دانش داخلی با توجه به شرکت‌های دانش بنیان مقتدر و سابقه دیرینه واکسن ‌سازی در پاستور و رازی. دوم استفاده از انتقال دانش و تکنولوژی بیرون و اشتراک کاری با واکسن سازهای معتبر جهان و سوم، واردات واکسن از منابع معتبر و مطمئن.
نمکی تاکید کرد: گرچه با دست‌های بسته در اقیانوس بلای کرونا شنا کردیم اما برای انتخاب بهترین‌ها برای مردم کشور، چشم‌های باز داشتیم. همانگونه که در مورد بعضی از داروها در دنیا ادعا کردند در کنترل کووید19 موثر است، در اسرع وقت در کشور تامین و تولید آن را آغاز کردیم، در مورد انتخاب واکسن نیز همین کار را کردیم. واکسن تولید داخلی قبل از بهار به ما نمی‌رسید به همین دلیل باید گروه‌های آسیب پذیر را تحت واکسیناسیون قرار می‌دادیم. در این مورد سعی کردیم که از منابع معتبر جهان که اولا واکسن آنها فازهای مطالعات انسانی در سه فاز گذرانده باشد و دوم اینکه آنها حتما در چند کشور دیگر ثبت و مصرف آن آغاز شده باشد را انتخاب کردیم و در بین آنها یکی از واکسن‌هایی که امروز واکسیناسیون سراسری را با آن آغاز کردیم، واکسن اسپوتنیک وی از گامالیا روسیه بود.
آسترازنکا در راه ایران!
وی افزود: از شرکت ساینوفارم چین، آسترازنکا به عنوان یک منبع اروپایی و دو منبع هندی واکسن در راه داریم که در قالب قرارداد با کوواکس و همچنین قراردادهای متفاوتی که بسته ایم، وارد کشور می‌شود. سند ملی واکسیناسیون کووید19 را تصویب کردیم که گروه‌های هدف را با اولویت‌های ویژه با رعایت همه جوانب عادلانه، مشخص کردیم و امروز اولین گروه یعنی افرادی که در بخش‌های مراقبت‌های ویژه با بیماران تماس مستقیم داشتند را انتخاب و واکسیناسیون را آغاز کردیم و تا دو هفته دیگر سایر گروه‌های هدف در نظام سلامت به عنوان مدافعین خط مقدم جبهه سلامت، واکسینه خواهند شد.
وزیر بهداشت اظهار داشت: همزمان با واکسیناسیون برای کارکنان نظام سلامت به سراغ سایر گروه‌ها از جمله افراد بالای 65 سال، سرای سالمندان و افرادی که دارای بیماری‌های زمینه‌ای هستند، می‌رویم و امروز مشخص شده که بیش از 80 درصد از مرگ‌های بیماران کووید19 مربوط به افرادی بوده که بیماری‌های زمینه‌ای یا سن بالای 65 سال داشته‌اند پس گروه هدف ما برای کاهش موارد بستری و مرگ و میر، همین گروه خواهند بود.
وی ادامه داد: در آینده نزدیک امیدواریم که ساخت واکسن داخلی از چند مسیر از جمله انتقال دانش فنی از کشورهایی که با آنها قرارداد داریم و همچنین ساخت داخلی از واکسنی که امروز تزریق آن انجام شد و واکسن‌هایی که در مجموعه‌های برکت، رازی و دو سه مجموعه دانش بنیان دیگر، دنبال شود. خبرهای خوش تری را در راه داریم که به استحضار مردم و رسانه‌ها خواهیم رساند.
34 هزار نفر از کادر درمان مشمول تزریق واکسن
در همین زمینه معاون درمان وزیر بهداشت با اشاره به تعداد 34 هزار پرسنل شاغل در آی.سی.یو اعم از پزشکان، پرستاران، کمک بهیاران، منشی‌های بخش و نیروهای خدماتی در کل کشور گفت: اطلاعات فردی این 34 هزار نفر اعم از کد ملی و مشخصات فردی، دریافت شده، به صورت موقت، آن دسته از افرادی که دارای ناراحتی و بیماری‌های قبلی بوده‌اند از لیست خارج شده و در اولویت بعدی قرار گرفته‌اند.
به گزارش خبرگزاری صدا و سیما، قاسم جان بابایی در گفت‌و‌گوی ویژه خبری اظهارداشت: یکی از افتخارات در ایام کرونا این بود که تعداد تخت‌های ویژه ما دو و نیم برابر شرایط سابق شده و به همان نسبت هم پرسنل بخش‌ها افزایش داشته‌اند.
وی با اشاره به اینکه این 34 هزار نفر فقط در بخش آی.سی.یو کرونا در 635 بیمارستان کشور انتخاب شده‌اند افزود: از این تعداد بیمارستان حدوداً 497 بیمارستان دولتی وابسته به دانشگاه علوم پزشکی و بقیه بیمارستان‌های تأمین اجتماعی و نظامی و خیریه و خصوصی را شامل می‌شوند.
لزوم تداوم استفاده از ماسک حتی پس از واکسیناسیون
معاون درمان وزارت بهداشت گفت: در حال حاضر و حتی پس از تولید انبوه واکسن کرونا در کشور، نباید از پوشش ماسک غافل شد، استفاده از ماسک باید همچنان ادامه داشته باشد، واکسن به تنهایی نمی‌تواند زنجیره بیماری را قطع نماید، از رعایت فاصله اجتماعی و استفاده از ماسک همچنان به عنوان راهکار اصلی و مورد نیاز برای شکست کرونا، یاد می‌شود.
پایان کرونا با واکسیناسیون 45 میلیون نفر
پیام طبرسی استاد دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی و رئیس‌بخش عفونی بیمارستان مسیح دانشوری هم در این برنامه گفت: واکسنی که وارد ایران شد و تزریق آن انجام گرفت به حدود یک میلیون نفر در روسیه تزریق شده پس جای نگرانی نیست. این واکسیناسیون طبق اولویت‌بندی‌های تعیین شده از سوی سازمان جهانی بهداشت انجام می‌شود. اگر واکسیناسیون به روش اولویت‌بندی‌های تعیین شده صورت پذیرد آمار مرگ و میر و ابتلا به شکل چشم گیری کاهش می‌یابد البته هدف ما از واکسیناسیون قطع زنجیره بیماری کرونا است.
وی با بیان اینکه پایان و قطع زنجیره کرونا در کشور زمانی است که حدود 45 میلیون نفر در کشورمان واکسینه شوند، افزود: برای این تعداد نفر، حدود 100 میلیون دز واکسن نیاز است و این میزان واکسن را قطعاً نمی‌توان از خارج وارد کرد پس در این شرایط نیازمند ریل گذاری تولید داخل هستیم. واردات واکسن می‌تواند پاسخگوی گروه‌های پرخطر و اولویت دار کشورمان باشد و برای بقیه باید روی تولید داخل حساب کرد.
تاکید بر رعایت پروتکل‌های بهداشتی
رئیس‌فرهنگستان علوم پزشکی کشور نیز در ارتباط زنده تلفنی با این برنامه گفت: ما دچار خود کم بینی هستیم زیرا کشورمان از همه نوع دانشمندی برخوردار است اما با نگرانی، خود را با دیگر کشورها مقایسه می‌کنیم.
علیرضا مرندی ادامه داد: دیده می‌شود که برخی برای ایجاد شک و تردید در ذهن مردم نسبت به واکسن روسی کرونا، مطالبی می‌گویند در حالی که مجله لانست
(the lanset) واکسن روسی کرونا را تایید کرد و اگر کسی بخواهد باز هم به این واکسن مشکوک شود، این دیگر شک و تردید نابجایی خواهد بود.
مرندی با بیان اینکه هنوز معلوم نیست واکسن کرونا چه مدت ایمنی ایجاد می‌کند، افزود: مردم باید مراقبت‌های اولیه مانند بهداشت فردی، استفاده از ماسک و فاصله اجتماعی را رعایت کنند.
انجام واکسینه کل کشور تا آبان ۱۴۰۰
همچنین معاون بهداشت وزیر بهداشت و سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: روز سه شنبه در آغاز واکسیناسیون سراسری به سه هزار نفر واکسن کرونا تزریق شد و تا شنبه به ۱۰ هزار نفر خواهد رسید. افرادی که دوز اول را تزریق مي کنند، سه هفته دیگر باید دوز دوم واکسن را تزریق کنند.
علیرضا رئیسی افزود: بعد از تزریق دوز دوم واکسن، ۱.۵ ماه طول می‎کشد تا بدن فرد در برابر کرونا ایمن شود.
رئیسی همچنین در ارتباط تصویری با خبر ۲۱ شبکه اول سیما، اظهارداشت: با ورود محموله دوم واکسن‌های کرونا به کشور هفته آینده بر اساس اولویت بندی‌ها، واکسیناسیون ادامه خواهد یافت.
وی تأکید کرد: تزریق دوز اول واکسن کرونا به معنای ایمن شدن فرد نیست و هر فرد باید سه هفته بعد از تزریق دوز اول، دوباره دوز دوم را دریافت نماید و پس از گذشت یک ماه از تزریق دوز دوم، فرد می‌تواند ایمنی را احساس نماید.
سخنگوی ستاد ملی مقابله با کرونا گفت: بر اساس سند ملی اگر بتوانیم تا پایان امسال حدود یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر را واکسینه کنیم، امید است بتوانیم تا پایان سال گروه هدفمان را مورد تزریق واکسن قرار دهیم.
رئیسی با بیان اینکه قول می‌دهیم که در سال ۱۴۰۰ تمام اهداف واکسیناسیون ما محقق خواهد شد، خاطرنشان کرد: برای ایمنی جمعی باید حدود ۶۰ الی ۷۵ درصد از افراد جامعه واکسینه شوند و برای این منظور، حدود ۴۵ یا ۴۶ میلیون نفر باید مورد تزریق قرار گیرند. امیدواریم تا آبان ۱۴۰۰ همه کشور را واکسینه کنیم.
2 میلیون دوز واکسن اسپوتنیک ‌‌V
تا اواسط اسفند به ایران می‌رسد
رئیس‌سازمان غذا و دارو از واردات دو میلیون دوز واکسن اسپوتنیک V تا اواسط اسفند به ایران خبر داد.
محمدرضا شانه‌ساز که به مسکو رفته است در گفت‌و‌گو با اسپوتنیک اظهار داشت: آن چیزی که در قرار اولیه است، حدود دو میلیون دوز واکسن هست که دریافت خواهد شد.