kayhan.ir

کد خبر: ۲۰۹۱۱۵
تاریخ انتشار : ۰۳ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۸:۵۶
خرید واکسن آمریکایی، تازه‌ترین جنجال غربگراها- بخش پایانی

هجوم اخبار کاذب برای پنهان کردن خطر واکسن‌های آمریکایی




رضا الماسی

پس از جنجال‌های برپا شده در پیرامون واردات واکسن کرونا در فضای رسانه‌ای کشور، رهبر انقلاب اصل واردات را منع نکردند و فرمودند؛ «ورود واکسن آمریکایی و انگلیسی به کشور ممنوع است... انگلیس هم همین جور... به اینها اعتماد نیست؛ من واقعاً اعتماد هم ندارم، نمی‌دانم، گاهی اوقات هست که اینها می‌خواهند واکسن را روی ملّت‌های دیگر امتحان کنند، ببینند اثر می‌کند یا نمی‌کند. بنابر‌این، از آمریکا و از انگلیس [واکسن تهیّه نشود]. البتّه به فرانسه هم من خوش‌بین نیستم، علّتش هم این است که سابقه‌ آن خون‌های آلوده را اینها دارند. [البتّه] از جاهای دیگر اگر بخواهند واکسن تهیّه کنند -که جای مطمئنّی باشد- هیچ اشکالی ندارد.»
اما علی‌رغم اینکه اجازه واردات واکسن کرونا با رعایت ملاحظات تخصصی داده شده، برخی همچنان این‌گونه تبلیغ می‌کنند که با هرگونه وارداتی مخالفت شده است.
در حال حاضر، شرکت‌های دانش‌بنیان ضمن دنبال کردن نتایج واکسن‌های تولید شده، به دنبال تعریف پروژه‌های مشترک با دیگر کشورها نیز هستند و این موضوع نشان می‌دهد هیچ کس در کشور طرفدار پشت کردن به تجارب علمی دیگر کشورهای دنیا نیست.
علیرضا بیگلری، رئیس‌انستیتو پاستور ایران در این‌باره به خبر سیما می‌گوید: « در کنار واکسن ایرانی، واکسن مشترک ایران و کوبا که حاصل همکاری‌های دو کشور در دو دهه گذشته درخصوص واکسن‌سازی هست، آماده خواهد شد و پس از اینکه فاز حیوانی را با موفقیت در کوبا طی کرده و فازهای یک و دو انسانی را هم در کوبا با موفقیت گذرانده، به طور همزمان در اواخر بهمن ماه وارد کارآزمایی بالینی سطح 3 می‌شود که این مرحله فاز نهایی است.»
بیگلری درخصوص تفاوت واکسن ایران و کوبا موسسه رازی با واکسن تولیدی بنیاد برکت اظهار می‌دارد: «واکسن کوویران، واکسن غیرفعال شده است که تمام آنتی‌ژن‌های ویروسی را داراست، اما غیر فعال شده؛ در حالی که در واکسن ایران و کوبا و نیز واکسن رازی بخشی از بدنه آنتی‌ژن‌های ویروسی برای تحریک سیستم ایمنی استفاده می‌شود. فرق واکسن پاستور و رازی این است که هردو نوترکیب هستند اما در واکسن پاستور فرایندی در مهندسی ژنتیک آن به کار برده شده که باعث می‌شود واکسن ایمنی‌زایی بیشتری داشته باشد.»
او تاکید می‌کند: « از نظر عوارض روی بدن خوشبختانه هیچ کدام از واکسن‌هایی که در بنیاد برکت و مشترک بین ایران و کوبا تولید شده، تاکنون عوارض مشکل آفرینی را نشان نداده‌اند.»
پمپاژ اطلاعات برای پوشاندن حقایق!
به اعتقاد کارشناسان حوزه رسانه و جنگ نرم، بخش عمده جوّ ایجاد شده مبنی بر واردات واکسن از آمریکا یا هرکشور دیگر، از طراحی مرکز جنگ روانی دشمنان ملت نشأت گرفته و هدف تلاش آنها ایجاد شکاف میان نیازهای واقعی مردم و هیجان ‌سازی‌های کاذب است.
آقای دکتر روح الله متفکرآزاد، عضو هیئت‌رئیسه مجلس در گفت‌وگو با گزارشگر روزنامه کیهان می‌گوید: « بعضا ما در تحلیل‌هایمان نسبت به عصر کنونی که دوران انفجار اطلاعات است دچار اشتباه می‌شویم. یک زمانی ممکن بود که اخبار و اطلاعات در دنیا توسط حکومت‌ها و صاحبان رسانه به صورت سانسور شده در اختیار مردم قرار گیرد. یعنی مردم از دستیابی به اطلاعات دقیق و درست محروم بشوند. اما امروزه با وجود ابزارها و شبکه‌های مجازی و خبری موجود، امکان سانسور به شیوه قبل وجود ندارد.»
او می‌افزاید: « امروزه سانسور اطلاعات امکان‌پذیر نیست اما امکان ممانعت از دسترسی به داده‌های صحیح در بستر فضای مجازی و دیگر ابزار اطلاع‌رسانی کاملاً ممکن است. با این شیوه که می‌گویند؛ برای پنهان کردن یک خبر یا واقعیت صحیح، آن‌قدر داده‌های مختلف را در بستر نِت منتشر کن تا مخاطب از تفکیک داده درست از نادرست عاجز بماند. یعنی مخاطب تحت تاثیر حجم بالای داده قرار بگیرد و نداند کدام داده درست و کدام نادرست است. در چنین حالتی امکان پوشاندن اخبار و اطلاعات درست و صحیح امکانپذیر خواهد بود.»
دولبه قیچی رسانه
نگاهی به نحوه ایجاد مطالبه واردات واکسن بدون هرگونه چارچوب در فضای مجازی نشان می‌دهد که متاسفانه این روش تا حدودی هم موفق بود و اگر ورود حضرت آقا به این موضوع نبود، مسئولان امر تصمیم خود را برای واردات گستره‌ای گرفته بودند.
متفکرآزاد در بخش دیگری از اظهاراتش تاکید می‌کند: «این روش، روشی است که در دل آن، بازاریاب‌های سیاسی و دشمنان می‌توانند برنامه‌ریزی کنند تا اطلاعات مورد نظر خود را به جامعه القاء کنند. یعنی با استفاده از این روش‌ها می‌توانند در میان مردم ذائقه‌سازی کاذب کنند. ذائقه‌‌سازی مخاطب، هنری است که دشمنان ما در این بلبشو خبری می‌توانند روی آن سرمایه‌گذاری کنند و با تکرار یک گزاره و کمک گرفتن از جریان سلبریتی یک سری چیزها را تبدیل به ارزش و مطالبه عمومی‌کنند. وقتی یک چیزی به مطالبه عمومی تبدیل شد، دیگر حتی با وجود یک منطق قوی و مستحکم نیز امکان ایستادن در برابر فشار عمومی وجود نخواهد داشت. دشمن از این ابزار در بسیاری از کشورها استفاده کرده و بعضا غربی‌ها حتی علیه ملت خود نیز از این شیوه‌ها استفاده می‌کنند.»
آقای محسن مقدم، کارشناس ارشد جامعه‌شناسی نیز در این باره به گزارشگر روزنامه کیهان می‌گوید: « امروزه رسانه‌ها به ابزار مهمی برای فریب افکار عمومی در راستای اهداف صاحبان سرمایه تبدیل شده‌اند. هرچند استفاده اینچنینی از رسانه زیبنده نظام اسلامی ما نیست اما متاسفانه برخی رسانه‌ها که از نظر فکری متصل به نظام سرمایه‌داری غربی هستند، هیچ محدودیت شرعی و اخلاقی برای خود قائل نیستند و برای رسیدن به اهداف‌شان دست به هر اقدامی می‌زنند.»
او ادامه می‌دهد: « به طور مثال در همین ماجرای واکسن کرونا، این جریان علیرغم اینکه می‌داند تبلیغ و فشار به دولت برای واردات واکسن بدون حصول اطمینان و کارشناسی‌های لازم، بازی با جان مردم است، اما به دلیل تامین برخی اهداف سیاسی و اقتصادی شان به آثار شوم آن بی‌محلی کرده و اصرار بر مطالبه غلط‌شان دارند.»
راه‌حل مقابله با فریب رسانه‌ای
البته با توسعه آگاهی مردم و هوشیاری بیش از پیش آنان، جریان مزبور در هیچ پروژه‌ای نتوانسته به همه اهدافش دست پیدا کند. کارشناسان می‌گویند؛ راه‌حل مقابله با این جریان این است که اولاً ما تا حد امکان سطح سواد رسانه‌ای در عموم جامعه را بالا ببریم، ثانیاً سعی کنیم میزان و عمق پیشرفت‌های علمی کشور در حوزه واکسن و دیگر تولیدات دانش بنیان را باز کنیم.
متفکرآزاد، عضو هیئت‌رئیسه مجلس در این باره اظهار می‌دارد: « ما باید این باور را که بر واقعیت هم منطبق هست در میان مردم به وجود بیاوریم که خودمان در دنیا صاحب سبک و جایگاه علمی در حوزه تولید واکسن هستیم.»
او تصریح می‌کند: « من فکر می‌کنم که جریان فرهنگی، رسانه‌ای انقلابی ما باید سعی کند جامعه را به سمت عقلانیت سوق بدهد. عقلانیت آن چیزی است که می‌تواند جلوی پیشروی دشمن در عرصه فرهنگی را بگیرد، ارائه استدلال‌های منطقی می‌تواند در این زمینه موثر باشد‌. همچنین برای تحقق این اهداف باید اعتماد مردم به رسانه‌های بومی و داخلی را افزایش داد و سرمایه اجتماعی رسانه‌های داخلی باید روز به روز بیشتر بشود. با افزایش سرمایه اجتماعی رسانه‌های داخلی، مردم خبر را در کنار منبع خبر دنبال خواهند کرد. در این حالت امکان انتقال اخبار و اطلاعات صحیح به مردم ممکن خواهد بود. به نظرم باور‌سازی نسبت به داشته‌های کشور در میان مردم کمک خواهد کرد که فضای مطالبات عمومی ما واقعی‌تر بشود.»
خواستن توانستن است
در حالی که توقف واکسیناسیون در برخی کشورها از جمله آمریکا، ژاپن، استرالیا، نیوزیلند و تایوان در روزهای گذشته خبرساز شده بود، متخصصان کشورمان همچنان امیدوارانه به بررسی نتایج واکسن ایرانی مشغول هستند.
انتشار وسیع اخبار مرگ و میر افرادی که واکسن شرکت آمریکایی فایزر را دریافت کرده‌اند، منجر به استیصال برخی از کشورها برای آغاز واکسیناسیون شده است. استرالیا، نیوزیلند، تایوان و ژاپن واکسیناسیون را تا ماه‌ها آغاز نمی‌کنند. آنها می‌گویند عجله‌ای نیست، منتظر نتایج تزریق واکسن‎های فایزر و مدرنا در دیگر کشورها می‌مانیم!
ژاپن یکی از کشورهایی است که در مرحله سوم تست انسانی واکسن فایزر شرکت کرده و در ازای آن میزان زیادی واکسن دریافت کرده‌اما الان حاضر نیست قبل از بررسی مجدد کارایی آن، اقدام به واکسیناسیون کند. در این میان بالاخره، شرکت فایزر هم روز سه‌شنبه هفته گذشته تایید کرد روند توزیع واکسن کرونای خود را اواخر ماه ژانویه کُند خواهد کرد تا در مورد اثرات استفاده از آن بررسی‌های دقیق‌تری انجام دهد. این شرکت قصد دارد در طول زمستان جاری و تا پایان سال 2021 بررسی‌های گسترده‌ای در مورد تبعات تزریق واکسن کرونای خود انجام دهد.
خانم مسعودی، پرستار یکی از بیمارستان‌های تهران به گزارشگر روزنامه کیهان می‌گوید: « همه نتایجی که ما هم اکنون پس از هفته‌ها از تزریق واکسن‌های ایرانی و غیرایرانی شاهد آن هستیم نشان می‌دهد که نباید هیچ‌گاه ظرفیت‌های خودمان را دست کم بگیریم. جوانان ما هیچ چیز از خارجی‌ها کم ندارند و اگر بخواهیم به همه چیز دست پیدا خواهیم کرد.»
وی در ادامه تصریح می‌کند: « تجربه‌ای که ما به واسطه شغل‌مان در ارتباط با مردم کسب کردیم این است که غاطبه مردم ما امیدشان به داخل است اما متاسفانه برخی مسئولان و جریان‌های سیاسی ضعیف ما سعی دارند این امید را ناامید گردانند.»
آقای متفکرآزاد هم در پایان به برخی پیشنهادهای نمایندگان مجلس شورای اسلامی برای حمایت از تلاش‌های علمی جوانان در قالب بودجه 1400 اشاره کرده و می‌گوید: « به طور کلی درباره حمایت از شرکت‌های دانش بنیان، پارک‌های فناوری، صندوق‌های نوآوری و شکوفایی و صندوق‌های مشابه، پیشنهادات متعددی در قالب بودجه به کمیسیون تلفیق داده شده و باید منتظر باشیم که ان شاءالله به خروجی مناسبی برسد.»