kayhan.ir

کد خبر: ۲۰۳۹۱۰
تاریخ انتشار : ۰۱ آذر ۱۳۹۹ - ۲۱:۲۲

گزارش نیویورک تایمز از سایه افکندن مسائل حقوق بشری بر نشست جی-20 در ریاض

اجلاس گروه 20 در حالی در ریاض شروع شده که عربستان از یکسو در تلاش برای ترمیم وجهه خود است و از طرف دیگر گروه‌های حقوق بشری امیدوارند این اجلاس به تریبونی برای تقبیح آل‌سعود تبدیل شود.



جنایت‌های آل‌سعود هم درعرصه داخلی و هم منطقه‌ای باعث شده تا گروه‌های حقوق بشری به دنبال فشار بیشتر بر این کشور باشند. قتل خاشقجی، حمله وحشیانه به یمن و سرکوب مخالفان داخلی باعث شده تا کارنامه عربستان در زمینه حقوق بشر سیاه باشد. به همین دلیل برگزاری نشست جی 20 در عربستان که از دیروز شروع شده و امروز به پایان می‌رسد به فرصتی برای فشار بر عربستان تبدیل شده است. روزنامه آمریکایی «نیویورک تایمز» در گزارشی در آستانه برگزاری اجلاس گروه ۲۰ در ریاض به تقابل رژیم سعودی با گروه‌های حقوق بشری برای ارائه تصویر مورد نظر خود از این نشست پرداخت. در ابتدای این گزارش آمده است:« عربستان با میزبانی اجلاس امسال گروه ۲۰ در ریاض به دنبال تقویت جایگاه خود در سطح جهان است تا سران ثروتمندترین کشورهای جهان تحت تاثیر قرار بگیرند و مداخله عربستان در جنگ یمن و قتل روزنامه‌نگار برجسته این کشور را به گذشته بسپارند. اما از دید منتقدان به سابقه حقوق بشری عربستان، این رویداد فرصتی طلایی برای برجسته کردن سوءاستفاده‌های پادشاهی عربستان و فشار بر رهبران جهان به منظور شرمسار کردن «محمد بن سلمان»، حاکم واقعی این کشور است.»
بنابر این گزارش، اما با توجه به شرایط موجود به نظر نمی‌رسد انتظارات دو طرف برآورده شود و به دلیل وجود همه‌گیری کرونا این نشست هم مانند بسیاری از نشست‌های امسال در نهایت به شکل یک سمینار آنلاین بزرگ برگزار خواهد شد که البته خیلی هم خبر بدی برای محمد بن سلمان نخواهد بود. علیرغم کارزارهای فعالان حقوق بشری، تاکنون هیچ کشوری این رویداد مجازی را تحریم نکرده است. البته پیش از آغاز این نشست، علاوه‌بر فعالان حقوق بشر و سازمان‌های بین‌المللی حقوق بشر، ده‌ها قانونگذار آمریکایی و اروپایی با انتقاد از «کارنامه سیاه دولت عربستان در حقوق بشر» از تحریم حضور در این نشست یا دست‌کم مشارکت در سطح پایین سخن به میان آوردند و خواستار اصلاح این کارنامه و تغییر رویکرد ریاض در قبال پرونده حقوق بشر شدند. «صلاح القادری» پژوهشگر و تحلیلگر سیاسی معتقد است که حقوق بشر بزرگترین چالش عربستان و رژیم «محمد بن سلمان» در میزبانی برای نشست گروه ۲۰ به شمار می‌رود. این چالش به دلیل سه مشکل است: اول؛ نقش ولی‌عهد در قتل «جمال خاشقجی»، دوم؛ نقض‌های حقوق بشری و تخلفات قانونی داخلی و سوم؛ نتایج فاجعه‌بار جنگ یمن. القادری افزود، فشار بر عربستان از سوی دولت‌های گروه ۲۰ موجب بحرانی دیپلماتیک خواهد شد، به ویژه که محمد بن سلمان می‌خواهد از این نشست برای پاک کردن و ترمیم وجهه خود مقابل جهانیان استفاده کند. قرار است در این اجلاس موضوعات جهانی مثل مقابله با همه‌گیری کرونا، راه‌اندازی مجدد اقتصادهای آسیب‌دیده و کمک مالی احتمالی به کشورهای فقیر که بر اثر کرونا آسیب دیده‌اند، پرداخته شود. جی ۲۰ مجمعی برای بحث درخصوص مسائل اقتصادی جهان است. ریاست این مجمع بین پنج گروه شامل اعضای این مجمع می‌چرخد و هر بار یک کشور در یکی از گروه‌ها ریاست را برعهده می‌گیرد. عربستان که با کانادا، استرالیا و آمریکا در یک گروه قرار دارد، دسامبر گذشته برای اولین بار به عنوان رئیس‌انتخاب شد.