kayhan.ir

کد خبر: ۱۹۷۶۴۴
تاریخ انتشار : ۱۶ شهريور ۱۳۹۹ - ۲۲:۴۲
امیر خانزادی خبر داد

تجهیز ناوشکن سهند به سامانه دفاع نقطه‌ای

فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران گفت: سامانه دفاع نقطه‌ای روی ساحل تست و آزمایش‌های آن انجام شده، بعد آن را بر روی سکوهای شناور بردیم، در آنجا تست و آزمایش کردیم، بعد هم آن را روی ناوشکن البرز، سهند و همین‌طور ناوشکن‌های دیگر نصب کردیم و ناوشکن‌های ما یکی، یکی به این سامانه دفاع نقطه‌ای مجهز شدند که به نوعی آخرین لایه دفاعی است.

امیر دریادار حسین خانزادی، فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران در گفت‌وگو با مهر اظهار داشت: در همین زمان که با شما در حال صحبت هستم، ناوگروه ۶۹ نداجا در خلیج عدن مشغول مأموریت است، تلاش‌های نظامی ما در دریا در دوران کرونا حتی افزایش هم پیدا کرده است.
وی خاطرنشان کرد: ما سال گذشته در نیروی دریایی ارتش، رونمایی از پهپاد عمود پرتاب پلیکان را داشتیم و اکنون توانایی‌های آن را بهینه کرده‌ایم و در آینده نزدیک ممکن است ارائه‌ای داشته باشیم، این موضوع برای دشمنان باید غافلگیر‌کننده باشد.
فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران بیان داشت: کارخانجات نداجا ظرفیت بسیار بزرگی دارند که نیروی دریایی ارتش از آن برخوردار است و مقام معظم رهبری بارها بر این ظرفیت بزرگ تأکید کردند که حتماً بایستی از این ظرفیت استفاده شود. ما از این ظرفیت در ساخت شناورهای نظامی سطحی و زیرسطحی استفاده کردیم و این کار را به‌صورت هماهنگ با وزارت دفاع پیش بردیم، یعنی اگر شناوری ساخته می‌شود محصول یک همکاری مشترک است.
امیر خانزادی گفت: کارخانجات نداجا ظرفیت و توانایی‌های زیادی دارد که در این سال‌ها انباشت بیشتری پیدا کرده است. از لحاظ نیروی انسانی تحصیل کرده تا مقطع دکترا دوره آموزشی در نیروی دریایی وجود دارد، همچنین در کشتی‌سازی، تسلط به فناوری ساخت تجهیزات و تسلیحات دفاعی پیشرفت بسیاری کرده‌ایم و از آن ظرفیت برای بهینه‌سازی وسایل و تجهیزات استفاده می‌کنیم.
وی درباره آخرین وضعیت ناوشکن دنا گفت: دنا از روی سکوهای ساخت پایین آمده و موتورهایش راه‌اندازی شده و بسیاری از سامانه‌ها و زیرسامانه‌هایش فعال شده است و ان‌شاءالله به زودی اخبار خوبی راجع به دنا می‌شنویم.
فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران افزود: ناوشکن دماوند جدید هم همین وضعیت را دارد، یک‌بار به آب انداخته شد که جزئی از فرآیند ساخت است، تنش‌گیری‌های سازه انجام شده، تجهیزات اصلی، موتورها و خطوط شافت نصب شده همچنین یک پروانه در سینه آن نصب شده است که قدرت مانور را افزایش می‌دهد و برخی از تسلیحات آن هم نصب شده است. درباره دماوند هم اخبار خوب در راه است.
امیر خانزادی خاطرنشان کرد: ساخت ناوشکن سنگین امروز در اولویت نیروی دریایی قرار گرفته است.
وی با بیان اینکه چند سالی است که فناوری سامانه دفاع نقطه‌ای در داخل کشور با سرعت پیگیری شده و به رشد و بلوغ رسیده است، گفت: این سامانه تولید شده، روی ساحل تست و آزمایش‌های آن انجام شده، بعد آن را بر روی سکوهای شناور بردیم، در آنجا تست و آزمایش کردیم، بعد هم آن را روی ناوشکن البرز، سهند و همین طور ناوشکن‌های دیگر نصب کردیم و ناوشکن‌های ما یکی، یکی به این سامانه دفاع نقطه‌ای مجهز شدند که به نوعی آخرین لایه دفاعی است.
فرمانده نیروی دریایی ارتش جمهوری اسلامی ایران اظهار داشت: در بعضی از کشورها اسم این سامانه را دروازه‌بان گذاشته‌اند، موشکی که از لایه‌های دفاعی مختلفی عبور کند، این سامانه مثل یک دروازه‌بان کاملاًً هوشمندانه ایستاده و شروع منهدم کردن موشک می‌کند. دیواره بزرگ آتش درست می‌کند و چهار تا شش هزار گلوله در دقیقه می‌زند و در همان چند ثانیه آغازین موشک را منهدم می‌کند.