kayhan.ir

کد خبر: ۱۸۰۸۶۵
تاریخ انتشار : ۰۵ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۲:۱۳
سخنگوی سازمان غذا و دارو در گفت‌وگو با کیهان:

ذخیره استراتژیک دارو با وجود تحریم‌ها شرایط مطلوبی دارد

مدتی است اخبار و روایات نگران‌کننده‌ای درباره داروی مورد نیاز کشور در برخی محافل به گوش می‌رسد. شاید در نگاه اول و با در نظر گرفتن شرایط کشور که تحت فشار تحریم‌های ظالمانه آمریکا این اظهارات قابل باور باشد اما تمام واقعیت نیست!


سرویس اجتماعی-

این روزها مسئله کمبود برخی از داروها علل مختلفی دارد که در راس آنها تحریم‌ها قرار گرفته است، علاوه‌بر این قاچاق دارو از دیگر عواملی است که سبب می‌شود برخی داروها که بازار سیاه خوبی دارد، باکمبود مواجه شود.
در این‌باره، سخنگوی سازمان غذا و دارو در گفت‌وگو با خبرنگار کیهان گفت: تامین دارو و تجهیزات پزشکی با وجود دشمنی‌های ایالات متحده و تحریم‌های ظالمانه که در ماه‌های اخیر علیه ملت ایران انجام شده، خوشبختانه با استفاده از توان حداکثری تولید داخل و دانش و توانمندی‌های دانشمندان و صنعتگران ایرانی و با استفاده از ظرفیت‌های موازی بین‌المللی که در همه این ماه‌ها شناسایی و بالفعل شده، انجام شده است.
کیانوش جهانپور افزود: با تدابیر اندیشیده شده، ذخیره استراتژیک دارو و تجهیزات پزشکی ضروری تا پایان سال 99 انجام شده است، همچنین ذخیره استراتژیک بسیاری خوبی از مواد اولیه تولید دارو تامین شده است.
جهانپور ادامه داد: علاوه‌بر این، همزمان تولید و توان داخلی تقویت و گسترش داده شده است به گونه‌ای که در حال حاضر 97 درصد دارو و بیش از 68 درصد مواد اولیه تولید داروی مورد نیاز کشور، توسط تولید کنندگان داخلی تامین می‌شوند که در دنیا رکورد کم نظیری است.
وی با‌اشاره به کمبود برخی از داروها اظهار داشت: به صورت موردی در تامین برخی از داروها و تجهیزات مشکلاتی داریم، به عنوان نمونه پانسمان بیماران پروانه‌ای و داروی مورد نیاز بیماران MPS از جمله مواردی است که به دلیل تولید انحصاری توسط کشورهای تحت سلطه آمریکا تامین آنها با تاخیر انجام می‌شود؛ همین مسئله مهر تاییدی بر اقدام‌های جنایتکارانه و ضد بشریت دولت آمریکا است.
کمبودهای دارویی
یک سوم زمان مشابه سال گذشته
علاوه‌بر این، وزیر بهداشت با اشاره به وضعیت ذخایر دارویی کشور اظهار داشت: طبق آمارها امروز کمبودهای دارویی نسبت به زمان مشابه سال گذشته یک سوم است آن هم در شرایطی که شاید به جرأت بتوان گفت یکی از سخت‌ترین سال‌های جنگ اقتصادی بعد از انقلاب اسلامی است. سعید نمکی افزود: درباره سه درصد داروی وارداتی که حدود 2/5 برابر نسبت به ۹۷ درصد داروی تولید داخل ارزبری دارد، مصمم هستیم که با همت جامعه داروسازی و متخصصانمان در دانشگاه‌ها بتوانیم کاری کنیم که در سال‌های آینده خودمان را از تمام واردات بی‌نیاز کرده و در عرصه داروسازی یکی از کشورهای مطرح در جهان باشیم.
جلوگیری از قاچاق دارو
 با اجرای نسخه‌نویسی الکترونیک
از دیگر سو، مدیرکل نظارت بر خدمات سلامت سازمان بیمه سلامت ایران معتقد است: قاچاق دارو معضلی است که با کنترل خدمات سلامت از جمله نسخه‌نویسی الکترونیک می‌توان تا حدود زیادی از این موضوع جلوگیری کرد.
مهدی قنادی با ‌اشاره به مزایای تجویز الکترونیکی نسخ بیان کرد: از طریق سامانه‌های الکترونیک می‌توانیم پی ببریم که چه خدماتی برای بیمار تجویز شده و مشکلات موجود در زمینه تقاضاهای القایی تا حدود زیادی برطرف می‌شود. البته به غیر از مواقعی که بیماری در یک منطقه اپیدمی‌شود و ضرورت خواهد داشت که تجویزها بیش از زمان‌های مشابه درخصوص داروی خاص و خدمات خاصی انجام شود.
قنادی گفت: ضوابط ابلاغی به واحدهای اجرایی سازمان در شرایط مختلف در نظر گرفته شده است. تعداد بار مراجعه و اینکه چند درصد از بیماران داروی ویژه دریافت کرده‌اند به طور کامل در سامانه مشخص می‌شود و در صورتی که درصد تجویزها غیر منطقی باشد، پیگیری‌های لازم به منظور رفع مشکل انجام خواهد شد.