kayhan.ir

کد خبر: ۱۸۰۸۳۴
تاریخ انتشار : ۰۵ بهمن ۱۳۹۸ - ۲۱:۴۸
کارشناسان تاکید کردند

عضویت در NPT‌، با ارجاع پرونده ایران به شورای امنیت بی‌معناست

کارشناسان معتقدند که اگر پرونده ایران مجددا به شورای امنیت ارجاع شود، ادامه عضویت در NPT معنایش را از دست می‌دهد.

دیاکو حسینی، مدیر برنامه مطالعات جهانی مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست جمهوری تاکید کرد: ایران از مهم‌ترین و بزرگ‌ترین کشورهای پایبند به NPT بوده است اما اگر پرونده ایران مجددا به شورای امنیت ارجاع شود، ممکن است از نگاه ایران ادامه عضویت در NPT معنایش را از دست داده و در آن تجدیدنظر کند.
حسینی درباره اظهارات چند روز پیش وزیر امور خارجه مبنی بر خروج ایران از معاهده عدم اشاعه تسلیحات اتمی (NPT) در صورت ارجاع پرونده ایران به شورای امنیت سازمان ملل متحد گفت: کشورهای اروپایی آگاه هستند اگر پرونده ایران به شورای امنیت برود، آنگاه مدیریت امور از دست آنها خارج خواهد شد و آنها در مسیری قرار می‌گیرند که آمریکا دست بالا را دارد.
وی با بیان اینکه دکترین هسته‌ای ایران استفاده صلح‌آمیز از صنعت هسته‌ای است، تصریح کرد: معنای خروج ایران از معاهده منع اشاعه تسلیحات اتمی رفتن به سمت ساخت سلاح هسته‌ای نیست، هرچند دلیل نرفتن ایران به ساخت تسلیحات اتمی هم NPT نبوده است بلکه به دلیل فتوایی است که رهبری ایران صادر کرده و ساخت، انباشت و استفاده از تسلیحات اتمی را حرام اعلام کرده است.
کارشناس مرکز بررسی‌های استراتژیک ریاست‌جمهوری با بیان اینکه فعال‌سازی مکانیزم ماشه اقدامی همراه با تبعات زیادی برای اروپا است، خاطرنشان کرد: اتحادیه اروپا باید تمامی پیامدهای تصمیمات‌شان درباره فعال کردن سازوکار حل اختلاف و فعال کردن احتمالی مکانیزم ماشه و ارجاع پرونده ایران به شورای امنیت بپذیرند و این نکته باید در نظر بگیرند که اقدام‌شان ممکن است تبعات برگشت‌ناپذیری را به همراه داشته باشد.
تصمیم خوب
دکتر محمد صادق آیت‌اللهی نماینده پیشین ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت: شخصا معتقدم تصمیم به خروج از NPT در صورت بازگشت تحریم‌های بین‌المللی از سوی شورای امنیت تصمیم خوبی است و حتی در موارد دیگری هم که کشور با خطراتی مواجه شده است، این تصمیم می‌توانست اجرا شود.
آیت‌اللهی  افزود: خارج شدن از NPT در متن معاهده پیش‌بینی شده است و اگر شرایط خروج از این معاهده تحقق پیدا کند خروج از آن به معنای تخلف از NPT  یا در هم شکستن این معاهده نیست. البته بعضی از معاهدات و قراردادهای بین‌المللی شرایط خاصی برای خروج ندارند و هر کس نخواست هر چند که تخلف هم باشد می‌تواند از آن خارج شود اما این مسئله در NPT پیش‌بینی شده است. بر اساس ماده 10 این معاهده در صورتی که یک عضو امضاکننده NPT تشخیص دهد منافع عالیه کشورش در معرض خطر قرار گرفته می‌تواند از این معاهده با اعلام به سازمان ملل متحد خارج شود.
وی در ادامه گفت: فرو ریختن NPT  شروعی است برای زیر سوال رفتن بسیاری از اهرم‌های فشاری که این کشورها در سطح بین‌المللی در اختیار دارند از جمله حق وتو در شورای امنیت و شورای حکام که دیگر معنا نخواهد داشت. شاید این کشورها در اقتصاد و تکنولوژی قوی باشند اما از دست دادن این بعد از قدرت‌شان ضربه محکمی به آنها خواهد بود.
منطبق بر حقوق بین‌الملل
به گزارش ایسنا، جلیل رحیمی جهان‌آبادی، رئیس کمیته بین‌الملل کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس تهدید وزیر امور خارجه را در خصوص احتمال خروج ایران از پیمان NPT منطق بر موازین و حقوق بین‌الملل دانست و عنوان کرد: NPT نیز کشورهای عضو را ملزم به متعهد بودن به پیمان یک طرفه نمی‌داند و معتقد است زمانی که برای دستیابی کشورها به تکنولوژی صلح‌آمیز مانعی ایجاد شود دلیلی ندارد که اعضا تعهدی به غربی‌ها داشته باشند.