kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۹۸۳۹
تاریخ انتشار : ۲۳ دی ۱۳۹۸ - ۲۲:۰۱
متخصصان و کارشناسان فنی بررسی کردند

جنگ الکترونیک در سقوط هواپیمای مسافربری چه نقشی داشت؟

به موازات شواهدی که تلقی نقش جنگ الکترونیک آمریکا را در سقوط جانکاه هواپیمای اوکراینی به عنوان علت اصلی سقوط، تا اطراف مرزهای واقعیت پیش می‌برد، آزمایشگاه پژوهشی فضای سایبر دانشگاه تهران در بیانیه‌ای مستند و علمی با قطعیت اعلام کرد؛ «مسئولیت سانحه‌ تأسف‌بار رخ داده به‌صورت مستقیم متوجه رژیم جنایتکار آمریکاست و به‌دلیل اعمال عملیات فریب بر سیستم فرماندهی و کنترل سامانه‌ پدافند موشکی ایران واقع شده و نقش خطای انسانی در آن منتفی است. از این رو مسئولیت سانحه‌ تأسف‌بار رخ داده به‌صورت مستقیم متوجه رژیم جنایتکار آمریکاست و این جنایت بزرگ نیز به سیاهه‌ جنایت‌های بی‌پایان این ام‌الفساد قرن اضافه می‌شود.»

سرویس سیاسی ـ

شواهدی وجود دارد که تلقی نقش جنگ الکترونیک آمریکا در سقوط جانکاه هواپیمای اوکراینی و جان‌باختن جمعی از هموطنان و اتباعی از دیگر کشورها را تقویت می‌کند. نشان دادن هواپیما به عنوان موشک کروز توسط رادار و قطع ارتباط میان اپراتور سامانه پدافندی با شبکه یکپارچه و موفق نبودن تلاش اپراتور برای برقراری این ارتباط از جمله این قرائن است. موضوع دیگری را نیز باید به شواهد پیش گفته افزود؛ اینکه سایت FAA (نهاد رگولاتوری پروازهای داخلی و خارجی آمریکا) ساعاتی قبل از این حادثه در اطلاعیه‌ای پرواز هواپیماهای تجاری و غیر تجاری آمریکایی بر فراز ایران را ممنوع اعلام کرده و در آن گفته بود احتمال خطا در محاسبات یا خطا در شناسایی برای هواپیماهای بر فراز ایران وجود دارد! قوت این قرینه برای تقویت گمانه جنایت جنگالی [جنگ الکترونیک] آمریکا به عنوان علت اصلی سقوط هواپیما، کمتر از شواهد دیگر نیست.
چه بسا، توجه به جمیع این قرائن می‌تواند تلقی اخیر را تا اطراف مرزهای واقعیت پیش ببرد. علاوه‌بر شواهد‌اشاره شده و برداشت ناشی از آن، بیانیه دیروز آزمایشگاه پژوهشی فضای سایبر دانشگاه تهران ضمن بررسی علمی و فنی، با قطعیت اعلام کرد؛ مسئولیت سانحه‌ تأسف‌بار رخ داده به‌صورت مستقیم متوجه رژیم جنایتکار آمریکاست و به‌دلیل اعمال عملیات فریب بر سیستم فرماندهی و کنترل سامانه‌ پدافند موشکی ایران واقع شده و نقش خطای انسانی در آن منتفی است. به گزارش خبرگزاری آنا، در بیانیه شماره ۱ این آزمایشگاه آمده است: «ملت شریف و بزرگ ایران عزیز؛ به‌دنبال سانحه‌ دلخراش هواپیمای مسافربری ایران- اوکراین که باعث داغی بزرگ بر پیکره ملت عزیز و به‌خصوص جامعه علمی و دانشگاهی شده و سوگ شهادت پرافتخار سردار رشید اسلام سپهبد حاج قاسم سلیمانی را دوچندان کرده است، ضمن عرض تسلیت به بازماندگان و خانواده‌های شریف شهدای این سانحه و ملت بزرگ ایران؛ درخصوص چگونگی وقوع این سانحه از جنبه فنی و تخصصی، موارد زیر به اطلاع می‌رسد: با اتکا به بیانیه ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران و توضیحات سردار سرتیپ پاسدار حاجی‌زاده فرمانده محترم نیروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در تاریخ ۲۱ دی ۱۳۹۸ و همچنین با عنایت به اسناد راهبردی ایالات متحده‌ آمریکا و بررسی علمی و فنی موارد مشابه نظیر خطای سامانه‌ پدافند موشکی سوریه در سال ۲۰۱۸، شلیک موشک به هواپیمای
17ـ MH مالزی بر فراز اوکراین در سال ۲۰۱۴ و حمله‌ سایبری به هواپیمای s 130AC و s ۱۳۰ EC
آمریکا توسط روسیه در سال ۲۰۱۸؛ این نتیجه علمی با قطعیت اعلام می‌شود که سانحه رخ‌داده به‌دلیل اعمال عملیات فریب بر سیستم فرماندهی و کنترل سامانه پدافند موشکی ایران واقع شده و نقش خطای انسانی در آن منتفی است.» آزمایشگاه پژوهشی فضای سایبر دانشگاه تهران در ادامه بیانیه خاطرنشان کرد: «از سوی دیگر بررسی تجهیزات جنگ سایبری ارتش آمریکا نظیر هواپیماهای «آواکس» و «ریوِت جوینت» حاکی از آن است که موارد مذکور اساساً به‌منظور چنین اقداماتی طراحی، تولید و به‌کارگیری شده است و این تجهیزات در اغلب منازعات نظامی از سوی ارتش جنایتکار آمریکا مورد استفاده قرار گرفته‌اند. به نظر می‌رسد این بار نیز آمریکا در قالب یک عملیات نظامی سایبری با چنین اقدامی باعث شده که هواپیمای مسافربری به‌عنوان موشک کروز در سامانه‌ پدافند، شناسایی شده و مورد هدف واقع شود.» در ادامه بیانیه مذکور آمده است: «به‌طور دقیق‌تر علت وقوع عملیات فریب فرماندهی و کنترل که ریشه در دانش سایبرنتیک دارد، استفاده‌ تمامی کشورها از استانداردهای بین‌المللی در حوزه محاسبات، ارتباطات و کنترل است که موجب می‌شود علیرغم طراحی و تولید سامانه‌های پدافند موشکی توسط کشورهای مختلف، حفره‌ فنی برای ایالات متحده آمریکا ـ که طراح استانداردهای بین‌المللی و پروتکل‌های مربوطه است ـ همواره باز و دسترس‌پذیر باشد.» آزمایشگاه پژوهشی فضای سایبر دانشگاه تهران افزود: «به‌عبارت دیگر اگر تمامی اجزای یک سامانه پدافند موشکی و به‌طور کلی هر سامانه مبتنی
برI ۴ C به‌صورت کاملاً بومی طراحی و تولید شود اما از استانداردهای بین‌المللی (پروتکل‌های عمومی) برای عملکرد آن استفاده گردد، ظرفیت تهدیدپذیری سامانه به میزان چشمگیری افزایش می‌یابد. بر این اساس در شرایط مشابه هر کاربر انسانی همان اقدامی را انجام خواهد داد که در سانحه اصابت موشک به هواپیمای مسافربری اوکراین واقع شد، زیرا این خطا نه به‌دلیل‌اشتباه در تصمیم‌گیری بلکه به‌دلیل اعمال عملیات فریب فرماندهی و کنترل بر سامانه‌ پدافند موشکی واقع شده است. از این رو مسئولیت سانحه‌ تأسف‌بار رخ داده به‌صورت مستقیم متوجه رژیم جنایتکار آمریکاست و این جنایت بزرگ نیز به سیاهه‌ جنایت‌های بی‌پایان این ام‌الفساد قرن اضافه می‌شود.» محافل تحلیلی و رسانه‌ای غربی نیز گزاره‌های قابل تأملی را در این زمینه مطرح می‌کنند. سایت The Drive از رسانه‌های غربی این گمانه را مطرح کرده است که «احتمالاً سیستم جنگ الکترونیک آمریکایی‌ها هواپیمای مسافربری را برای بخشی از پدافند ایران به عنوان یک هدف جنگی نشان داده است. در هر صورت خطای انسانی پدافند قطعی است و او به هر حال این هواپیما را موشک کروز دیده، امّا در صورتی که این گمانه‌ها راجع به جنگ الکترونیک آمریکا تقویت شود، بدین معنا خواهد بود که ارتش آمریکا عملاً یک جنایت جنگی بزرگ را صورت داده و هواپیمای مسافربری را قربانی چنین نبردی کرده است. حال آنکه نیروهای نظامی ایران نیز علیرغم توانمندی بالای خود در جنگ الکترونیک از روش‌های غیرانسانی به هیچ وجه استفاده نکرده‌اند.»
پای رژیم صهیونیستی
به پرونده سقوط هواپیمای اوکراینی باز شد
همچنین، به نوشته پایگاه تحلیلی پولیتوس، کارشناسان مرکزی به نام «Veteranstoday” معتقدند که واحد ۸۲۰۰ رژیم اسرائیل در ازکارافتادن سیستم هواپیمای پرواز ۷۵۲ PS درگیر بوده چراکه این حمله سایبری تروریستی اسرائیلی بود و هکرهای اسرائیلی با تغییر در کد شناسایی هواپیما و تعویض جای «دوست و دشمن»، هواپیماهای اوکراینی را به‌عنوان «دشمن» تعریف کردند که همین منجر به پرتاب موشک سیستم پدافند هوایی ایران شد. به گزارش تسنیم، نحوه‌ اطلاع‌رسانی برخی منابع صهیونیستی درباره سقوط هواپیمای بوئینگ خط هوایی اوکراین قابل توجه است.
در خبری که بر روی یکی از این سایت‌ها منتشر شده؛ به صراحت آمده است که هواپیمای اوکراینی سه هفته پیش در فرودگاه بن‌گوریون تل‌آویو بوده است؛ اما چنین نکته‌ای در بخش‌های انگلیسی بسیاری از سایت‌های عبری حذف شده است! چرایی و چگونگی یک فیلم‌برداری مشکوک آن هم در یک فضای نسبتاً بیابانی و در یک ساعت مشخص در نیمه‌شب توسط فردی ناشناس که با یکی از عناصر رسانه‌های غربی (نریمان غریب) مرتبط بوده و چرایی و چگونگی اطلاع‌رسانی فوری برخی رسانه‌های عربی مانند الحدث سعودی نیز جزو دلالت‌های دیگر بر جنگ الکترونیک آمریکا در این فاجعه است. الحدث عربستان سعودی ساعتی بعد از سقوط هواپیما و در حالی که هنوز هیچ بررسی فنی در این باره صورت نگرفته بود اعلام کرد که هواپیمای اوکراینی بر اثر اصابت موشک پدافندی ایران سقوط کرده است!
جنگ الکترونیک چیست؟
 یک کارشناس نظامی در توضیح جنگ الکترونیک می‌گوید: امروزه جنگ الکترونیک به یکی از مهم‌ترین شاخه‌های درگیری‌های نظامی تبدیل شده است. در این حوزه رزم، به دلیل گسترده بودن فضای اقدام و ضد اقدام، پیچیدگی‌ها دو چندان می‌شود. همین گسترده بودن امکان عملکرد، سبب ناشناخته ماندن بخشی از توان جنگ الکترونیک (که به صورت مخفف جنگال نامیده می‌شود) تا روز درگیری شده است.
وی با بیان اینکه سامانه‌های راداری و مخابراتی به طور کلی دارای دو جزء اصلی شامل «فرستنده» و «گیرنده» هستند که فرستنده، وظیفه ارسال امواج با فرکانس خاصی را برعهده‌دارد، می‌افزاید: پیش از آن تمام کارها شامل تبدیل داده به موج و کُدگذاری (برای سامانه‌های ارتباطی و نه راداری) و... توسط اجزاء دیگری انجام شده است.
پس از ارسال موج که می‌تواند به صورت تمام سمتی یا پرتو با عرض کم باشد، با رسیدن امواج به آنتن دستگاه گیرنده، کار بازتبدیل موج به داده‌ها انجام می‌شود. این کارشناس نظامی ادامه می‌دهد: در مقابل دشمن می‌تواند در هر یک از دو محل فرستنده و گیرنده که برای سامانه‌های مخابراتی جدا از هم و برای رادارها معمولاً در یک نقطه است، اقدام به ایجاد اخلال کند.
با توجه به اینکه ابعاد آنتن‌های مربوط به امواج الکترومغناطیس به طول موج آنها (معکوس فرکانس) مرتبط است، ابعاد و وزن آنتن و منبع تأمین توان سامانه‌های اخلالگر نیز متفاوت خواهد بود. در واقع برای هر محدوده فرکانسی، نیاز به اخلالگر خاص خود وجود دارد.