kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۵۰۴۳
تاریخ انتشار : ۲۷ آبان ۱۳۹۸ - ۲۲:۰۵

تعطیلی کارخانه‌های اسقاط خودرو با سیاست‌های متفاوت دولت


 
  کارخانه‌های اسقاط خودرو با رفتارهای متفاوت دولت تعطیل شد.
در سال 1393 ستاد مدیریت حمل و نقل و سوخت کشور از طریق رسانه‌ها اعلام کرد که کلیه علاقه‌مندان به سرمایه‌گذاری در زمینه اسقاط و بازیافت خودروهای فرسوده با مراجعه به سازمان‌های صنعت و معدن استان‌ها نسبت به اخذ جواز تاسیس کارخانه بازیافت خودرو اقدام کنند.
برهمین اساس، تعداد مراکز کل کشور از 109 مرکز تا سال 93 به 218مرکز افزایش یافت. با این وجود، از اواسط سال 96 و با ممنوعیت واردات خودرو، کلیه مراکز اسقاط کشور تعطیل شدند و تمام سرمایه‌گذاری‌های انجام شده بدون استفاده ماند. فعالان این صنعت در حال حاضر، مواردی را به عنوان مشکلات و معضلات صنعت اسقاط خودرو مطرح می‌کنند که مهم‌ترین آن‌ها به این شرح است:
1. مطابق آیین نامه «از رده خارج کردن خودروهای فرسوده» که هیئت وزیران آن را ابلاغ کرده است مسئولیت از رده خارج کردن خودروهای فرسوده بر عهده واردکنندگان و خودروسازان می‌باشد و مراکز اسقاط تنها به عنوان عامل اجرای عملیات اسقاط معرفی شده‌اند.
این بدان معناست که واردکنندگان و خودروسازان می‌بایست خودروهای فرسوده را از سطح شهرها خریداری کنند و پس از ثبت نام درسامانه نوسازی به نام خودشان، خودروها را به مراکز اسقاط جهت انجام فرایند اسقاط تحویل بدهند. ستاد حمل و نقل سوخت بر خلاف قوانین بالا دستی خود به صورت غیر قانونی مسئولیت اسقاط خودروهای فرسوده را بر عهده مراکز اسقاط قرار داده و با بسترسازی نرم افزاری مراکز اسقاط خودرو را در خرید و اسقاط خودرو دخیل کرد تا واردکنندگان برای تهیه گواهی اسقاط نیازی به تعامل مستقیم با مالک نداشته باشند و همچنین درگیر روند اسقاط خودروها نباشند.
برخی مرکز اسقاط نیز بر اساس این بستر سازی ستاد حمل و نقل سوخت به دولت و برنامه‌های نوسازی ستاد اعتماد کرده و با اخذ وام بانکی اقدام به خرید و جمع آوری خودروهای فرسوده نمودند و در یک نمونه یکی از این مراکز اسقاط، حدود ۸۰۰ خودرو را از رده خارج کرد و در حالی که برگه‌های اسقاط آن‌ها آماده واگذاری به وارد کنندگان بود، واردات ممنوع شد و این برگه‌ها حدود دو سال بلا استفاده باقی ماند. تا کنون هم هیچ محل مصرفی برای این گواهی‌ها توسط دولت ارائه نشده است.
2. در تاریخ 7/5/1397 ستاد حمل و نقل سوخت با توجه به ممنوعیت واردات و کاهش شدید تقاضا برای گواهی اسقاط‌های تولید شده توسط مراکز ، جهت برخورداری همه مراکز کشور از این سبد اندک ، دسترسی واگذاری گواهی اسقاط به صورت انفرادی را از مراکز اسقاط گرفت و قرار شد کلیه گواهی‌های مورد نیاز واردکنندگان توسط تعاونی مراکز اسقاط کشور زیر نظر انجمن صنفی مراکز به صفحات وارد کنندگان منتقل شود و سبد مصرف بین همه مراکز اسقاط تقسیم گردد که ناگهان پس از گذشت حدود یک سال از فعالیت صفحه مذکور، در روز 14/3/1398 ستاد حمل و نقل بدون اعلام قبلی، امکان انتقال به صورت انفرادی را برای مراکز، بازگشایی کرد و در همان روز حدود 8000 برگه اسقاط در صفحات جابه جا گردید و پس از اعتراض مراکز ،مجددا صفحه مذکور بسته شد.
واقعا این روش بستن و بازگشایی آن هم در روز تعطیل 14خرداد توسط چه کسی دستور داده شد؟ آیا این که مراکز به یک نهاد دولتی اعتماد کرده‌اند و برای کمک به دولت وظیفه سنگین نوسازی ناوگان را به دوش کشیدند، شایسته چنین رفتار‌هایی است؟
در همین زمینه، خاقانی، مدیر عامل مرکز اسقاط و بازیافت خودروهای فرسوده شهرستان گرمسار به کیهان اعلام کرد: از سال ۹۶ تا کنون بارها انتقاداتمان را به نهادهای متولی صنعت اسقاط نظیرستاد حمل و نقل و سوخت، وزارت صنعت و وزارت راه اعلام کرده ایم و هر بار به وعده‌های مسئولین دل خوش کرده ایم ولی هنوز خبری از تحقق
وعده‌ها نیست.
بهرحال با توجه به هوای سرد روزهای اخیر و مواجهه با پدیده آلودگی هوا در کلانشهر‌ها این سؤال مطرح است که آیا سزاوار است کارخانه‌های اسقاط و بازیافت خودروهای فرسوده که نقش مهمی در رفع آلودگی هوا دارند با دارا بودن تمامی ظرفیت‌های لازم تعطیل باشند؟!