kayhan.ir

کد خبر: ۱۷۱۷۰۴
تاریخ انتشار : ۱۳ مهر ۱۳۹۸ - ۲۱:۳۹
نماینده ولی فقیه در وزارت جهاد کشاورزی:

تشکیل وزارت بازرگانی به امنیت غذایی کشور لطمه می‌زند

نماینده ولی فقیه در وزارت جهاد کشاورزی با ابراز نگرانی از تشکیل وزارت بازرگانی گفت: با تشکیل وزارت بازرگانی به امنیت غذایی کشور لطمه وارد می‌شود.




به گزارش خبرگزاری تسنیم، سید رضا تقوی در مراسم روز دامپزشکی با اشاره به تشکیل وزارت بازرگانی اظهار کرد: لایحه تشکیل وزارت بازرگانی در مجلس تصویب شده و در شورای نگهبان در دست بررسی است و قصد تشکیل این وزارتخانه را دارند. اگر با تشکیل این وزارتخانه به تولید و بخش کشاورزی ضربه وارد شود به دستاوردهای ما در عرصه‌هایی مانند تولید و خودکفایی تولید گندم لطمه وارد می‌شود.
وی ادامه داد: تلاش بسیاری برای استقلال و تولید اقلام معیشتی و کالاهای اساسی صورت گرفته است که اگر وزارت بازرگانی با واردات پر کند به مشکل برخواهیم خورد.
نماینده ولی فقیه در وزارت جهاد کشاورزی گفت: وزارت جهاد کشاورزی متولی معیشت مردم است و اقلام مورد نیاز و کالاهای اساسی باید بر اساس استعداد و توان داخلی تولید شود نه با واردات. این برای استقلال کشور بسیار خطرناک است.
تقوی افزود: همان‌طور که امروز دشمن به دنبال آن است که ما نتوانیم نفتمان را بفروشیم در صورتی که به واردات گندم نیز وابسته شویم ممکن است در آینده جلوی آن را بگیرد.
گفتنی است، نمایندگان مجلس تحت لابی گسترده دولتی‌ها با کلیات تشکیل وزارت «تجارت و خدمات بازرگانی» موافقت کرده‌اند.
این در حالی است که اغلب کارشناسان و مسئولان غیر‌دولتی معتقدند که با تشکیل وزارت بازرگانی، واردات جایگزین تولید می‌شود و به تولید داخلی صدمات جبران ناپذیری وارد می‌کند. تشکیل وزارت بازرگانی، موجب واردات محصولات کشاورزی و از بین رفتن خودکفایی در تولید این اقلام می‌شود. به خصوص که مخالفان جدی خودکفایی کشاورزی، در هیئت دولت حضور دارند و بر موضع زیانبار خود به شکلی شائبه برانگیز اصرار می‌ورزند.
مصوبه مجلس برای تشکیل وزارت بازرگانی در دست بررسی شورای نگهبان است و همه نگرانند که با تایید آن، همه دستاوردهای کشور در امر خودکفایی، به‌ویژه در محصولات کشاورزی از بین برود.
علی ابراهیمی؛ سخنگوی کمیسیون کشاورزی درباره مخالفت این کمیسیون با طرح تشکیل وزارت تجارت و خدمات بازرگانی گفت: سابقه تمرکز اختیارات بخش کشاورزی در وزارت جهاد باعث خودکفایی در تولید محصولات کشاورزی شده است و تفکیک آن نه تنها کمکی به حل مشکلات موجود نمی‌کند بلکه باعث از بین رفتن دستاوردهای به وجود آمده خواهد شد.
وی تصریح کرد: چرا ما به دنبال تجربه‌ای هستیم که گزارش موفقی از آن حاصل نشده است و بر چه اساس به گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس در مخالفت با این تشکیل این وزارتخانه توجه نمی‌کنیم؟ ایجاد وزارت بازرگانی به معنای احیای فساد و رانت خواهد بود.
همچنین محمدحسین فرهنگی درباره دلایل مخالفت کمیسیون ویژه حمایت از تولید و نظارت بر سیاست‌های اصل ۴۴ قانون اساسی نیز گفت: یکی از دلایل اصلی مخالفت این کمیسیون با تشکیل این وزارتخانه مغایرت آن با سیاست‌های کلی اقتصاد مقاومتی و قانون برنامه ششم توسعه است.