گره کور کمربندی فریدونکنار پس از 17 سال باز نشد
ساخت کمربندی جنوبی شهرستان فریدونکنار که در سال 1380 کلنگزنی شد هنوز با گذشت 17 سال و وعدههای متعدد مسئولان مبنی بر افتتاح این کمربندی در دهه فجر، چشم به راه دهه فجر دیگریست تا شاید گره کورش باز شود.
شهرستان ساحلی فریدونکنار در مازندران بیش از 60 هزار نفر جمعیت دارد و به واسطه میزانی حدود پنج میلیون نفر شب اقامت مسافر در سال و همچنین وجود بندر ترانزیتی یکی از شهرستانهای کوچک اما پر تردد استان است.
همچنین این شهرستان گردشگر پذیر به واسطه قرارگیری در مقصد جادههای مواصلاتی هراز و فیروزکوه، سالانه به خصوص ایام تعطیل و تابستان شاهد تعداد زیادی از تردد خودرویی است که عملا بار ترافیکی سنگینی را به شهرستانی با ظرفیت گردشگری زیاد اما زیرساخت محدود فریدونکنار وارد میکند و زندگی عادی ساکنین این منطقه را با چالش روبهرو میسازد.
علاوه بر این به دلیل قرارگیری فریدونکنار در کریدور شرق به غرب مازندران و وجود بندر در این شهر روزانه تعداد زیادی از خودروهای سنگین وارد شهر فریدونکنار میشود و بر بار ترافیکی و مشکلات شهر اضافه میکند.
این حجم ترافیکی و تردد خودرویی نه تنها زندگی مردم عادی را مختل کرده ، بلکه رفته رفته منجر به نارضایتی مسافران و گردشگران شد، بطوری که در برخی ایام گردشگران از ترافیک سنگین این شهر ابراز کلافگی میکنند.
احداث کمربندی در نوار جنوبی فریدونکنار برای اتصال شرق به غرب این شهرستان طرحی بود که در سال 1380 برای برطرف شدن مشکلات ترافیکی این شهرستان کلنگ زنی شد.
جدا از اینکه از سال 80 تا به امروز چه میزان بر تردد و ترافیک شهرستان فریدونکنار اضافه شد، پس از گذشت 17 سال از عمر نخستین کلنگ این طرح، کمربندی جنوبی فریدونکنار همچنان نیمه تمام مانده است.
فقدان بهرهبرداری از این کمربندی باعث شد تا نه تنها به مرور زمان از هدف اولیه خود باز ماند، بلکه امروز فقط به محفلی برای وعدهپردازی مسئولان جهت افتتاح این طرح تبدیل شده است، بهطوری که از دهه فجر تا هفته دولت و از هفته دولت تا دهه فجر دیگر کماکان کمربندی فریدونکنار چشم انتظار بریدن قیچی و بهرهبرداری است.
در آخرین گزارشها مشکل افتتاح این کمربندی تقاطع غیرهمسطح و احداث پل روگذر بود که به گفته مدیرکل راه و شهرسازی مازندران نیازمند اعتبار حدود پنج میلیارد تومانی بود.
در اواخر تابستان امسال با وجود مشاهدات عینی مبنی بر فقدان فعالیت پیمانکار جهت تکمیل روگذر، مسئولان تاکید بر پیشرفت فیزیکی کار و فعالیت مستمر پیمانکار داشتند.
همچنین برخی از مسئولان شهرستان فریدونکنار و استان بیان کردند که با تامین اعتبار این کمربندی در دهه فجر امسال به زیر بار ترافیکی میرود.
پیش از این نیز آخرین بار سال 96 بود که مدیرکل وقت راه و شهرسازی مازندران وعده افتتاح کمربندی را در دهه فجر همان سال داد و فرماندار پیشین فریدونکنار هم گفته بود که تکمیل کمربندی نیازمند حدود پنج میلیارد تومان اعتبار است.
سال 95 هم نماینده وقت مردم فریدونکنار و بابلسر در مجلس شورای اسلامی وعده افتتاح کمربندی فریدونکنار را در هفته دولت سال 96 داده بود و گفته بود که تکمیل این پروژه حدود هشت میلیارد تومان بودجه نیاز دارد.
سرگردانی افتتاح کمربندی فریدونکنار، در میان دهه فجر و هفته دولت چند سالی است که همچنان ادامه دارد تا اینکه در تازهترین اظهار نظر مسئولان راه و شهرسازی استان مازندران، این طرح امسال نیز به احتمال قوی بهرهبرداری نمیشود.
جالب آنجاست که آنقدر بهرهبرداری از این طرح به طول انجامید که مسیرهای از پیش ساخته این کمربندی، اکنون مکانی مناسب و بدون دردسر برای حرکات نمایشی موتورسواران شد تا از طرحی برای کاهش مشکلات مردم به طرحی برای سرگرمی آنها تبدیل شده است.
معاون ساخت و مهندسی اداره کل راه و شهرسازی استان مازندران اعلام کرد: با وجود اینکه عملیات عمرانی احداث روگذر در جریان است، اما پیشبینی میشود که بهرهبرداری از این کمربندی به سال آینده موکول شود.
سهراب طور با اشاره به اینکه روگذر این کمربندی به دو قطعه شرقی و غربی تقسیم شده است، افزود: در حال حاضر پیمانکار در ضلع شرقی فعال است و کار قطعه غربی هنوز آغاز نشد.
وی ادامه داد: به علت جلوگیری از نشست پلرو گذر باید با هر لایهگذاری در ابتدای رمپها ، آزمایشات زمینشناسی انجام شود که روند کار را کند کرده است.
شهرستان ساحلی فریدونکنار در مازندران بیش از 60 هزار نفر جمعیت دارد و به واسطه میزانی حدود پنج میلیون نفر شب اقامت مسافر در سال و همچنین وجود بندر ترانزیتی یکی از شهرستانهای کوچک اما پر تردد استان است.
همچنین این شهرستان گردشگر پذیر به واسطه قرارگیری در مقصد جادههای مواصلاتی هراز و فیروزکوه، سالانه به خصوص ایام تعطیل و تابستان شاهد تعداد زیادی از تردد خودرویی است که عملا بار ترافیکی سنگینی را به شهرستانی با ظرفیت گردشگری زیاد اما زیرساخت محدود فریدونکنار وارد میکند و زندگی عادی ساکنین این منطقه را با چالش روبهرو میسازد.
علاوه بر این به دلیل قرارگیری فریدونکنار در کریدور شرق به غرب مازندران و وجود بندر در این شهر روزانه تعداد زیادی از خودروهای سنگین وارد شهر فریدونکنار میشود و بر بار ترافیکی و مشکلات شهر اضافه میکند.
این حجم ترافیکی و تردد خودرویی نه تنها زندگی مردم عادی را مختل کرده ، بلکه رفته رفته منجر به نارضایتی مسافران و گردشگران شد، بطوری که در برخی ایام گردشگران از ترافیک سنگین این شهر ابراز کلافگی میکنند.
احداث کمربندی در نوار جنوبی فریدونکنار برای اتصال شرق به غرب این شهرستان طرحی بود که در سال 1380 برای برطرف شدن مشکلات ترافیکی این شهرستان کلنگ زنی شد.
جدا از اینکه از سال 80 تا به امروز چه میزان بر تردد و ترافیک شهرستان فریدونکنار اضافه شد، پس از گذشت 17 سال از عمر نخستین کلنگ این طرح، کمربندی جنوبی فریدونکنار همچنان نیمه تمام مانده است.
فقدان بهرهبرداری از این کمربندی باعث شد تا نه تنها به مرور زمان از هدف اولیه خود باز ماند، بلکه امروز فقط به محفلی برای وعدهپردازی مسئولان جهت افتتاح این طرح تبدیل شده است، بهطوری که از دهه فجر تا هفته دولت و از هفته دولت تا دهه فجر دیگر کماکان کمربندی فریدونکنار چشم انتظار بریدن قیچی و بهرهبرداری است.
در آخرین گزارشها مشکل افتتاح این کمربندی تقاطع غیرهمسطح و احداث پل روگذر بود که به گفته مدیرکل راه و شهرسازی مازندران نیازمند اعتبار حدود پنج میلیارد تومانی بود.
در اواخر تابستان امسال با وجود مشاهدات عینی مبنی بر فقدان فعالیت پیمانکار جهت تکمیل روگذر، مسئولان تاکید بر پیشرفت فیزیکی کار و فعالیت مستمر پیمانکار داشتند.
همچنین برخی از مسئولان شهرستان فریدونکنار و استان بیان کردند که با تامین اعتبار این کمربندی در دهه فجر امسال به زیر بار ترافیکی میرود.
پیش از این نیز آخرین بار سال 96 بود که مدیرکل وقت راه و شهرسازی مازندران وعده افتتاح کمربندی را در دهه فجر همان سال داد و فرماندار پیشین فریدونکنار هم گفته بود که تکمیل کمربندی نیازمند حدود پنج میلیارد تومان اعتبار است.
سال 95 هم نماینده وقت مردم فریدونکنار و بابلسر در مجلس شورای اسلامی وعده افتتاح کمربندی فریدونکنار را در هفته دولت سال 96 داده بود و گفته بود که تکمیل این پروژه حدود هشت میلیارد تومان بودجه نیاز دارد.
سرگردانی افتتاح کمربندی فریدونکنار، در میان دهه فجر و هفته دولت چند سالی است که همچنان ادامه دارد تا اینکه در تازهترین اظهار نظر مسئولان راه و شهرسازی استان مازندران، این طرح امسال نیز به احتمال قوی بهرهبرداری نمیشود.
جالب آنجاست که آنقدر بهرهبرداری از این طرح به طول انجامید که مسیرهای از پیش ساخته این کمربندی، اکنون مکانی مناسب و بدون دردسر برای حرکات نمایشی موتورسواران شد تا از طرحی برای کاهش مشکلات مردم به طرحی برای سرگرمی آنها تبدیل شده است.
معاون ساخت و مهندسی اداره کل راه و شهرسازی استان مازندران اعلام کرد: با وجود اینکه عملیات عمرانی احداث روگذر در جریان است، اما پیشبینی میشود که بهرهبرداری از این کمربندی به سال آینده موکول شود.
سهراب طور با اشاره به اینکه روگذر این کمربندی به دو قطعه شرقی و غربی تقسیم شده است، افزود: در حال حاضر پیمانکار در ضلع شرقی فعال است و کار قطعه غربی هنوز آغاز نشد.
وی ادامه داد: به علت جلوگیری از نشست پلرو گذر باید با هر لایهگذاری در ابتدای رمپها ، آزمایشات زمینشناسی انجام شود که روند کار را کند کرده است.