kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۹۱۱۸
تاریخ انتشار : ۱۸ آذر ۱۳۹۷ - ۲۰:۱۱
پس از احیای کارت سوخت رخ داد

بازگشت بی‌سر و صدای دولت روحانی به پروژه انتقال آب دولت قبل

دولت حسن روحانی این روزها مجبور شده پس از چندین سال حمله به دولت قبل، طرح‌های آن دولت را یک به یک دوباره احیا کند.

به گزارش خبرنگار ما، در راستای بازگشت بی‌سر و صدای طرح‌های دولت‌های نهم و دهم، چندی پیش طرح کارت سوخت احیا شد و حالا طرح انتقال آب از دریای خزر.
بر همین اساس ایسنا گزارش داد: با وجود این‌که اجرای طرح انتقال آب از دریای خزر به استان سمنان با تاخیر طولانی مدت روبرو شد، اما رئیس‌جمهوری در آخرین سخنان خود از حل مشکلات موجود برای اجرای این طرح خبر داد. طرح انتقال آب خزر به استان سمنان در کارگروه بررسی تأمین آب این استان در سال ۱۳۸۴ به تصویب رسید و از سوی هیئت دولت در سال ۱۳۸۹ به وزارت نیرو، ابلاغ و در سال ۱۳۹۱، به شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران به‌عنوان مجری سپرده شد.
این طرح که با هدف نمک‌زدایی و تصفیه ۲۰۰ میلیون مترمکعب آب از دریای خزر در سال و انتقال آن به شهرهای فلات مرکزی در استان سمنان، برای مصرف  شرب و صنعت طراحی شد، طی این سال‌ها با محدودیت عدم اخذ مجوز از سوی سازمان محیط زیست روبرو شده بود که همین مسئله نیز اجرای این طرح را به تاخیر انداخت، تا اینکه اخیرا رئیس‌جمهور در سفر استانی خود به استان سمنان اعلام کرد که از نظر دولت مشکلات انتقال آب از شمال ایران به استان  سمنان برطرف و کارهای مطالعاتی مربوطه نیز انجام شده و اگر سرمایه‌‌گذاری بخواهد برای انتقال آب از شمال به مرکز کشور از جمله سمنان اقدام کند، دولت این آمادگی را دارد تا امکانات لازم را در اختیار او قرار دهد.
همچنین ایرج حیدریان -  مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای استان سمنان - در این باره اعلام کرد که تدوین و نهایی شدن سند توسعه آب استان سمنان عاملی شد که طرح‌های انتقال بین حوزه‌ای آب در استان، از جمله انتقال آب دریای خزر توجیه پذیری داشته باشد. اقداماتی که در راستای سند توسعه آب استان انجام و منجر به این شد که سند آمایش آب محور نیز تهیه و تدوین شود و این پشتوانه محکمی برای انتقال آب دریای خزر است.
گفتنی است، طرح انتقال آب خزر به استان سمنان از طرح‌های دولت‌های نهم و دهم بود که در دوره ریاست‌جمهوری حسن روحانی و به دست معصومه ابتکار رئیس‌سابق سازمان محیط‌زیست و در راستای نفی همه فعالیت‌های دولت سال‌های 84 تا 92 کنار گذاشته شد. این در حالی است که فقط هشت درصد از منابع آبی کشور در خانه‌ها مصرف می‌شود و با توجه به اینکه جمعیت استان سمنان حدود700 هزار نفر بوده و از یک درصد جمعیت کل کشور کمتر است، آب مورد نیاز این استان، میزان قابل توجهی نمی‌شود.