kayhan.ir

کد خبر: ۱۴۶۵۲۲
تاریخ انتشار : ۱۸ آبان ۱۳۹۷ - ۱۷:۳۲

خسارت سیل مازندران پرداخت شد



  معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار مازندران گفت که یکهزار و 990 میلیارد ریال از کمک‌های در نظر گرفته شده دولت برای جبران بخشی از خسارت سیل مهر ماه استان تاکنون تخصیص یافته است.
علی نبیان افزود: بارندگی شدید به همراه سیلی که سیزدهم و چهاردهم مهر ماه در مازندران جاری شد، بیشترین خسارت را به زندگی مردم و زیرساخت‌های بخش‌های مختلف در غرب استان بر جای گذاشت.
وی گفت: این بارندگی که در 17 سال گذشته بی‌سابقه ارزیابی شد، بر اساس برآوردهای اولیه بیش از هفت هزار میلیارد ریال به بخش‌های مختلف خسارت زد.
نبیان در جلسه شورای اداری مازندران توضیح داد:230 میلیارد ریال از این مبلغ به صورت بلاعوض به مردم و کشاورزان از سوی جهاد کشاورزی و بنیاد مسکن در حال پرداخت است.
وی افزود: همچنین 500 میلیارد ریال هم بر اساس مصوبه هیئت دولت برای ترمیم و بازسازی زیر ساخت‌های شهری و 400 میلیارد ریال برای زیرساخت‌های روستایی تخصیص یافته و به حساب استان واریز شده است.
معاون استاندار مازندران گفت: 860 میلیارد ریال هم در قالب تسهیلات با بهره چهار درصدی برای خسارت‌دیدگان روستائی و پنج درصدی برای شهرنشینان با باز پرداخت 15ساله تخصیص یافته است.
نبیان مهم‌ترین علت خسارت زایی بارندگی شدید مهر ماه امسال را لایروبی نشدن رودخانه‌های استان بویژه در حوزه داخل شهرها و روستاها اعلام کرد و گفت: استان مازندران هفت هزار کیلومتر رودخانه دارد که 500 کیلومتر آن از داخل شهرها عبور می‌کند و لایروبی آن وظیفه شهرداری است که باید نسبت به لایروبی و ایجاد دیواره بتنی رودخانه‌ها اقدام ضروری انجام دهد.
وی افزود: تحقیقات در‌باره سیلاب‌های یک دهه اخیر نشان داد که آورده ناشی از سیل به رودخانه‌ها علاوه‌بر چوب و آشغال، نخاله‌های سنگین نظیر مصالح ساختمانی را شامل می‌شود که در حاشیه رودخانه‌ها رها شده و یا بر اثر ساخت‌وساز غیرمجاز به آنها راه می‌یابد.
نبیان گفت: اکنون کمک بلاعوض به یکهزار و 128 خانواری که خانه‌های آنها دچار خسارت شد،پرداخت شده است و بنیاد مسکن انقلاب اسلامی در حال تکمیل پرونده برای پرداخت وام برای بازسازی واحد‌های مسکونی خسارت‌دیده است.
فرماندار تنکابن هم در این جلسه نسبت به آب شدن یخچال‌های علم‌کوه و تهدید خطر سیل در منطقه کوهستانی دو هزار و سه هزار این شهرستان در آینده هشدار داد.
سیدامیر حسینی‌جو گفت: اگر چه سیل اخیر بیشترین خسارت را در بخش مرکزی داشت، ولی خطر سیل در مناطق بالادست با توجه به تغییرات اقلیمی همچنان وجود دارد و باید مقوله آبخیزداری در بالا دست و لایروبی رود خانه‌های غرب استان مورد توجه جدی قرار گیرد.
وی افزود: در سیل اخیر یکهزار و 200 واحد مسکونی دچار خسارت آبگرفتگی شد و 27 واحد نیز صددرصد تخریب گردید.
حسینی‌جو از ساخت‌وساز در حریم رودخانه‌ها به عنوان مشکل جدی در غرب مازندران و شهرستان تنکابن یاد کرد و گفت که تمامی ساختمان‌های تخریب شده کامل در سیل اخیر در حریم رودخانه‌ها قرار داشتند.
وی روند کنونی لایروبی رودخانه‌ها را برای جلوگیری از خطر سیل ناکافی دانست.