kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۳۴۵۹
تاریخ انتشار : ۰۵ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۱:۵۶
جلسه کمیسیون امنیت ملی درباره لایحه جنجالی

مشکل کنوانسیون مقابله با تامین مالی تروریسم با تعیین شرط حل نمی‌شود

موضوع کنوانسیون جنجالی، مقابله مالی با منابع تروریسم است و چنانکه مشخص است ما و نظام سلطه در تعریف تروریسم و مصادیق آن اختلاف 180 درجه‌ای داریم، چنانکه ما اشغالگر را تروریست می‌دانیم و آنها گروه‌های مقاومت در برابر اشغالگران را، این مشکل بنیادین را نمی‌توان با «شرط گذاشتن» حل کرد.




علاءالدین بروجردی رئیس‌کمیسیون امنیت ملی مجلس در توضیح نشست فوق‌العاده دیروز کمیسیون متبوع خود، گفت: با توجه به وقت اندک، امروز جلسه فوق‌العاده سه ساعته را با حضور ارگان‌های مربوطه تشکیل دادیم، تمامی نمایندگان حاضر در جلسه و کارشناسان وزارتخانه‌های مربوطه دغدغه تامین منافع ملی جمهوری اسلامی ایران را دارند.
نماینده مردم بروجرد در مجلس تصریح کرد: جمهوری اسلامی با جهانی دارای ساختاری تعریف شده مواجه است، جهانی که 188 کشور آن به کنوانسیون بین‌المللی مقابله با تامین مالی تروریسم پیوسته است، ایران نیز دو سال پیش قانونی را تحت همین عنوان به تصویب رسانده است.
وی افزود: با توجه به شرایط ویژه‌ حاکم در عرصه بین‌الملل، مجموعه تعامل با قانون‌های دنیا مترتب مسئله FATF است، ایران در ساختار FATF در شرایط تعلیق قرار دارد اما مدت زمان کوتاهی از این دوره تعلیق باقی مانده و آمریکا، رژیم صهیونیستی و عربستان به دنبال اعمال محدودیت بیشتر از این طریق هستند.
بروجردی با بیان اینکه ایران از نظام‌های آزادی بخش دنیا حمایت می‌کند، یادآور شد: ما بر این باوریم که بین گروه‌های تروریستی مانند داعش که آمریکا به وجود آورده و از آنها حمایت گسترده مالی می‌کند با تشکل‌های نظامی که از تمامیت ارضی خود دفاع می‌کند، تفاوت فاحشی وجود دارد.
وی ادامه داد: با این حال اختلاف نظرهایی بر سر شرایط کشورهایی که به کنوانسیون الحاق می‌شوند، وجود دارد لذا رأی‌گیری در کمیسیون و صحن مشروط به شرایطی است.
رئیس‌کمیسیون امنیت ملی تصریح کرد: علیرغم اختلاف نظر حقوق‌دان‌ها در نشست امروز، نظرات غالب این است که شروط باید تکلیف جمهوری اسلامی در ارتباط با نکات حساس با دنیا را مشخص کند. نگرانی نمایندگان درباره لایحه مقابله با تامین مالی تروریسم رفع خواهد شد.
رئیس‌کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، گفت: جلسه بعدی در این خصوص بعد از ظهر یکشنبه(6 خرداد ماه) با حضور کارشناسانی از وزارت امور خارجه، وزارت اقتصاد و دارایی و بانک مرکزی ادامه خواهد داشت و بعد از رأی‌گیری به هیئت‌رئیسه ارایه خواهیم کرد.
چنان‌که رئیس‌کمیسیون امنیت ملی مجلس نیز تاکید کرده مشکل کشورمان با FATF در تعریف مصادیق تروریسم است و از آنجا که نظام سلطه و در راس آن آمریکا در طول 4دهه گذشته نشان داده‌اند در تعیین مصادیق تروریسم عملکردی متضاد دارند. برای نمونه باید به گروهک تروریستی مجاهدین (منافقین)‌اشاره کرد. کشورهای اروپایی و آمریکا سالیان متمادی است که از این گروهک تروریست دفاع می‌کنند. سال گذشته نشست سالانه این گروهک در پاریس و در لوای چتر حمایتی فرانسه برگزار شد.
لذا چنان‌که که گفته شد باید تاکید کرد که پیوستن 188کشور به یک کنوانسیون اصالت بخش آن نیست و همچنین باید به رئیس‌کمیسیون امنیت ملی مجلس یادآور شد که ما با آنها درباره تعریف تروریسم که مبنای این کنوانسیون است اختلاف داریم. به عبارتی موضوع تعریف تروریسم و مصادیق آن یک بحث ضمنی در این کنوانسیون نیست بلکه چارچوب و بنیان است. حال باید پرسید در‌باره بنیان یک کنوانسیون مگر می‌شود شرط‌هایی گذاشت آن هم در حالی که در تعریف تروریسم با آمریکا فاصله‌ای 180درجه‌ای داریم. از نظر ما گروهک‌هایی نظیر منافقین، داعش، النصره نمونه گروهک‌های تروریستی و رژیم صهیونیستی و آل‌سعود و... نمونه تروریسم دولتی هستند حال آنکه آنها گروه‌های مقاومت در برابر همین‌ها که نام بردیم، یعنی گروه‌های مقاومت در برابر‌اشغالگری رژیم صهیونیستی یا تجاوزگری‌های آل‌سعود و... تروریست می‌دانند.
از نمایندگان ملت باید پرسید برای مثال دو کشور با دو دیدگاه در مورد تروریسم و مصادیقش (چنانکه در سطرهای فوق گفتیم) آیا می‌توانند در کنوانسیونی تحت عنوان مبارزه با منابع مالی تروریسم به همکاری بپردازند در حالی که یکی‌اشغالگر را تروریست می‌داند، دیگری گروهی را که در برابر تجاور‌اشغالگر مقاومت می‌کند؟!
البته تنها موضوع عدم امکان همکاری در این باره نیست بلکه به این سبب که سازوکارها را نظام سلطه در دست دارد پس از پیوستن ایران به این کنوانسیون زمینه‌سازی برای تحت فشار قرار دادن ایران آغاز می‌شود.