kayhan.ir

کد خبر: ۱۳۱۵۰۵
تاریخ انتشار : ۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۲۲:۲۲

اختصاص فضای 70 درصدی بازار بزرگ ایران برای ارائه خدمات فرهنگی

همزمان با برگزاری جشن باشکوه میلاد حضرت ولی‌عصر (عج) منجی عالم بشریت و گرامیداشت روز جهانی کارگر و معلم، از نخستین فاز بزرگترین بازار «ایران مال»‌در غرب تهران و در دامنه البرز به میزبانی هیئت امنا و با حضور جمعی از مسئولان، سفرای کشورهای خارجی،‌ تجار و بازرگان و اصحاب رسانه‌ها رونمایی شد.

* تجلی حمایت از کالای داخلی و خودباوری اقتصاد مقاومتی
در ساخت بزرگترین مجتمع اقتصادی، فرهنگی و گردشگری

به گزارش خبرنگار کیهان، «بازار بزرگ ایران‌مال» علاوه بر کارکرد اقتصادی و عرضه کالاهای داخلی و حمایت از تولید ملی و داخلی، اهداف بزرگی از لحاظ فرهنگی، مذهبی، رفاهی، گردشگری و تفریحی را پیش‌بینی کرده که با توجه به فرمایشات رهبر معظم انقلاب بایستی خودباوری در عرصه‌های تولیدات داخلی و اقتصادی مقاومتی را محقق کرده و عینیت بخشید. همچنین در واقع این مجتمع تجاری به عنوان نماد هویت ملی، فرهنگی، معماری و مذهبی ایرانیان است.
در این مجتمع تجاری که از آن به عنوان یکی از 5 مال بزرگ جهان یاد می‌شود، گذر هنر، سرای هنرمندان، راسته بازار و حجره‌ها با روش و اصول معماری اسلامی- ایرانی سبک زندگی جامعه بنا شده و با نگاه جذب گردشگران خارجی و داخلی مجهز به 2 باغ با الهام از باغ‌ ماهان کرمان و باغ دلگشا می‌باشد که در مجاورت بازار سنتی قرار گرفته‌اند.
براساس روش‌های مرسوم به ویژه در مجتمع تجاری مشابه در جهان، یک شرکت، مالک می‌باشد و واحدهای مجتمع به هیچ عنوان واگذار نمی‌شود، بلکه اجاره داده خواهد شد یا سهم فروش از آنها گرفته می شود و شرکت مالک نیز سهامی عام بوده و یک شرکت بهره‌بردار نیز در کنار آن فعالیت دارد و در این مجتمع نیز بدین گونه عمل شده و شرکت مالک در اختیار بانک آینده و سهامی عام می‌باشد که این شرکت با مجوز بانک مرکزی و شورای پول و اعتبار تاسیس یافته  و بخشی از سهام واگذار شده و پس از بهره‌برداری کامل از این بازار بزرگ، سهام  آن در بورس عرضه می‌شود و بدین ترتیب بانک آینده از مالکیت آن خارج خواهد شد.
وسعت بازار بزرگ ایران مال 32 هکتار با زیربنایی حدود یک میلیون و 950 هزار مترمربع می‌باشد که در حال حاضر فاز نخست آن به وسعت یک میلیون و 350 هزار مترمربع ساخته شده و آماده تجهیز و بهره‌برداری است.
در این مجتمع تجاری بزرگ ایرانیان علاوه بر فضای تجاری و اقتصادی فرهنگی و مقاومتی،‌مسجد جامع حضرت رسول اکرم (ص)،  چندین نمازخانه، سرای سالمندان، دو هتل 5 ستاره جهت اقامت گردشگران خارجی و داخلی، مجموعه ورزشی و امکان برگزاری 15 مسابقه ورزشی، 20 هزار پارکینگ رایگان برای وسایل‌نقلیه  و مکانی مسقف برای برگزاری نمایشگاه‌های دائمی، شهربازی سرپوشیده و 40 سالن سینما به عنوان قلب فرهنگی بازار بزرگ ایران مال در نظر گرفته شده است.
به گزارش خبرنگار کیهان، در مراسم رونمایی از نخستین فاز این مجتمع تجاری، «مهندس اکبر تشکری‌نیا» مدیر اجرایی پروژه بازار بزرگ ایران با تجلیل و قدردانی از کارگران ایرانی، مهندسان، پیمانکاران این مرز و بوم که به نوعی در ساخت این بازار نقش مؤثری داشته‌اند، گفت: بازار بزرگ ایران مال، نماد فرهنگی، اعتقاد، انگیزه، اندیشه، تلاش و توان محصول ایرانی و اسلامی است.
وی خاطرنشان کرد: با توجه به رویکرد توسعه فرهنگی، اجتماعی و گردشگری 70 درصد فضای آن به کاربری فرهنگی، مذهبی، تفریحی، ورزشی و رفاهی اختصاص یافته و تنها 30 درصد فضای تجاری دارد و در این مکان توسعه فرهنگ برای ما در اولویت است.
سپس دکتر «جلال رسول‌اف» مدیرعامل بانک آینده، با اشاره به پیش‌بینی ظرفیت‌های بی‌نظیر برای شهروندان و گردشگران در این مکان و قرائت آیه‌ای از سوره «هود» اظهار امیدواری کرد که تا پایان امسال بازار بزرگ ایران مال به طور کامل و رسمی آماده بهره‌برداری شود تا در شأن و جایگاه ملت ایران خدمات لازم ارائه شود.
وی یکی از شاخص‌های معنا‌دار در شناسایی کشورهای توسعه یافته را در نحوه فعالیت بازارهای اقتصادی و گردش مالی آنها دانست و افزود: نظام اقتصادی کشور درحال حاضر بانک محور است و هوشیاری بانک آینده در پذیرش پروژه عظیم اقتصادی بازار بزرگ ایران مال، اقدامی مؤثر و مثبت بوده است.
وی با اشاره به خروج سالانه 15 تا 25 میلیارد دلار ارز خارجی توسط گردشگران ایرانی از کشور اظهار امیدواری کرد که با بهره‌برداری کامل از بازار بزرگ ایران، انشاءالله از خروج این سرمایه‌های عظیم از کشور جلوگیری شود و امیدواریم این مرکز تجاری و گردشگری علاوه بر ایرانیان، از سوی گردشگران خارجی به ویژه کشورهای حوزه خلیج‌فارس و آسیای میانه مورد توجه قرار گیرد و ارز‌آوری و توسعه اقتصادی نیز به همراه آورد.
رسول‌اف، این بازار بزرگ را شرکت سهامی عام ومحصول مشارکت شهروندان اعلام کرد و افزود:‌ سهام این شرکت در بازار بورس نیز عرضه خواهد شد.
وی یادآور شد: روزانه برای 15 تا 20 هزار نفر در سال‌های گذشته در این مجموعه به طور مستقیم اشتغالزایی شده و حدود 50 هزار نیرویدیگر در سال‌های آتی پس از آغاز به فعالیت کامل این بازار مشغول به کار خواهند شد.
در ادامه این مراسم رئیس هیئت امنای بازار بزرگ ایران مال خاطرنشان کرد: ایران مال تنها یک بازار تجاری نیست، بلکه مکانی برای ارائه خدمات فرهنگی، مذهبی و گردشگری می‌باشد و انتخاب هیئت امنا متشکل از افراد آگاه در جهت امور فرهنگی، مذهبی و اقتصادی به عنوان راهنما و ارشاد به گردشگران است.
علا‌الدین میرمحمد صادقی اظهار امیدواری کرد: با توسعه این بازار و ساخت بازارهای مشابه بتوانیم فرمایشات رهبر معظم انقلاب را در تولید و حمایت از محصولات داخلی و بازرگانی کشورمان تحقق بخشیم و با توجه به این که رهبر معظم انقلاب سالهاست بر ضرورت توانمندی در حوزه اقتصادی و تولید و خودباوری ملی تاکید دارند، باید گفت که توان اقتصادی با کار و تلاش در حوزه تولید کالا و خدمات ایجاد می‌شود.
پس از رونمایی از بازار بزرگ ایران مال، نمایشگاه برترین‌های توسعه صنعت ساختمان با مشارکت اتاق تعاون گشایش یافت که افزون بر 100 پیمانکار و مشاوران صنعت ساختمان در کشور در بخش‌های مختلف دستاوردهای خود را ارائه داده‌اند، گشایش یافت.