kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۷۷۳
تاریخ انتشار : ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۲۱:۴۶

تونل امیرکبیر افتتاح شد

تونل امیرکبیر در آستانه میلاد حضرت علی(ع) به دست پدر یکی از شهدای جنگ تحمیلی افتتاح شد.
سرویس اجتماعی-

محمدباقر قالیباف پس از افتتاح این تونل در جمع خبرنگاران با اشاره به اینکه همواره مرکز شهر از جمله سه راه امین حضور یکی از پرترافیک‌ترین نقاط شهری بوده است، گفت: با افتتاح این تونل شهروندان می‌توانند با سرعت مطمئنه در چهار دقیقه به بزرگراه امام علی(ع) برسند و از بازار خارج شوند.
وی با بیان اینکه طراحی اجرایی قبلی تونل امیرکبیر در این مکان نبوده است، گفت: بعد از اینکه بزرگراه امام علی(ع) به صورت شمال به جنوب قطعی و دسترسی غربی شرقی آن برقرار شد، قرار شد تونل امیرکبیر هم که قبلا تا 17 شهریور امکان دسترسی‌اش فراهم شده بود به بزرگراه امام علی(ع) متصل شود.
شهردار تهران با تاکید بر اینکه طراحی سختی به همین منظور صورت گرفت، عنوان کرد: در این طراحی حدود سه کیلومتر مسیر به منظور دسترسی‌های شمال و جنوب بزرگراه امام علی(ع) دیده می‌شد.
وی تاکید کرد: کارکرد تونل امیرکبیر به بزرگراه امام علی(ع) بیشتر با نگاه تخلیه ترافیک از بازار به سمت بیرون شدن از حوزه مرکزی است نه برای ورود به بازار که حجم ترافیک را بیشتر کند. از این رو در طراحی که انجام داده‌ایم شهروندان برای ورود به این منطقه تنها می‌توانند از حمل و نقل عمومی و اتوبوس استفاده کنند.
قالیباف در ادامه تصریح کرد: البته ادامه تونل جنوبی به خیابان کرمان نیز در دست طراحی هست و تونل آن نیز اجرا شده است. بنابراین اگر عقب‌نشینی خیابان- که آن هم در طراحی‌ها دیده شده است- انجام شود، در آینده نزدیک دسترسی این تونل به اتوبان آهنگ نیز برقرار می‌شود.
شهردار تهران در پاسخ به سوالی مبنی بر تاثیر افتتاح تونل امیرکبیر بر کاهش ترافیک در منطقه مرکزی شهر تهران، گفت: با افتتاح این تونل حرکت از وسط بازار به سه راه امین حضور طی 4 دقیقه صورت می‌گیرد. این در حالی است که قبلا اگر شهروندان می‌خواستند این مسیر را به سمت خیابان انقلاب بروند، حداقل تا مقصد خیابان دماوند باید 30 تا 35 دقیقه در مسیر بودند. بنابر این خروج از بازار از مشکلات جدی اینجا بود و این تونل نیز از وسط بازار برای خروج به بزرگراه امام علی(ع) که بزرگ‌ترین شریان شمالی و جنوبی شهر است، طراحی شده است.
رصد تونل با 58 دوربین
در این مراسم مازیار حسینی معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران نیز با اعلام اینکه تونل امیرکبیر چهارمین تونل ترافیکی تهران است، گفت: در این معبر زیرزمینی 9 راه خروجی تعبیه شده است که با بهره‌گیری از 6 درب دسترسی به تونل جنوبی و سه شفت خروجی وظیفه تهویه اضطراری شهروندان در مواقع بحرانی را برعهده دارد.
حسینی اضافه کرد: این تونل جزو تونل‌های ایمن شهری است و کاملا هوشمند طراحی شده و 58 دوربین ثابت و غیر ثابت تمامی اتفاقات داخل تونل را به طور خودکار ثبت می‌کند.
وی تصریح کرد: حدود 42 دستگاه جت ‌فن و چهار هزار و 450 متر لوله آتش‌نشانی نیز در داخل تونل به کار گرفته شده است.
گفتنی است، این معبر زیرزمینی بعد از عبور خیابان 17 شهریور و خیابان شکوفه تا میدان کلانتری ادامه می‌یابد و پس از آن در تقاطع خیابان درودیان با خیابان نیک‌نام به دو شاخه مجزا تقسیم می‌شود. شاخه جنوبی تونل امیرکبیر نیز از سه راه امین‌حضور آغاز شده تا میدان کلانتری ادامه می‌یابد تا امکان اتصال چهارمین تونل ترافیکی تهران به طرح تعریض خیابان کرمان فراهم شود. ارتباط منطقه بازار با این معبر حمل و نقلی مهم در آینده مواهب ترافیکی تونل امیرکبیر را دو چندان خواهد کرد.