kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۷۳۲
تاریخ انتشار : ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۳ - ۲۱:۲۷

فعالیت مهره‌های رژیم حسنی‌ مبارک در ستاد انتخاباتی ژنرال السیسی

با حضور بازماندگان رژیم حسنی مبارک در ستادهای انتخاباتی ژنرال السیسی، ادعاهای وی در مورد مخالفت با بازگشت به نظام قدیم دچار تناقض‌های اساسی شده است.

در ادامه فعالیت‌‌های انتخاباتی در مصر، هر روز ابعاد تازه‌ای از برنامه‌های حمد بن صباحی و عبدالفتاح السیسی دو کاندیدای انتخابات ریاست جمهوری در این کشور مشخص می‌شود. ژنرال عبدالفتاح السیسی که در مصاحبه‌های خود همیشه از دوران قبل از انقلاب 2011 به صورت تلویحی انتقاد می‌کرد و مخالفت خود را با بازگشت به آن دوران اعلام داشت، اکنون در عمل به گونه‌ای دیگر رفتار می‌کند. در تازه‌ترین خبرها از مصر، حضور بازماندگان رژیم مبارک و روسای حزب منحله ملی که از حسنی‌مبارک حمایت می‌کرد در ستادهای السیسی امید بسیاری از طرفداران وی را به یاس تبدیل کرده است.
گزارش‌ها نشان می‌دهد که ستاد انتخاباتی رهبر کودتاچیان از شخصیت‌های معروف حزب منحله ملی از جمله ممدوح فوده بهره می‌جوید که محمد مرسی رئیس‌جمهور منتخب و برکنار شده مصر درباره وی گفته بود که وی از جمله کسانی است که در دوران حسنی مبارک اقدام به تقلب در انتخابات و جعل برگه‌های رای کرده بود. عبداللطیف المناوی، ابراهیم الحدیدی، یسری المغازی، وفیق عزت و عبداللطیف طولان نیز از جمله دیگر رهبران برجسته و شناخته شده حزب منحله ملی هستند که در استان المنوفیه به عنوان روسای ستاد السیسی فعالیت می‌کنند.
این مسئله صداقت وزیر دفاع سابق مصر را زیر سؤال می‌برد، چرا که وی در اولین قدم «دروغ» را به عنوان ابزار کسب رای انتخاب کرده است.
زندگی السیسی چندان با فراز و فرود همراه نبود و وی تنها با کودتا علیه محمد مرسی در 30 ژوئن 2013 خود را در افکار عمومی مطرح کرد.
این نامزد انتخابات خردادماه تاکنون توانسته حمایت احزاب، سادات، النور، الوفد، التجمع، المصریین الاحرار و تجمع المؤتمر را جلب کند. همچنین حسنی مبارک دیکتاتور سابق مصر، عمرو موسی دبیرکل سابق اتحادیه عرب و احمد شفیق آخرین نخست‌وزیر دوره مبارک (که اکنون به دلیل پیگرد قضایی در امارات زندگی می‌کند) حمایت خود را از ژنرال السیسی اعلام کرده‌اند. وی در اولین مصاحبه تلویزیونی خود اعلام کرد که در صورت پیروزی اخوان‌المسلمین را حذف خواهد کرد و اجازه بازگشت به این حزب اسلامگرا را نخواهد داد. وی در تازه‌ترین مصاحبه خود نیز اعلام کرده است که هیچگونه خصومت و کینه‌ای نسبت به اخوان‌المسلمین ندارد و دنبال انتقام‌گیری از این حزب نیست بلکه روش حکومتی این گروه مورد قبول مردم مصر واقع نشد. در واکنش به نامزدی و اظهارنظرهای السیسی تاکنون اعتراض‌های زیادی صورت گرفته است. روزنامه الجزیره چاپ عربستان در شماره دیروز خود نوشت: افراد ناشناس یکی از ستادهای انتخاباتی السیسی را در شهر مینا‌القمح در استان الشرقیه به آتش کشیدند. اگر چه این اقدام مخالفان تلفاتی را در بر نداشته است اما این مسئله نشان‌دهنده نارضایتی عمومی از السیسی است. یوسف قرضاوی روحانی مصری تبعه قطر نیز انتخابات ریاست‌جمهوری مصر را تحریم کرده است.وی اعلام کرد السیسی با کودتا علیه مرسی ظلم بزرگی را مرتکب شده حال چگونه مردم می‌توانند یک ظالم را به عنوان رئیس‌جمهور مصر انتخاب کنند.
انتخابات ریاست‌جمهوری مصر پنجم و ششم خردادماه برگزار می‌شود. از جمعیت 80 میلیونی این کشور 53 میلیون نفر واجد شرایط رای دادن هستند. اخوان‌المسلمین به عنوان بزرگترین و قدیمی‌ترین حزب اسلامگرای مصر این انتخابات را تحریم کرده است.