kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۵۹۱۹
تاریخ انتشار : ۲۲ بهمن ۱۳۹۶ - ۱۹:۳۰

هنر پخل‌بافی در قاین دوباره جان گرفت

پخل‌بافی یکی از صنایع دستی کهن در شهرستان قاین بوده که به همت صنعتگران بعد از گذشت سال‌ها جانی دوباره گرفت.
«پخل بافی» یکی از هنرهایی است که توسط بانوان قاین انجام می‌شود. هنری که از ساقه گندم تولید می‌شود و طی گذر روزگار رو به فراموشی رفته بود و اکنون به همت زنان سرزمین کویر، این هنر بار دیگر احیا شده و رنگ و بوی دیگری در بازارها به خود گرفته است.
معصومه زربختی از جمله افرادی است که بعد از گذشته سال‌ها، این هنر را رها نکرده و با داشتن 65 سال سن نیز هنوز با دستان خویش گندم می‌کارد و از ساقه آن سبدهایی زییا درست
می‌کند.
وی با بیان اینکه از هفت سالگی به این کار مشغول هستم گفت: پخل بافی از جمله هنرهایی است که انگیزه و علاقه
می‌خواهد.
زربختی با بیان اینکه هر کجا گندم کشت شود پخل بافی نیز رواج بیشتری دارد، افزود: با این هنر سبدهایی بافته می‌شود که می‌توان به عنوان جاقاشقی، جا تخم مرغی، جا میوه‌ای و جا نانی از آنها استفاده کرد.زربختی با تأکید بر اینکه باید بازار فروش این هنر نیز فراهم شود افزود: نبود بازار فروش از مهم‌ترین مشکلات پیش روی هنرمندان این صنعت
 است.
وی با تاکید بر اینکه: باید این هنر را به دیگران آموزش دهیم تا فراموش نشود گفت: من تاکنون این هنر را به 30 نفر از علاقه‌مندان آموزش داده‌ام.
این هنرمند قاینی قدمت این هنر را مربوط به 100 سال گذشته دانست و گفت: این هنر را در 60 سال پیش از بزرگانم آموخته‌ام.
رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان قاین نیز با بیان اینکه پخل بافی یکی از هنرهای اصیل این شهرستان است گفت: این هنر به همت زنان روستایی احیا شده است.
شاهرخ عباسی بیان کرد: صنایع دستی و هنرهای سنتی در شهرستان قاینات از گذشته‌های دور به عنوان یک منبع درآمد مورد استفاده قرار می‌گرفته اما اخیراً با جایگزین شدن نیروهای ماشین به جای انسان از جایگاه و موقعیت صنایع دستی کاسته شده و برخی از رشته‌ها منسوخ شده است.
رئیس میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان قاین افزود: در حال حاضر رشته‌های سفره آردی، پلاس‌بافی، سفالگری، جاجیم‌بافی، پارچه‌بافی سنتی، رنگرزی سنتی، آهنگری سنتی، پخل‌بافی و بسیاری از رشته‌های دیگر توسط هنرمندان و صنعتگران مورد استفاده قرار می‌گیرد.