kayhan.ir

کد خبر: ۱۲۲۱۸۳
تاریخ انتشار : ۰۶ دی ۱۳۹۶ - ۲۰:۵۶
مراسم چهارمین سالگرد، فردا در مسجد امام صادق(ع) برگزار می‌شود

مرحوم پرورش «لهجه‌ صادق، دل با اخلاص و خُلق نیك» را در راه ترویج و تحکیم انقلاب به کار گرفت



به مناسبت چهارمین سالگرد فوت سیدعلی‌اکبر پرورش و پاسداشت خدمات ارزنده و موثر آن یار دیرین امام و رهبری مراسمی روز جمعه در مسجد امام جعفرصادق(ع) واقع در «میدان فلسطین» برگزار خواهد شد.
«علی‌اکبر پرورش» وزیر آموزش و پرورش دولت شهید باهنر پس از گذراندن یک دوره بیماری 6 دی ماه 1392 در بیمارستان شهید آیت‌الله صدوقی اصفهان درگذشت.
مرحوم علی‌اکبر پرورش در سال 1321 در اصفهان متولد شد و تحصیلات ابتدایی و متوسطه را در این شهر به پایان رساند و سپس در دانشگاه اصفهان مدرک لیسانس خود را در رشته ادبیات اخذ کرد.
مرحوم پرورش برای اخذ مدرک فوق‌لیسانس عازم دانشسرای عالی تهران شد و در رشته کارآموزی دبیری موفق به دریافت مدرک فوق‌لیسانس از این دانشسرا شد.
عضو سابق شورای عالی دفاع، نماینده مجلس شورای اسلامی در دوره‌های اول، سوم و چهارم، نایب‌رئیس‌اول مجلس شورای اسلامی در دوره اول و نایب‌رئیس‌دوم مجلس شورای اسلامی در دوره چهارم از سوابق کاری او بود.
پرورش همچنین در سال 1361 به عنوان وزیر آموزش و پرورش از مجلس رای اعتماد گرفت و در این جایگاه منشأ خدمات فراوانی بود.
محوریت در مبارزات قبل از انقلاب اسلامی ایران در اصفهان همراه با شهید صیاد شیرازی و حجت‌الاسلام احمد سالک منجر به دستگیری وی شد.
از دیگر سوابق سیاسی پرورش می‌توان به عضویت در شورای مرکزی حزب جمهوری اسلامی، نامزدی انتخابات ریاست جمهوری در دو دوره، قائم‌مقام دبیرکلی حزب موتلفه اسلامی از سال 1372 تا سال 1380 و عضویت در شورای مرکزی موتلفه اسلامی از سال 1372 تا روز وفات ‌اشاره کرد.
لهجه صادق، دل با اخلاص و خُلق نیک
حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی در پی درگذشت مرحوم سیدعلی اكبر پرورش در پیام تسلیتی تصریح کردند: چهره‌ محترم و اثرگذاری كه بخش اعظم عمر با بركت خود را در خدمت اسلام و ارزش‌های متعالی دین گذرانید،‌ و لهجه‌ صادق و دل با اخلاص و خُلق نیك را به ترویج و تحكیم انقلاب و نظام اسلامی گماشت؛ تلاش‌های مبارزاتی در دوران طاغوت را به خدمات ارزنده و مسئولیت‌های سنگین خود در قوه مجریه و قوه‌ مقنّنه و شورای عالی دفاع در دوران جمهوری اسلامی پیوند داد و با همه‌ توان به كشور و ملت خود خدمت كرد، ‌و سلامت و راحت خود را بر سرِ انجام وظیفه نهاد.
در این پیام همچنین تاکید شده بود: بیماری رنجبار و طولانی او آخرین آزمایش دشواری بود كه وی با صبر و متانت، آن را تحمل كرد و زندگی پاك و شرافتمندانه را به پایان برد.
فتنه‌گران همانند منافقین دهه شصت
ولایت‌فقیه را هدف گرفته بودند
مرحوم علی اکبر پرورش درگفت‌وگویی با ویژه‌نامه سالگرد انتخابات ریاست جمهوری که به همت موسسه همشهری در سال 89 تهیه و منتشر شد به واکاوی ریشه‌های تاریخی فتنه 88 پرداخت.
پرورش در این مصاحبه با مقایسه فتنه 88 با فتنه منافقین و بنی صدر در سال 60 اظهار داشت: در هر دو فتنه، مسئله ولایت فقیه مورد هجوم و حمله مخالفان بود. وی در این گفت‌و‌گو تصریح کرده بود: دیدگاه من این است که جمع شدن این فتنه بیشتر از همه عنایت امام زمان(عج) بود. به حضرت آقا هم گفتم که من معتقدم که فتنه قبل از نماز جمعه شما بیداد کرد. صحبت‌های شما هم خیلی خوب بود، ما حرف‌های شما را شنیدیم و احترام هم قائل هستیم، اما صحبت‌های پایانی شما با حضرت صاحب الزمان(عج)، این چهار پنج دقیقه گل حرف‌های شما بود. این چهار پنج دقیقه آخر که شما برای امام زمان ‌اشک ریختید، فتنه را خاموش کرد. آقا هم حرف بنده را تایید کردند و گفتند که بله این اعتقاد درستی است. لذا من معتقدم که تمام مشکلات و فتنه‌های جمهوری اسلامی با عنایت خدای متعال برطرف شده است. خود امام هم در سلوکشان این ادب را داشتند که مثلا در قضیه آزادی خرمشهر فرمودند که خرمشهر را خدا آزاد کرد.