به علت تاخیر در بهرهبرداری از پروژههای پالایشگاهی
روزانه 20 میلیارد تومان برای واردات بنزین هزینه میشود
تأخیر در بهرهبرداری از پالایشگاه ستاره خلیجفارس که قرار بود ترمز واردات گسترده بنزین به کشور را بکشد، همچنین بلاتکلیفی سایر طرحهای پالایشگاهی کشور موجب هزینه کردن روزانه 20 میلیارد تومان از جیب مردم برای واردات بنزین شده است.
به گزارش خبرگزاری تسنیم، به گفته «شاهرخخسروانی» معاون مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآوردههای نفتی، در حال حاضر قیمت هر لیتر بنزین وارداتی 1700 تومان است.
با توجه به اینکه روزانه حدود 12 میلیون لیتر بنزین وارد کشور میشود، 20 میلیارد و 400 میلیون تومان در روز هزینه واردات بنزین میشود. این هزینه که مستقیم از بیتالمال به جیب شرکتهای پالایشی خارجی و تاجران بنزین پرداخت میشود در حالی است که قرار بود با وارد مدار شدن فاز نخست پالایشگاه ستاره خلیجفارس در کنار به مدار بهرهبرداری آمدن طرحهای پالایشی دیگر چون پروژه بنزین سازی پالایشگاه بندرعباس، شاهد توقف واردات بنزین باشیم.
اگرچه این روزها از سوی مسئولان مجموعه وزارت نفت عنوان شده پالایشگاه ستاره خلیجفارس یک پروژه بخش خصوصی است و با واگذاری سهام آن، دیگر دولتی نیست؛ اما تأخیر در بهرهبرداری از این پروژه ملی که قرار بود ترمز واردات گسترده بنزین به کشور را بکشد، موجب هزینه کردن دولت از جیب مردم برای واردات بنزین شده است.افزایش چشمگیر واردات بنزین همواره با دورههای صدارت زنگنه بر مسند وزارت نفت متناظر بوده است. واردات بنزین از میزان 6 میلیون لیتر در روز در سال 76 به 25 میلیون لیتر در سال 84 رسید. این حجم از واردات در 8 سال دولت احمدینژاد مجددا به 1/8 میلیون لیتر در روز کاهش یافت اما بار دیگر از طریق حذف تدریجی کارت سوخت، کاهش سرعت ساخت پالایشگاه ستاره خلیجفارس و... واردات بنزین به حدود 14 میلیون لیتر در روز در سال 95 افزایش یافت.
در مورد پالایشگاه ستاره خلیجفارس که بنزین فاز اول آن میتواند ایران را به خودکفایی برساند و بنزین فاز 2 و3 آن صادر شود، بیژن زنگنه مدیریت آن را در دولت گذشته مایه شرمساری خواند و از آن به عنوان یک اغتشاش مدیریتی نام برد، مدیریت ناکارآمد در آن را برای تدریس و عبرت در دانشگاهها، مناسب دانست. وی همچنین وعده قطعی افتتاح فاز اول آن در نیمه نخست سال 94 را داد و این طرح را از نان شب واجبتر دانست و آن را اولویت اول وزارت نفت بعد از پارس جنوبی خواند. اما در اقدام عملی و فارغ از شعارها و مصاحبهها، سرعت پیشرفت فیزیکی این پروژه در دولت یازدهم نسبت به دولت قبل کاهش یافت و افتتاح فاز اول آن مرتب به تأخیر میافتد تا دست دلالان بنزین از سفره واردات محروم نشود.
فارس هم درباره وضعیت نابسامان پیشرفت طرحهای پالایشگاهی در سالهای اخیر که میتواند نیاز ما را به واردات بنزین مرتفع کند، گزارش داد که در طول 4 سال گذشته پالایشگاه ستاره خلیجفارس هنوز نتوانسته به میزان گفته شده در فاز نخست بنزین تولید کند و به گفته وزیر نفت تکمیل این پالایشگاه هنوز گرفتار در پیچ و خم تامین مالی است.پالایشگاه آناهیتا که از مصوبات سفر رهبری به استان کرمانشاه است هنوز بلاتکلیف و بدون هیچگونه پیشرفتی رها شده و مشخص نیست آینده این پالایشگاه چه خواهد شد.از سوی دیگر پالایشگاه خوزستان لغو مجوز شد و به منطقه جاسک با نام پالایشگاه بهمن گنو تغییر مکان داد و امروز نیز بدون هیچ پیشرفت فیزیکی رها شده است.پالایشگاه هرمز طرح فراگیر پالایشی سیراف نیز از این قاعده مستثنی نیستند و همچنان این طرحهای پالایشی نیز بلاتکلیف هستند.