انتقاد فعالان عرصه صنعت از گرانی خودرو
برخی از فعالان صنعت و اقتصاد کشور با انتقاد از افزایش مجدد قیمت خودرو طی هفتههای گذشته، ضعفهای انحصاری و بالا بودن هزینه تولید را از دلایل مهم این موضوع عنوان کردند.
به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، واکنش جامعه مصرفکننده در محافل عمومی و خصوصی به افزایش قیمت خودرو در طول هفتههای گذشته خود گَواهی است بر صحت این ادعا که جامعه مصرفکننده با دقت نظر بسیار هر گونه افزایش و جهش قیمتی خودرو را با حساسیت بسیار پیگیری میکند.
این حساسیتها و بعضاً طرح گلایه و انتقاد از افزایش قیمتها در طی هفتههای گذشته بیشتر به گوش میرسد که اصلیترین علت آن به افزایش پلکانی قیمت خودرو در دو مقطع کوتاه مدت و با فاصله زمانی نه چندان بسیار از یکدیگر معطوف میشود.در همین راستا، امیر صداقتی، محقق و پژوهشگر اقتصادی بااشاره به نحوه عرضه خودرو در بازار گفت: برخی کارشناسان بر این عقیدهاند که انحصارطلبی خودروسازان و عدم وجود تکثر و تعدد قابل توجه و عدم وجود رقبای جدی برای خودروسازان، باعث شده تا در بخش عرضه، دست خودروسازان بسیار باز باشد و همین امر میتواند مناسبات میان عرضه و تقاضای بازار را به میزان قابل توجهی تحت تأثیر قرار دهد و به تبع بازتاب آن در نرخ و قیمت خودرو ظهور و بروز پیدا میکند.وی افزود: شرایط حاکم بر صنعت خودروسازی کشور، شرایطی را فراهم ساخته که چینیها بیشترین سود را از این فضا و شرایط به جیب بزنند.این محقق و پژوهشگر اقتصادی ادامه داد: البته چینیها با رِندی و زیرکی، رویه و سیاستی خاص را در این حوزه دنبال میکنند، به این ترتیب که قیمت فروش خودروهای تولیدی را متعادل و مقرون به صرفه تعیین میکنند، اما در بخش نگهداری و خدمات پس از فروش و جایگزینسازی قطعات آنچنان هزینهها بالا و سرسامآور است که در میان مدت، مالکان و دارندگان خودروهای مذکور، ناچارند مبالغ سنگینی را برای این خودروها پرداخت نمایند.
لزوم تک نرخی شدن خودرو احساس میشود
یکی از مشکلات و چالشهای موجود در صنعت خودروسازی کشور و بازار عرضه آن به دو نرخی بودن قیمت خودروهای تولید داخلی معطوف میشود.
به واقع با یک بررسی میدانی در سطح بازار به این واقعیت پی میبریم که خودرو در بازار با قیمتی متفاوت از درب کارخانه عرضه میشود و همین دوگانگی و تفاوت در نرخها، بعضاً بسترساز ظهور و بروز برخی سوءاستفادهها نیز میشود.برخی از کارشناسان و صاحب نظران اعتقاد دارند این تفاوت قیمت از درب کارخانه تا بازار، تاکتیکی است که بعضاً برای افزایش قیمتها بصورت غیررسمی مد نظر قرار میگیرد.محمود فلاحینیا، یکی از فعالان حوزه صنعتی و تولیدی اظهار داشت: بعضاً در اخبار و گزارشات منعکس شده از سوی رسانهها (بهنقل از خودروسازان) اینچنین اعلام میشود که سود دریافتی در قبال فروش خودروهای پر تیراژ داخلی محدود و اندک است.وی افزود: در چنین شرایطی، افزایش قیمتها بصورت رسمی یا غیررسمی تنها راه باقیمانده برای بقاء خودروسازان به شمار خواهد رفت که البته به اعتقاد بنده برای کاهش هزینههای تولید و قیمت تمام شده باید میزان تولیدات از حیث کمی افزایش یابد.