kayhan.ir

کد خبر: ۱۱۰۱۵۷
تاریخ انتشار : ۰۹ مرداد ۱۳۹۶ - ۲۲:۰۶
نشنال اینترست:

سیاست موشکی ایران تغییر نمی‌کند

یک نشریه آمریکایی در گزارشی نوشت: به سادگی می‌توان گفت که انتظار آنکه ایران حتی با تحریم‌های سنگین و اقدامات تنبیهی، روال پیشرفت موشکی خود را متوقف نماید، انتظاری غیر واقع‌بینانه است.


نشریه آمریکایی نشنال اینترست با انتشار گزارشی تحت عنوان «تحریم‌های آمریکا، ابراز مخالفتی بی‌نتیجه است» به انتقاد از تحریم‌های بی‌هدف آمریکا علیه کشورهای دیگر پرداخته است.
در این گزارش آمده است: لایحه جدید تحریم‌های آمریکا علیه روسیه، ایران و کره‌شمالی به روشنی حاکی از مشکلی بزرگ در رویکرد کنگره آمریکا یعنی «استفاده از تحریم‌های اقتصادی علیه کشورهای دیگر برای ابراز مخالفت با آنها» است و باید گفت این تحریم‌ها حتی به گونه‌ای طراحی نشده‌اند که اهداف سیاست خارجی آمریکا را تامین نمایند و بیشتر به عنوان ابزاری جهت اعلام بیزاری از دیگر کشورها از سوی مقامات آمریکایی مورد استفاده قرار می‌گیرند.
در ادامه گزارش آمده است: برای آنکه تحریم‌ها نتیجه عملی داشته باشد، باید تغییرات سیاسی که آمریکا به دنبال آن است «امکان‌پذیر» باشند؛ چه از نظر سیاسی و چه از نظر عملی.
به گزارش جام، نشنال اینترست افزود: به عنوان مثال «موشک‌های بالستیک» بیشتر مباحث مربوط به تحریم ایران را به خود اختصاص داده است، اما به سادگی می‌توان گفت که انتظار آنکه ایران حتی با تحریم‌های سنگین و اقدامات تنبیهی، روال پیشرفت موشکی خود را متوقف نماید، انتظاری غیر واقع‌بینانه است؛ آن هم ایرانی که در جنگ هشت ساله در دهه 80 میلادی، قربانی موشک‌های عراق شده است و اکنون رقبای منطقه‌ای خود را مجهز به موشک‌های بالستیک می‌بیند در حالی که این کشورها از نظر نیروی هوایی نیز کاملا مجهز هستند.
با توجه به لفاظی‌های واشنگتن علیه ایران، طبیعی است که سیاستگذاران ایرانی اعتقاد داشته باشند که کشورشان برای همیشه تحت تحریم‌های آمریکا قرار خواهد داشت؛ فرقی هم ندارد که این کشور چه سیاستی اتخاذ نماید؛ تا هر زمان که جمهوری اسلامی وجود داشته باشد.
و اما یک موضوع بسیار مهم نیز سیاست‌های دیگری است که کشورهای تحریم‌کننده، مانند آمریکا، دنبال می‌کنند؛ که می‌تواند بر کارآمدی تحریم‌ها و زاویه دید کشوری که هدف تحریم‌ها قرار می‌گیرد، تاثیر داشته باشد.
 ایرانی‌ها که ما آن‌ها را به رفتارهای بی‌ثبات‌کننده در مناطقی مانند سوریه متهم می‌کنیم نیز خواهند پرسید چرا چنین برچسبی به ما می‌زنید در حالی که از دولت دیرینه این کشور حمایت می‌کنیم و این دیگران هستند که بر آتش شورش در این کشور دامن می‌زنند؟
و یا از ایران به خاطر سیاست‌هایش در قبال یمن انتقاد می‌کنید در حالی که عربستان سعودی و امارات متحده عربی مسئول مرگ شهروندان یمن و ویرانی این کشور با حمله نظامی به سرزمین آنها هستند.