kayhan.ir

کد خبر: ۱۰۹۲۷۹
تاریخ انتشار : ۳۰ تير ۱۳۹۶ - ۲۱:۳۴
نگاهی به دیروزنامه‌های زنجیره‌ای

توهین عجیب بزک‌کنندگان آمریکا؛ مواضع ظریف اینها نیست، به او دیکته شده!



سرویس سیاسی ـ
روزنامه زنجیره‌ای آفتاب یزد در آخرین شماره هفته گذشته در گزارشی با عنوان «دلواپسی ظریف» و با درج تصویر کاریکاتوری از وی به انتقاد شدید از مواضع وزیر امور خارجه در سفر به آمریکا پرداخت و برآشفتگی و اوقات تلخی خود از این مواضع را نمایان کرد. این در حالی است که همین روزنامه در تاریخ 24 تیرماه سال 94 یعنی فردای توافق هسته‌ای موسوم به برجام، ظریف را در شکل و شمایل امیرکبیر به تصویر کشید و پس از تعریف و تمجید فراوان از وی، نوشت: «البته قصد نداریم بگوییم ظریف همان امیرکبیر است اما شاید بد نباشد برای درک بزرگی وی دست به چنین مقایسه‌ای بزنیم. فقط یک مقایسه کوچک برای درک یک نکته بزرگ! همین. لطفا به احترام محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه کشورمان و به پاس زحماتش بایستید و کلاه از سر بردارید!»
در گزارش آفتاب یزد که گزاره‌های ضد و نقیض در آن خودنمایی می‌کند، آمده است: «وزیری که برای برجام، تمام حیثیتش را گذاشت و تا آخرین نفس پای توافق هسته‌ای ایستاد، ظاهرا آب و هوای ایالات متحده به جای آنکه ادبیات او را با دولت این کشور همسان‌تر و همخوان‌تر بکند، برعکس، خوی ضد آمریکایی وی را تشدید کرده است. او در این چند روز در مصاحبه‌هایش سخنان تند و تهدیدآمیزی به زبان آورده. با صراحت، ترامپ را نه تنها به نقض‌کننده روح برجام بلکه ناقض متن آن نیز معرفی می‌کند و در گفتگو با سی ان ان، می‌گوید: «آژانس، از زمان اجرایی شدن برجام فکر می‌کنم هفت بار تایید کرده که ایران این توافق را وفادارانه و تمام و کمال اجرا کرده است. متاسفانه، همین را درباره ایالات متحده نمی‌توانیم بگوییم»... او اما با نشریه نشنال اینترست هم مصاحبه‌ای کرده و گفته که حتی گزینه خروج از برجام را روی میز داریم.»
آفتاب یزد پس از بیان مواضع ظریف در آمریکا، بدون کوچکترین اشاره‌ای به وضع تحریم‌های جدید علیه ایران، به دفاع از عملکرد ترامپ در قبال برجام پرداخت و نوشت: «انتقادهای صریح و همین طور تهدیدهای کوبنده ظریف در حالی مطرح می‌شود که از سوی دیگر دولت ترامپ علیرغم همه تهدیدها و بیان اینکه تحریم‌های غیرهسته‌ای را تداوم می‌دهد و سختگیری‌های زیادی را در قبال نظارت بر تعهدات ایران در بحث برجام انجام می‌دهد، برای بار دوم معترف شد که ایران به تمام تعهدات هسته‌ای وفادار بوده است.»
جار زدن شعار دانستن حق مردم است و در همین حال پوشاندن حقایق از مردم امری متداول برای مدعیان اصلاحات است. حامیان برجام به مردم نمی‌گویندکه دولت ترامپ در حالی پایبندی ایران به برجام را تایید کرد که روز سه‌شنبه هفته قبل همزمان 18 شرکت و فرد ایرانی و مرتبط با قدرت دفاعی و موشکی ایران را نیز مورد تحریم قرار داد!
در بخش دیگری از این گزارش به نقل از یک کارشناس مسائل بین‌الملل توهینی عجیب و قابل تامل به ظریف شده است؛ «اظهارات ظریف نشان می‌دهد که موضع‌گیری او، پیش‌تر در ایران از سوی نظام اتخاذ و به ایشان ابلاغ شده است.»
یک کارشناس حقوق بین‌الملل دیگر نیز با بیان اینکه دلیل اصلی صحبت‌های ظریف آن هم در برهه‌ای که آمریکا برجام را تایید کرده است را باید از خود او پرسید، به آفتاب یزد گفت: «این موضع‌گیری، می‌تواند به دلیل اعلام قبلی به او و ماموریتی که به وی داده شده باشد ... طبیعتا حرف‌های ظریف نیز به منزله این نیست که صبر ایران تمام شده و قرار است برجام به زمین گذاشته شود، اساسا چنین چیزی به سود هیچ یک از کشورهای مذاکره‌کننده برجام نیست، بلکه وزیر این‌بار از موضع قدرت، پاسخی به تهدیدهای آمریکا داده است. هرچند اینکه این موضع‌گیری به‌دلیل اعلام قبلی مقامات عالی کشور به ظریف بوده یا نه، مشخص نیست؟»
مدعیان اصلاحات از ذوق زدگی توافق هسته‌ای آنقدر به بزک برجام پرداختند و در رودخانه گل‌آلود آن شنا کردند که اعتراف صریح وزیر امور خارجه و رئیس تیم مذاکره‌کننده هسته‌ای مبنی بر نقض متن و روح برجام را تاب نمی‌آورند و با غیب گویی و دادن آدرس غلط، ضمن تحریف افکار عمومی، آن را دیکته شده از سوی نظام می‌خوانند و اینگونه به وزیر امور خارجه کشور توهین می‌کنند!
با این حال، آفتاب یزد در پایان و در گزاره‌هایی متناقض با ادعاهایش در ابتدا و میانه گزارش، نوشت: «می توان از گفته‌ها‌ی متفاوت ظریف طی این چند روز اینطور استنباط کرد که ظریف هم این‌بار دلواپس است اما دلواپسی او با دلواپسی مخالفین دولت فرق دارد ... او در سخنان اخیر خود با آینده نگری و با کلامی قاطع اولا راه را بر اقدام‌ها‌ی غیر معقول آمریکا بسته است، از سویی دیگر اروپا را نهیب می‌زند که مبادا کوته‌نظری‌ها‌ی گاه و بی‌گاه ترامپ را تکرارکند و از سویی به مخالفین داخلی اش ثابت می‌کند که اگر لازم و صلاح ایران باشد خیلی بیشتر از فریادهای به ظاهر دلسوزانه آنها، می‌تواند بر سر آمریکا فریاد بکشد.»
رحم اجاره‌ای را باور کنیم یا انکار سهم خواهی را؟
روزنامه آرمان در یادداشتی به انکار موضوع سهم‌خواهی اصلاح‌طلبان از روحانی پرداخت و البته باز در همین حال با ادبیات خاصی ضمن دنبال کردن مسیر سهم‌خواهی، نوشت: «جریان اصلاحات از همه ظرفیت و توان خود جهت گشودن مسیر و راه دولت و همکاری با رئیس‌جمهور در چینش کابینه آتی بهره می‌برد. جریان اصلاحات اگر پیشنهادات خود را به دولت ارائه می‌دهد، به‌ دنبال تحمیل نظرات خود نیست و اگر فراکسیون امید طی روزهای اخیر مطرح کرد که رئیس‌جمهور می‌تواند در چینش کابینه از همفکری مجلس نیز بهره‌مند شود، صرفا به‌دلیل یاری و همفکری با رئیس‌جمهور است تا از این طریق بتواند به دولت آتی در چینش کابینه‌ای توانمند و دغدغه‌مند برای حل مشکلات کشور و مردم کمک کند.»
در ادامه این یادداشت آمده است: «از سویی اصلاح‌طلبان از همان انتخابات 92 که برای نخستین‌بار از روحانی حمایت کردند، بارها اعلام کرده‌اند که ما از دولت هیچ‌انتظاری جز حل مشکلات کشور و بازگشت آرامش و نشاط به جامعه نداریم و حمایت از دولت اعتدالگرای حسن روحانی تنها و تنها به ‌دلیل حل مشکلات جامعه است.»
آرمان افزود: «حتی در انتخابات اخیر نیز اصلاح‌طلبان بدون هیچ چشمداشت سیاسی، سهم‌خواهی جناحی و حزبی از روحانی حمایت کردند. آنها در ازای حمایت خود از رئیس‌جمهور، تنها یک خواسته دارند و آن روی‌کارآمدن وزرایی همسو و همراه با روحانی است که بتوانند او را در جهت تحقق اهداف و برنامه‌های دولت و مطالبات جامعه یاری کنند. به همین دلیل رئیس‌جمهور نباید برخلاف شعارها و وعده‌های خود گام بردارد تا مبادا کابینه‌ای ناهمسو دولت را از رسیدن به اهداف دور کرده و به دلسردی مردم ایران بینجامد.»
این روزنامه همچنین نوشت: «بنابراین نباید این استنباط به ‌وجود آید که جریان اصلاحات به‌دنبال سهم‌خواهی است، بلکه اقدامات دولت در دور آتی می‌تواند در آینده جریان اصلاحات، راه اصلاح‌طلبی و تداوم اعتماد مردم به آنها اثرگذار باشد. از سویی نباید فراموش کرد که جریان اصلاحات نقش مهمی در افزایش مشارکت مردم در انتخابات اخیر ایفا کرد.»
انکار سهم‌خواهی اصلاح‌طلبان از روحانی در حالی است که این طیف بارها سهم‌خواهی خود از روحانی را علنی کرده و با تأکید بر اینکه روحانی نمی‌تواند خود را وامدار اصلاح‌طلبان نداند، سهم‌خواهی را حق خود دانسته‌اند! حتی اصلاح‌طلبانی مانند اصغرزاده و عبداله ناصری با صراحت گفته‌اند که دولت، رحم اجاره‌ای اصلاح‌طلبان است. مهدی آیتی، فعال اصلاح‌طلب نیز در گفت‌‌وگو با آرمان در پاسخ این سؤال که «تصور می‌شود رویکرد اصلاحات سهم‌خواهی از دولت است» با صراحت گفت: «اصلاح‌طلبان اگر سهم‌خواهی کردند حق آنهاست چون در جبهه اصلی حمایت از روحانی بودند...به نظر من سهم خواهی اصلاح‌طلبان از دولت روحانی درست است.»
رسول منتجب‌نیا، قائم مقام حزب اعتماد ملی هم طی یادداشتی در روزنامه اعتماد، نوشته بود: «کسانی که عامل پیروزی یک فرد هستند باید سهمی در اداره امور داشته باشند.»
وی در یادداشت خود با اشاره به اینکه در عرصه سیاست و ائتلاف‌ها همیشه سهم‌خواهی وجود دارد و پشت کردن به سایر «هم ائتلافی‌ها» اشتباه است، تصریح کرده بود: «این درست نیست که از شخصیتی حمایت شود اما او به هیچ‌وجه خود را وامدار نداند. از این رو قبل از آنکه اصلاح‌طلبان به تصمیم برسند آقای روحانی باید جلساتی را با شخصیت‌های بزرگ اصلاح‌طلب برگزار کند و حلقه افراد نزدیک به او با اصلاح‌طلبان جلساتی داشته باشند تا به یک توافق و تعامل مشخص و مکتوب برسند».
سایت حامی دولت انتخاب درباره اظهارات عارف پس از دیدار وی با روحانی نوشته بود: «او(عارف) حالا پس از انتخابات تصور می‌کند روحانی مدیون او و شورای کذایی اصلاح‌طلبان است (و نه پیکره عظیم اصلاح‌طلبی) و به دنبال سهم‌‌خواهی‌هایی هست که بار دیگر، نزاع و اختلاف را برمی‌انگیزد و ناراحتی مردم را موجب می‌شود. نکته  جالب اینجاست که هرگاه او «انتظارات خود از روحانی» در مورد کابینه آینده را مطرح می‌کند، تاکید می‌کند که به دنبال «سهم‌خواهی نیستم!»
شما را به قرآن؛ شهردار را دیگر مثل لیست امید انتخاب نکنید!
افشای روش باجگیرانه و کاسب‌کارانه مدعیان اصلاحات در بستن لیست امید شورای شهر تهران و درخواست دومیلیارد تومانی از متقاضیان حضور در این لیست، افرادی از همین طیف را نگران ادامه همین روش آلوده در انتخاب شهردار تهران کرده است!
آرمان در یادداشتی خطاب به اعضای لیست امید شورای شهر پنجم تأکید کرد: «دوستان! در انتخاب شهردار لطفا مناسبات و روابطي كه در چينش ليست كانديداها تاثيرگذار بود را كنار بگذاريد!»
در این یادداشت آمده است: «منتخبان شوراي شهر را به‌عنوان موكلي كه به اكثريت ليست تعييني از طرف شوراي سياست‌گذاري اصلاح‌طلبان رأي دادم به قرآن سوگند مي‌دهم، به مردم خدمت كنيد. نمي‌خواهم از واژه خيانت استفاده كنم و مطمئن هستم كه دوستان تهيه و تنظيم‌كننده ليست معروف به ليست اميد قصد خدمت داشتند. هرچند با صحبت‌هاي آقاي دكتر شكوري‌راد با روزنامه ايران معلوم و مشخص شد كه در تهيه ليست و اسامي آن مجبور شدند بزرگان تاثيرگذار اصلاح‌طلب كه مورد اعتماد و وثوق مردم هستند را «مجاب» كنند كه براي جلوگيري از شكست در انتخابات شوراي شهر از ليست تهيه شده حمايت كنند. اما دوستان! در انتخاب شهردار لطفا مناسبات و روابطي كه در چينش ليست كانديداها تاثيرگذار بود را كنار بگذاريد.»
برجام موفق نمی‌شود چون ایران ضد‌اسرائیل است!
روزنامه شرق در حالی‌که به همراه دیگر روزنامه‌های اصلاح‌طلب در سال‌های گذشته به بزک برجام پرداخته‌اند، روز چهارشنبه در نوشتاری به سیاست‌های ایران‌ستیزانه ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا پرداخت و نوشت که ضدیت ایران با اسرائیل و حمایت از مقاومت باعث دشمنی‌ها شده است.
در بخشی از این یادداشت که در شماره چهارشنبه شرق منتشر شده آمده است: «ترامپ در جوي که پيش از انتخابات آمريکا با مداخله لابي‌هاي اسرائيل و عربستان ايجاد شده بود، برهم‌زدن برجام را به‌عنوان يکي از کارت‌هاي برنده خود براي جلب آراي مردم آن کشور به‌کار برد. اکنون آن جو تغييري نکرده است. ممکن است کنگره و مطبوعات آمريکا برخي کارهاي نامتعارف اين رئيس‌جمهور ويژه را نپسندند يا حتي موضوع استيضاح يا عدم کفايت او را مطرح کنند، اما درباره سياست ايران‌ستيزي با او همراه‌اند.»
نویسنده در ادامه به دلایل دشمنی آمریکا با ایران پرداخت و نوشت: «مسئله و بهانه اصلي اين خصومت، نگراني اسرائيل و آمريکا از تداوم سياست‌هاي تهديدآ‌ميز نسبت به اسرائيل است. با اينکه وزير خارجه ايران چندبار اعلام کرده که ايران در اقدام نظا‌مي ‌عليه هيچ کشوري پيش‌قدم نخواهد شد، اين بهانه مطرح است که ايران، اسرائيل را يک کشور‌‌ نمي‌داند. همچنين ادامه حمايت ايران از گروه‌هاي مقاومت فلسطيني به اين نگراني دامن‌‌ مي‌زند.»