kayhan.ir

کد خبر: ۲۹۷۹۶۷
تاریخ انتشار : ۲۹ مهر ۱۴۰۳ - ۲۰:۳۵
یک مقام مسئول در سازمان راهداری خبر داد

افزایش ٣ برابری ترانزیت بار روسیه از مسیر ایران

 
 
 
مدیرکل دفتر ترانزیت و حمل‌ونقل بین‌المللی سازمان راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای گفت: ترانزیت بار روسیه از کریدور شمال- جنوب ایران از 1401 تاکنون سه برابر شده است. 
جواد هدایتی در گفت‌وگو با ایلنا، درباره دلایل عدم تحقق پیش‌بینی‌ها از رونق کریدور شمال-جنوب پس از جنگ روسیه و اوکراین اظهار داشت: بخشی از این موضوع و رفتار ترانزیتی به این برمی‌گردد که عمده بار تجاری روسیه زغال سنگ است و بارهای ارزان قیمت و انبوه محسوب می‌شود. بنابراین، عمدتا این بار کشتی‌پسند است و برای  انتقال و ترانزیت این بار از مسیر دریایی استفاده می‌شود.
او با اشاره به راه‌اندازی خط دریایی مشترک روسیه و هند و کاهش هزینه‌های حمل بار در این مسیر دریایی گفت: خط کشتیرانی «فسکو» که روس‌ها و هندی‌ها تا بندر ناواشیوا راه‌اندازی کرده‌اند هزینه حمل کالا در این مسیر حدود چهار هزار دلار است و از آنجایی که حجم انبوهی از بار از مسیر دریا جابه‌جا می‌شود هزینه‌ها به کمتر از چهار هزار دلار کاهش پیدا می‌کند؛ بنابراین عبور بار از مسیر دریایی برای صاحب کالا به صرفه‌تر است.
مدیرکل دفتر ترانزیت سازمان راهداری ادامه داد: حال اینکه در کریدور شمال- جنوب، هزینه حمل بار بیش از چهار هزار دلار است. بنابراین، ایران باید باری را در کریدور شمال- جنوب تجاری‌سازی کند که عبور آن از مسیر پایدار شود و از لحاظ اقتصادی عبور آن توجیه‌پذیر باشد. البته در این باره تنها بحث قیمت مطرح نیست و زمان عبور بار هم برای توجیه‌پذیری استفاده از مسیر ترانزیتی حایز اهمیت است.
هدایتی با بیان اینکه برای انتقال و ترانزیت برخی کالاهای روسیه و هند مانند پتاس و یک‌سری از مواد شیمیایی و... از کریدور شمال-جنوب تقاضا وجود دارد، اظهار داشت: باید بر روی بارها به ویژه بارهای کانتینری کار کنیم تا عبور آنها در این کریدور قابل رقابت با سایر کریدورهای منطقه باشد.
او با تاکید بر اینکه در این مدت شاهد افزایش عبور بار روسیه از مسیر کریدور شمال- جنوب بودیم، افزود: در شش ماه امسال ترانزیت جاده‌ای ۶١ درصد رشد داشته است و افزایش عبور بار روسیه از کریدور شمال- جنوب را می‌توان این‌گونه بررسی کرد که در سال ١۴٠١ بار ترانزیتی از آستارا که عمده آن از روسیه وارد کشور می‌شود حدود ٣٢٠ هزار تن بود اما در سال ١۴٠٢ این عدد به یک میلیون و ٨٠ هزار تن رسید به عبارت دیگر شاهد رشد سه برابری این عدد هستیم که رشد در سال ١۴٠٣ هم مشهود است.