انسان کامل از منظر عرفا (سلوک عارفانه)
مکتب عشق (عرفان) برای رسیدن انسان به کمال، عقل را کافی نمیداند و میگوید: عقل جزئی از وجود انسان است نه اینکه تمام ذات انسان عقل او باشد. عقل مثل چشم یک ابزار است. ذات وجود هر انسان که عقل نیست. ذات و جوهر انسان، روح است و روح از عالم عشق است و جوهری است که در آن جز حرکت به سوی حق چیز دیگری نیست. این است که عقل در این مکتب تحقیر میشود... در این مکتب انسان کامل در آخر عین خدا میشود اصلا انسان کامل حقیقی خود خداست و هر انسانی که انسان کامل میشود از خودش فانی میشود و به خدا میرسد.(1)
____________
1- کمال انسان و انسان کامل، شهید مرتضی مطهری(ره)، بینش مطهر، ج30، ص19