kayhan.ir

کد خبر: ۲۸۸۴۳۰
تاریخ انتشار : ۲۹ ارديبهشت ۱۴۰۳ - ۲۰:۱۴

استفتاء از رهبر معظم انقلاب اسلامی

 
 
انحراف از قبله هنگام نماز
س) نمازگزاری به جهت درد پا و کمر در حین برخاستن برای رکعت بعدی، گاهی به سمت راست و گاهی به سمت چپ می‌چرخد؛ حکم انحراف از قبله او چیست؟ تا چه حد مجاز است؟
ج) در فرض سؤال تا اندازه چهل‌وپنج درجه از هر طرف، اشکال ندارد.
کسر هزینه‌های کفن و دفن از خمس 
س) با توجه به اینکه اگر فردی در بین سال فوت کند، سال خمسی او به پایان می‌رسد و باید خمس آنچه که از درآمدِ سال فوت، باقی مانده، پرداخت شود؛ آیا می‌توان هزینه کفن و دفن میت را به مقداری که از اصل مال برداشت می‌شود هم جزء مؤونه وی محسوب و کسر کنیم و خمس بقیه مال را پرداخت کنیم، خصوصا در صورتی که هزینه کفن و دفن، تمام اموال میت را دربر گیرد، یا اینکه قبل از کفن و دفن، کل مال باید تخمیس شود؟
ج) اگر برای تجهیز میت از اموال او هزینه شود، ادای خمس آنچه هزینه‌شده واجب نیست، هرچند این عمل موجب شود که تمام اموال وی صرف هزینه‌های کفن و دفن شود و چیزی برای ادای خمس باقی نماند.
نماز جماعت مأمومِ معذور از تبعیت 
س) اگر مأمومی به دلیل بیماری (تنگی نفس) ناچار است که زودتر از امام، سر از رکوع یا سجده بردارد؛ آیا نمازش به جماعت صحیح است؟
ج) اگر مأموم عمداً زودتر از امام سر از رکوع یا سجده بردارد، نمازش فرادا می‌شود؛ بله می‌تواند با مقدار کمی تأخیر، رکوع و سجود را انجام دهد تا بتواند همراه امام یا پس از او، از رکوع و سجده بلند شود.
به کار بردن لفظ رکیک 
س) دشنام و فحش چیست و چه حکمی دارد؟
ج) اگر مسلمانی را به عمل یا صفتی زشت بنامند؛ مثلاً به او بخیل یا گدازاده بگویند، یا کور یا به نام حیوانی صدا ‌کنند، چنانچه این تعبیرات در عرف، شتم و تحقیر محسوب شود، دشنام و حرام می‌باشد.
استشمام بوی خوش در اعتکاف 
س) در برخی مساجد معمولاً غیر معتکفین عطر می‌زنند؛ احساس بوی عطر آنان، چه حکمی دارد؟ آیا لازم است معتکف، بینی خود را بگیرد؟
ج) بوییدن مواد معطّر و گیاهان خوشبو برای لذّت بردن، از محرمات اعتکاف است؛ بنا بر این اگر برای لذت بردن نباشد، مانعی ندارد و گرفتن بینی لازم نیست.
مسئولیت کودک برای خسارت زدن به دیگران 
س) آیا کودک نسبت به خسارت‌های مالی که وارد کرده، ضامن است یا والدین او؟
ج) خود کودک، ضامن است و ولیّ او می‌تواند از مال کودک، خسارت را بپردازد و اگر نپرداخت، پس از بلوغ بر خودش واجب است که جبران کند یا از شخصِ خسارت‌دیده، حلالیت طلب کند.