توقف فعالیت چینیها در بندر حیفا
مقاومت، دروازه اقتصاد دریایی رژیم اشغالگر را فرو ریخت
بخش قابل توجهی از فعالیت بندر حیفا در شمال سرزمینهای اشغالی از زمان آغاز عملیات طوفان الاقصی فلج شده است. شرکت چینی کاسکو هم اعلام کرد که فعالیت خود را در بنادر اسرائیل متوقف میکند.
به گزارش فارس، در تازهترین حمله به بنادر رژیم صهیونیستی، سه روز پیش یک پالایشگاه نفت حیفا بر اثر اصابت راکت دچار انفجار و آتشسوزی شد. این در حالی است که برای رژیم صهیونیستی که بیش از ۹۰ درصد از صادرات و واردات آن، از طریق دریا انجام میگیرد، امنیت بنادر از اهمیت، نقش و جایگاه فوقالعادهای برخوردار است.
اسرائیل از بنادر دریایی خود، به ویژه حیفا و اشدود، برای صادرات و واردات بیش از ۹۰ درصد کالاها و مشتقات نفتی خود استفاده میکند، اما بندر حیفا به طور خاص از موقعیت استراتژیک برخوردار است.
حیفا گذرگاه دریایی بسیار مهمی است که مسیر هر دو طرح چینی کریدور «کمربند و جاده»(راه ابریشم) و طرح آمریکایی کریدور هند- خاورمیانه- اروپا موسوم به آیمک قرار دارد و از همین رو دروازه اقتصاد رژیم صهیونیستی به سوی جهان شمرده شده است.
طرح کریدور آمریکایی هند، خاورمیانه، اروپا نیز که در تابستان گذشته از آن خبر داده شد از بندرهای هند شروع میشود، از مسیر دریا به بندر جبل علی امارات، سپس به محلهایی در عربستان، اردن، بندر حیفا در سرزمینهای اشغالی، دریای مدیترانه و پیرئوس در یونان و در نهایت به اروپا میرسد.
اما از آنجایی که تامین امنیت، نیاز اساسی راهاندازی هر کریدوری است یکی از مهمترین شکستهای اقتصادی تلآویو پس از طوفان الاقصی، به کُما رفتن پروژه راهبردی و سرمایهگذاری هند-خاورمیانه-اروپا بود.
شرکت چینی کاسکو هم هفته گذشته اعلام کرد که فعالیت خود را در بنادر اسرائیل متوقف میکند تا نخستین و تنها شرکتی باشد که روابط تجاری خود را با بنادر اسرائیل متوقف کرده است.
بندر حیفا در ماه اکتبر(مهرماه)، تنها حدود چهار هزار و 260 کانتینر بار را حمل کرد و این تعداد در ماه نوامبر به حدود 2900 کانتینر کاهش یافت.
افزایش مجدد تعرفه «بیمه خطر جنگ»
بلومبرگ در گزارشی که دیروز منتشر شد، گزارش داد که هزینه بیمه خطر جنگ برای کشتیهایی که از دریای سرخ عبور میکنند، کشتیهای بیشتری را مجبور کرده است که از این آبراه حیاتی برای تجارت جهانی اجتناب کنند.
این خبرگزاری به نقل از منابع بازار اعلام کرد که هزینه بیمه کشتیها به حدود نیم درصد ارزش هر کشتی افزایش یافته است و این افزایش در مقایسه با هزینه بین یک دهم تا دو دهم درصدی است که در اوایل ماه جاری(ژانویه) بود.
با افزایش نرخ بیمهنامه کشتیهای عبوری از دریای سرخ، طی هفتههای گذشته بسیاری از شرکتهای بینالمللی کشتیرانی با اجتناب از این مسیر آفریقا را دور میزنند که این امر منجر به طولانی شدن مسیر ترانزیت کالاها بخصوص از آسیا به اروپا شده و گفته میشود میتواند خطر افزایش تورم را تشدید کند.
نگرانی در مورد تاثیرات اقتصادیِ ادامه اختلال در مسیر کشتیرانی دریای سرخ رو به افزایش است. هزینههای کشتیرانی نیز از ماه نوامبر(آبان) تاکنون بیش از 300 درصد افزایش یافته است. فقط چند ساعت پس از حمله آمریکا و انگلیس به یمن، قیمت نفت به شدت افزایش یافت و کرایه حملونقل کشتیها هم طی هفته گذشته بالا رفت.