حیرت سیانان از جهش صنعت کشتیسازی چین
آنطور که سی.ان.ان گزارش کرده است، چین با بیش از ۳۴۰ کشتی جنگی، بزرگترین ناوگان دریایی جهان را ساخته است؛ نیروی دریاییای که تا همین اواخر بهعنوان «نیروی دریایی آبهای سبز» نیز شناخته شده که عمدتا در نزدیکی سواحل خود فعالیت میکند.
چین پس از سالها تمرکز بر روی توسعه اقتصادی خود، حالا بهدنبال گسترش توان نظامی خود است. شبکه آمریکایی سی.ان.ان در گزارشی در تارنمای خود نوشت که کشتیسازی چین، جاهطلبیهای «آبهای آزاد» را نشان میدهد. این کشور در سالهای اخیر ناوشکنهای بزرگ مجهز به موشکهای هدایتشونده، کشتیهای تهاجمی آبی- خاکی و ناوهای هواپیمابر را با توانایی انجام عملیات در اقیانوسهای باز در هزاران مایلی از چین راهاندازی کرده است. نیروی دریایی ارتش آزادیبخش خلق چین برای حفظ دسترسی جهانی و برای این کشتیهای آبهای آزاد به مکانهایی برای سوختگیری در دور از کشورش احتیاج دارد.
تحلیلها و بررسیهای جدید از سوی یک اندیشکده مستقر در واشنگتن تحت عنوان «بنیاد دفاع از دموکراسیها» میگوید: «پکن بهطور فزایندهای تلاش میکند تا برای دسترسی به بندر، یک پایگاه دریایی در کامبوج و سایر مکانهای احتمالی مثل سواحل اقیانوس اطلس در اطراف آفریقا ایجاد کند.» طبق گزارش این اندیشکده، میزان تاسیسات ارتش آزادیبخش خلق چین در مکانهایی نظیر آرژانتین و کوبا در حال افزایش است زیرا میتوانند اقدامات مختلفی از جمله رصد فضا و ماهواره انجام دهند تا ارتباطات مربوط به کشورهای غربی را دریافت کنند.
اندیشکده «بنیاد دفاع از دموکراسیها» با استناد بر تصاویر ماهوارهای، از گزارش خود نتیجهگیری میکند؛ این اندیشکده میگوید که تصاویر ماهوارهای حاکی از یک توسعه چشمگیر در بندر «ریم» کامبوج است. این تصاویر نشان میدهند چین در حال تکمیل لنگرگاهی در بندر نامبرده شده است و این فضا به قدر کافی بزرگ میباشد تا از یک ناو هواپیمابر نیروی دریایی ارتش آزادیبخش خلق چین میزبانی کند. این اندیشکده در پایان گزارشش نوشت: «ارتش آزادیبخش خلق چین بهدنبال گسترش رد پای خود است تا بدین طریق ماموریتهای مختلفی را انجام دهد. این ارتش اقدامات خود را کاهش نمیدهد و سؤال اصلی اینجاست که چین پایگاه نظامی بعدی خود را در کجا تاسیس خواهد کرد؟»
بررسی دیگری توسط پژوهشکده «اِید دیتا» زیر نظر دانشگاه «ویلیاماند ماری» واقع در ایالت ویرجینا به مکانهای بالقوه برای تاسیس پایگاههای دریایی چین در دیگر کشورها اشاره میکند. این پژوهشکده میگوید که ما فهرستی از مکانهای احتمالی که چین شاید بخواهد در آینده پایگاههای دریایی در آنها تأسیس کند، تهیه کردهایم. در صدر این فهرست بندر تجاری «هامبانتوتا» در سریلانکا قرار دارد. پس از آن میتوان به باتا در گینه استوایی، گوادر در پاکستان، کریبی در کامرون، ریم در کامبوج، وانواتو در اقیانوس آرام جنوبی، ناکالا در موزامبیک و نواکشوت در موریتانی اشاره کرد.