دولت روحانی سهم 7700 میلیارد تومانی حوزه ریلی از فروش نفت را پرداخت نکرد
به گزارش خبرگزاری تسنیم، سیدمیعاد صالحی با اشاره به اینکه سال 1400 با انباشت بدهی، تعدد تعمیرات، بهسازی خطوط و... مواجه شدیم، اظهار کرد: مجموعهای را تحویل گرفتیم که دچار عقبماندگی و به استضعاف کشیده شده بود. یکی از مشکلات ریلی تفاهمنامهها بوده که به دلایلی اجرایی نشده است. البته نمیخواهم بگویم ویرانه تحویل گرفتیم. وی تصریح کرد: بر اساس قانون باید سهم حملونقل ریلی مسافری و باری به ترتیب به 20 و 30 درصد افزایش یابد اما در عمل این اتفاق نیفتاد. یکی از دلایل عدم تحقق این اهداف عدم پرداخت سهم یک درصدی حوزه ریلی از محل فروش نفت بود.
مدیرعامل راهآهن با بیان اینکه در بودجه سنواتی وزارت راه و شهرسازی این را پیگیری کرده اما سازمان برنامه و بودجه آنرا حذف کرده است، افزود: از سال 96 تا 1400 باید حدود 7700 میلیارد تومان به حوزه ریلی از محل فروش نفت پرداخت میشد که دولت دوازدهم این کار را انجام نداد.
صالحی با یادآوری اینکه سال 1400 بالغ بر
سه هزار میلیارد تومان بدهی و سه هزار میلیارد تومان انباشت بدهی عدم تعمیرات داشتیم، اضافه کرد:
راه آهن 24 هزار نفر پرسنل دارد که حقوق آنها را به صورت مستقیم پرداخت میکند. از این تعداد
11 هزار نفر نیروی عملیاتی هستند.
وی با بیان اینکه در چهار ماه امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته جابهجایی مسافر با رشد 13 درصدی به 10 میلیون و 700 هزار نفر افزایش یافته است، اظهار کرد: سال گذشته در مقایسه با سال 1400 نیز جابهجایی مسافر از طریق شبکه ریلی
43 درصد رشد داشت.
مدیرعامل راهآهن از کاهش 43 درصدی حوادث ریلی در چهار ماه امسال خبر داد و با بیان اینکه در سال گذشته تعداد لکوموتیو 48 درصد رشد داشته است، گفت: 1081 دستگاه لکوموتیو سال 1400 در سال 1401 به 1598 دستگاه افزایش یافته است.
خصوصی سازی غلط؛ بلای جان راهآهن
صالحی درباره وضعیت قطارهای حومهای و مطالبات ادعایی شرکت حملونقل ریلی رجا از راه آهن، اظهار کرد: شرکت رجا حدود 13 سال قبل خصوصیسازی شد که هنوز تبعات منفی آن باقی مانده است. موافق واگذاری شرکتها در قالب خصوصیسازی هستم اما به اهل آن. واگذاری به نااهل، شرکتها را به فنا میدهد.
وی با یادآوری اینکه در فرآیند خصوصیسازی دو اتفاق ناگوار افتاد، گفت: یکی اختصاصیسازی بود و دیگری خصولتیسازی. در اختصاصیسازی فردی که یکی از مدیران راهآهن بوده زمانی که رفت بدون پرداخت یک ریال یکهزار واگن را به اسم خصوصیسازی با خودش برد! خصوصیسازی تراورس هم هفت هزار نفر را به خاک سیاه نشاند. بنابراین، خصوصیسازیهای غلط، بلای جان راهآهن شده است.
مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران با تاکید بر اینکه درخصوصیسازی، افراد یا سازمانها باید علاوهبر اینکه صلاحیت داشته باشند به حوزه (مثلا ریلی) علاقهمند باشند، اضافه کرد: راه آهن برای این افراد و سازمانها فرش قرمز پهن خواهد کرد.
صالحی با اشاره به اینکه از همان روز اول تامین اجتماعی هیچ علاقهای به برداشتن شرکت حملونقل ریلی رجا نداشت و با اجبار این کار پیش رفت، تصریح کرد: بنده در دولت کنونی بارها با وزیر سابق کار، سرپرست و وزیر کنونی این وزارتخانه مکاتبه و اعلام کردهام اگر رجا را میخواهید باید به آن تزریق نقدینگی داشته باشید و اگر هم آنرا نمیخواهید به آنکه آنرا میخواهد واگذارش کنید.
او افزود: حدود 50 درصد قطارهای مسافری کشور در شرکت رجاست و برای راه آهن اولویت اول است. شرکت ریلی رجا هفت سال است که حق دسترسی به ریل را پرداخت نکرده و یکهزار میلیارد تومان به راهآهن بدهکار است. علاوهبر این رجا، هزینه اجاره لوکوموتیوها را هم نمیدهد. از وزارت کار خواهش میکنیم به این معضل رسیدگی کنند.