رونق بازار غذای حلال در فرانسه
پایگاه اینترنتی تلویزیون فرانس 24 فرانسه در گزارشی به رونق بازار محصولات غذایی حلال در این کشور پرداخت و نوشت: اولین محصولات غذایی حلال در اوایل دهه اول از قرن بیست و یکم به شکل اندک و ناچیز در سوپرمارکتهای فرانسه ظاهر شد و کمکم گسترش یافت. در ادامه تجار زیادی در تأسیس رستورانها، سوپرمارکتها، بازارهای تجاری و کارخانههای متخصص در تهیه و تولید غذای حلال مطابق با ضوابط شرعی دین اسلام سرمایهگذاری کردند.
این رسانه با اشاره به اینکه بازار جهانی محصولات غذایی دارای گواهی حلال بیش از 900 میلیارد دلار برآورد شده است، گفت: شرکتهای ترکیه بخش بزرگی از بازار حلال را در اختیار دارند و تعداد شرکتهای ترکیهای مواد غذایی که گواهی حلال دریافت کردهاند، حدود ۵۰۰ شرکت است که بیش از ۱۰ هزار محصول مختلف غذایی تولید میکنند.
استفان کوواکس، اقتصاددان فرانسوی از وجود فرصتهای بازاریابی عالی برای محصولاتی صحبت میکند که برچسبهای حلال قابل اعتماد روی آنها دارند و میگوید که این تجارت رو به رشد ۱۰ میلیون مشتری در فرانسه دارد.
ماتیلد ویسریاس، روزنامهنگار فرانسوی نیز از رشد بیسابقه برندهای متخصص در محصولات حلال در کشورش گفت و افزود: بسیاری از رستورانهای زنجیرهای و کارخانههای بزرگ بدون اعلام صریح، سهمی از این بازار را به خود اختصاص دادهاند.
تلویزیون فرانس 24 افزود: براساس یک مطالعه در مورد تنوع دینی در فرانسه که توسط مؤسسه ملی آمار این کشور منتشر شده است، فروشگاههای فستفود به طور فزایندهای در زمینه رقابت برای برآوردن نیازهای مسلمانان فرانسه که بیش از ۱۰ درصد از جمعیت این کشور را شامل میشود، در حال گسترش هستند. این منبع ادامه داد: شرکت مشهور تحویل غذای «اوبر فرانس» حدود هفت هزار و ۹۰۰ رستوران را در پلتفرم آنلاین خود برای ارائه غذاهای حلال فهرست کرده است. در حالی که تنها دو سال پیش 6 هزار و ۲۰۰ رستوران در فهرست آن وجود داشت و این نشان میدهد که تقاضا برای غذای حلال در فرانسه در حال رشد است و عرضه نیز در حال توسعه است.
از سوی دیگر، فعالان جامعه مسلمان در فرانسه تأکید کردند که با فشار نهادهای اسلامی بر دولت این کشور، دستورالعملهای دولت مانع ذبح حلال در فرانسه نیست و وزارت کشاورزی و غذای فرانسه نیز گفته که موضع فرانسه درخصوص مقررات سال ۲۰۰۹ اروپا در چشمپوشی از بیهوش کردن حیوانات در کشتارگاهها قبل از ذبح آنها تغییر نکرده است.
گفتنی است همانطور که آمارها نشان میدهد غذای حلال بازاری نزدیک به یک تریلیون دلار دارد اما سهم کشورمان از این بازار بسیار اندک است. بر اساس اظهارات برخی مسئولان، میزان واردات ایران از تجارت حلال سالیانه حدود ۱۲ میلیارد دلار و صادرات ما از حلال چهار میلیارد دلار بوده که بسیار ناچیز است.
این در حالی است که ظرفیت صنعت غذای کشور بسیار بالا است و در صورت برنامهریزی منسجم برای تولید صادراتمحور و توسعه صنعت بستهبندی در کنار بازاریابی برای محصولات ایرانی، میتوان سهم خوبی در این بازار کسب نمود.
البته ممکن است برای دسترسی به بازار مسلمانان در کشورهای اروپایی با محدودیتهای تحریمی هم مواجه شویم، اما نباید فراموش کرد که بر اساس برخی برآوردها، بیش از یک و نیم میلیارد مسلمان در جهان زندگی میکنند که حدود 60 درصد آنها ساکن آسیا هستند.
از طرفی با گسترش دیپلماسی فعال دولت سیزدهم در تعمیق روابط با همسایگان که عموما مسلمان هستند، فرصت کمسابقهای پیشروی صنعت غذای حلال قرار گرفته است.