اقدام مشترک، هدفمند و پایدار براساس ظرفیتهای کتابخانههای عمومی و مدارس(اخبار ادبی و هنری)
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با هدف توسعه فرهنگی و پایهگذاری ترویج فرهنگ «مطالعه» و «خواندن» در کنار «خانواده» و «مدرسه» در نامهای به یوسف نوری وزیر آموزش و پرورش با تشریح اقدامات گسترده، متنوع و مؤثر نهاد کتابخانههای عمومی کشور در حوزه ترویج فرهنگ کتابخوانی خواستار همافزایی وزارت آموزش و پرورش با شبکه گسترده کتابخانههای عمومی سراسر کشور شد.
به گزارش پایگاه اطلاعرسانی نهاد کتابخانههای عمومی کشور، محمدمهدی اسماعیلی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی طی نامهای خطاب به وزیر آموزش و پرورش با اشاره به ضرورت تدوین برنامههای عملیاتی و تأثیرگذار میان نهاد کتابخانههای عمومی کشور و وزارت آموزش و پرورش خواستار همافزایی میان دو دستگاه شد.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با ارائه گزارشی از فعالیتهای متنوع و تأثیرگذار نهاد کتابخانههای عمومی کشور و اهتمام این نهاد در سالهای گذشته بر توسعه ارائه خدمات کتابمحور در کتابخانههای عمومی به کودکان و نوجوانان بر همافزایی میان دو مجموعه تأکید کرده است که برکات و ثمرات بسیاری را برای آیندهسازان میهن اسلامی در پی خواهد داشت.
رئیس هیئت امنای کتابخانههای عمومی کشور در ادامه پیشنهادهایی را درخصوص اقدامات مشترک نهاد کتابخانههای عمومی کشور و وزارت آموزش و پرورش مطرح کرده است که پیریزی سیاست فرهنگی فعالیت مشترک و همزمان انجام اصلاحات در نظام تربیتی کتابخوانی از سنین مدرسه، ایجاد زنگ کتابخوانی در مدارس، طراحی ارتباط میان مدارس و کتابخانهها همانند طرح «سفیران کتاب» و معرفی کتابخانههای عمومی بهعنوان مرجع آموزش غیررسمی و مکمل آموزش رسمی از جمله آنها هستند.
محمدمهدی اسماعیلی در بخش دیگری از پیشنهادهای خود بر ایجاد شبکهها و ترویج گزیده محتواهای کتابمحور تولید شده از سوی کتابخانههای عمومی در فضاهای مجازی تحت اختیار آموزش و پرورش (نرمافزار شاد و...)، مشارکت در برگزاری مسابقات و پویشهای فرهنگی و هنری دانشآموزان، ایجاد شرایط و بستر لازم جهت مشارکت فرهنگیان و دانشآموزان در جشنوارههای کتابمحور نهاد کتابخانههای عمومی کشور مانند جشنواره ملی کتابخوانی رضوی، دوسالانه قصهگویی و... و حضور مشاوران مدارس در کتابخانهها و ارائه مشاوره تحصیلی در ایام برگزاری آزمونهای سراسری تأکید کرده است.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه خواستار احیای جایگاه کتابدار مدارس شده و موضوعاتی چون فراهم ساختن حضور کتابداران در مدارس در ساعات مشخص و آموزش روشهای مطالعه و انتخاب کتاب به دانشآموزان، برگزاری نشستهای کتابخوان در مدارس، برگزاری کارگاههای آموزشی از جمله مهارت نویسندگی و خواندن، رونمایی کتاب، جمعخوانی کتاب و دیدار با نویسندگان محلی را پیشنهاد داده است. رئیس شورای فرهنگ عمومی در پایان خواستار فراهم شدن زمینه یک اقدام مشترک، هدفمند، پایدار، بلندمدت و اثرگذار براساس ظرفیتهای ارائهشده و محورهای موجود و قابل الحاق میان دو دستگاه و اقدام عملی از طریق کارگروه مشترک شده است.