kayhan.ir

کد خبر: ۲۵۸۶۶۷
تاریخ انتشار : ۰۳ بهمن ۱۴۰۱ - ۲۰:۰۷

مخالفت سؤال‌برانگیز شورای رقابت با عرضه خودرو در بورس کالا

 
 
شورای رقابت با انتشار نامه‌ای خواستار خروج عرضه سه خودرو از بورس کالا شد. 
به گزارش خبرگزاری مهر، روز یکشنبه نامه‌ای از طرف رئیس ‌شورای رقابت به رئیس ‌سازمان بورس زده شد که رسانه‌ای شدن این نامه در روز گذشته باعث شد هیجان به‌شدت منفی در بازار سرمایه به‌وجود آید و بازاری که بعد از اظهارات یکشنبه ‌شب رئیس‌ کل بانک مرکزی قصد تعادل داشت با این نامه شورای عالی رقابت با هیجان منفی مواجه شد و بسیاری از نمادها به یک باره در وضعیت منفی قرار گرفتند. از همه مهم‌تر نمادهای خودرویی بودند که دیروز در آستانه صف خرید قرار داشتند و با این نامه در آستانه صف فروش قرار گرفتند.
ماجرا از این قرار است که‌، سیدنورانی رئیس ‌شورای رقابت اخیرا در نامه‌ای خطاب به مجید عشقی، رئیس ‌سازمان بورس و اوراق بهادار، کلیه محصولات ایران‌خودرو (جز دو محصول ‌هایما و تارا) و ساپیا را انحصاری اعلام و تاکید کرد که خودروهای شاهین، دنا و پژو ۲۰۷ باید از بورس کالا خارج شوند.
در این نامه آمده است: «پیرو عرضه برخی خودروها در بورس کالا به اطلاع می‌رساند مدت مصوبه شصت و سومین جلسه شورای عالی هماهنگی اقتصادی تاریخ ۲۸ مهر ۱۴۰۰ درخصوص تنظیم بازار خودرو یک‌سال بوده است. بدیهی است با انقضاء این مدت، مصوبات قبلی شورای رقابت در این زمینه به خودی خود مبنای عمل بوده و باید اجرایی می‌شده است.»
اما این پایان کار نبود، وزیر اقتصاد در واکنش به این نامه شورای رقابت گفت: «سهامداران باید توجه کنند که مرجع تصمیم‌گیر درخصوص عرضه خودرو در بورس کالا، شورای عالی بورس بوده و فرآیند عرضه و پذیرش خودروهای جدید نیز تابع تصمیمات شورای عالی بورس خواهد بود. از این رو هرگونه در خواستی از سوی سایر نهادها در جلسه این شورا بررسی می‌شود که آخرین پیگیری‌ها نشان می‌دهد روز سه‌شنبه جلسه فوق‌العاده شورای عالی بورس در همین زمینه برگزار خواهد شد.»
پیش‌تر وزیر اقتصاد در نامه‌ای به رئیس‌ سازمان بورس از ادامه عرضه خودرو در بورس کالا حمایت کرده بود.
در همین حال عده‌ای از کارشناسان‌، معتقدند فروش خودرو با دست فرمان شورای رقابت زیان‌های زیادی را هم به خودروسازان زده و هم بسیاری از مردم را در حسرت خرید یک خودرو نگه داشته است، قیمت‌گذاری دستوری نه تنها نتوانسته بازار خودرو را نجات دهد بلکه باعث زیان انباشته ۱۵۰ هزار میلیاردی برای خودروسازان شده است.
زیان انباشته ۱۵۰ هزار میلیاردی خودروسازان
مجید عشقی درباره زیان انباشته صنعت خودرو‌سازی گفته است: «یقیناً انباشت زیان ۱۵۰هزار میلیارد تومانی خودروسازان قابل ادامه نبود چراکه این صنعت در صورت ادامه روند قبل، حتماً با یک توقف تلخ مواجه می‌شد. تداوم روند قبلی امکان‌پذیر نیست و از سویی دیگر با نیش و کنایه دستگاه‌ها به یکدیگر این صنعت اصلاح نمی‌شود بلکه باید با برنامه‌ریزی به فکر اصلاح آن بود.»
به گفته رئیس ‌سازمان بورس، طبق محاسبات، از ۸۵ میلیون نفر جمعیت کشور ۷۳ میلیون نفر به دلایل مختلف از جمله اینکه صاحب خودرو یا زیر ۱۸ سال هستند، نمی‌توانستند در قرعه‌کشی خودرو شرکت کنند. از ۱۲ میلیون نفر باقی مانده ۱۰ میلیون نفر شرکت کردند. این یک لاتاری ملی به تمام معنا است. در یک بخت‌آزمایی می‌خواهیم خودرو بفروشیم که یک توزیع رانت بی‌هدف است. این فرآیند غیر از تبعات اقتصادی باید از نظر علمی بررسی شود که چه تبعات اجتماعی دارد که یک دفعه ۱۰ میلیون نفر از جمعیت کشور را درگیر لاتاری می‌کنیم و کلاً ۲۰ هزار خودرو دست مردم می‌دهیم.