حضور زن در اجتماع با حفظ «حــــــريم»
آنچه اسلام مىگويد نه آن چيزى است كه مخالفان اسلام، اسلام را بدان متهم مىكنند، يعنى محبوسيت زن در خانه و نه نظامى است كه دنياى جديد آن را پذيرفته است و عواقب شوم آن را مىبيند،يعنى اختلاط زن و مرد در مجامع.
حبس كلى زن در خانه، نوعى مجازات بود كه بهطور موقت در اسلام براى زنان بدكار مقرر شد(نساء/۵)
مقصود اين است كه اسلام با اختلاط مخالف است نه با شركت زن در مجامع ولو با حفظ حريم.
اسلام مىگويد: نه حبس و نه اختلاط بلكه حريم.
سنت جارى مسلمين از زمان رسول خدا همين بوده است كه زنان از شركت در مجالس و مجامع منع نمىشدهاند ولى همواره اصل «حريم» رعايت شده است. در مساجد و مجامع، حتى در كوچه و معبر، زن با مرد مختلط نبوده است.
شركت مختلط زن و مرد در برخى مجامع، مانند برخى مشاهد مشرّفه كه در زمان ما محل ازدحام فوقالعاده است، برخلاف مرضىّ شارع مقدس اسلام است.
راه متعادل اسلام
راستى اگر كسى بيماردل نباشد تصديق مىكند كه راه اسلام راه معتدل و متعادلى است.
اسلام در عين اينكه نهايت مراقبت را براى پاكى روابط جنسى به عمل آورده است
هيچ گونه مانعى براى بروز استعدادهاى انسانى زن به وجود نياورده است بلكه كارى كرده است كه اگر اين برنامه دور از هر افراط و تفريطى اجرا شود، هم روحيهها سالم مىماند و هم روابط خانوادهها صميمىتر و جدىتر مىگردد و هم محيط اجتماع براى فعاليت صحيح مرد و زن آمادهتر مىشود.
...آنچه مصلحت ايجاب مىكند جز اين
نيست كه:
بايد اين خيال را از سر زنان امروز خارج كنيم كه مىگويند «حجاب در عصر حاضر غيرعملى است»- و -ثابت كنيم كه:
- اولا- حجاب اسلامى، كاملًا منطقى و عملى است. ثانياً كوشش كنيم كه در فعاليتهاى فرهنگى، اجتماعى، بهداشتى، واحدهاى اختصاصى براى زنان به وجود آوريم و با فعاليتهاى مختلط و واحدهاى مختلط كه تقليد احمقانهاى از اروپاييان است مبارزه كنيم.
تنها در اين صورت است كه زنان شخصيت واقعى خود را بازخواهند يافت و به نام آزادى و مساوات،ابزار و بازيچه و احياناً وسيله اطفاء شهوت مردان قرار نخواهند گرفت.
مجموعهآثاراستادشهيدمطهرى
(مسئله حجاب)، ج19، ص: 546-552
با تلخیص و ویرایش جزئی