وزیر آموزش و پرورش:
کنکور، عاملی برای انحراف نظام آموزشی از مسیر اصلی است
وزیر آموزش و پرورش کنکور را عاملی برای انحراف نظام آموزشی از مسیر اصلیاش دانست و گفت: مسیر اصلی این است که دانشآموز بتواند در برابر فرصتهای یادگیری خودش را نشان دهد.
یوسف نوری در گفتوگو با خبرگزاری ایسنا، درباره تغییرات کنکوری بر اساس مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی که قرار است از سال آینده اجرایی شود، اظهارداشت: به طور کلی نظام پذیرش دانشگاهی باید خودش برای خودش بیندیشد. آموزش و پرورش دارد کار خودش را انجام میدهد و آموزش عالی باید خودش از میان دانشآموزان انتخاب کند.
نوری افزود: در دنیا اینگونه است که خود دانشگاهها مدارک فرد را میگیرند و ارزیابی میکنند و افرادی را به عنوان دانشجو انتخاب میکنند. برخی کشورهای دنیا نیز کنکور برگزار میشود، اما حواشی چون بنگاههای اطراف کنکور ندارند. آنها آزمون جامع برگزار میکنند و تمام صلاحیتها و شایستگیهای فرد را در ساحتهای ششگانه تربیتی میسنجند.
وی با بیان اینکه اکنون در ایران کنکور در قالب سؤالات چهارگزینهای برگزار میشود، اما در کشورهای دیگر سؤالات صرفا چهارگزینهای طراحی نمیشوند، گفت: کنکور را عاملی برای انحراف نظام آموزشی از مسیر اصلی اش میدانیم. مسیر اصلی این است که دانشآموز بتواند در برابر فرصتهای یادگیری خودش را نشان دهد.
وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: لازم است تغییراتی در روند برگزاری کنکور ایجاد شود. تمرکز بر روی کنکور خوب نیست و به نظر میآید باید در این زمینه چارهاندیشی کرد.
نوری با اشاره به اینکه مصوبه شورای عالی انقلاب فرهنگی به نظر مصوبهای است که خوبیهایی برای دانشآموز دارد، افزود: اینکه دانشآموز به بخشی از سؤالات به صورت تشریحی در قالب امتحانات نهایی پاسخ میدهد یعنی یک لایه عمیقتر ورود میکند.