تعداد دانشآموزان رشته ریاضی و فیزیک نصف شده است
معاون وزیر آموزشوپرورش گفت: با رویکردهایی که درگذشته داشتیم تعداد دانشآموزان رشته ریاضی و فیزیک به نصف رسیده است.
به گزارش مرکز اطلاعرسانی و روابط عمومی وزارت آموزشوپرورش، محمدمهدی کاظمی با اشاره به ظرفیتهای بالای هنرستانها در درآمدزایی اظهار کرد: در هنرستانها ظرفیت زیادی برای درآمدزایی است و قانون هم آن را حمایت میکند، لذا این گلایه را میتوانم داشته باشم که چرا آموزش همراه با تولید محقق نمیشود درحالیکه این درآمدزایی هم ارتقای کیفیت آموزش را در پی دارد و هم منجر به تعمیق یادگیری و تجهیز علمی بیشتر هنرجویان میشود.
معاون آموزش متوسطه ادامه داد: از ظرفیت شرکتهای دانشبنیان در مدارس بهویژه هنرستان استفاده کنید، راهاندازی مراکز رشد در هنرستانها فرصت مناسبی برای ورود شرکتهای دانشبنیان است تا ضمن حضور فعال در هنرستان و مبحث آموزش، فضایی را برای آموزش مبتنی بر دانش در هنرستانها پیاده کنند. وی تأکید کرد: این مقوله در هنرستانهای کشاورزی با توجه به نگاه ویژه مقام معظم رهبری بیشتر حائز اهمیت است به همین منظور طرح شهید باقری به دلیل نگاه استراتژیک و نگاه علمی به هنرستانهای کشاورزی اجرا خواهد شد و امیدواریم با ورود شرکتهای دانشبنیان به مقوله آموزش در این هنرستانها شاهد ارتقای کیفیت آموزش و بهرهوری در این هنرستانها باشیم و مسیر توسعه و رونق علمی آنها را فراهم کنیم، هماکنون از ۷ هزار و۵۰۰ هکتار زمین در سطح هنرستانهای کشاورزی تنها ۴ هزار هکتار فعال هستند و برای فعالسازی بقیه و افزایش بهرهوری زمینهای فعال باید وارد عمل شویم.
کاظمی با اشاره به فعالسازی هنرستانهای جوار کارخانه افزود: احداث این هنرستانها، فرصت مناسبی است تا کارخانههای صنعتی با ورود به حوزه آموزش ضمن تأمین و تربیت نیروی انسانی موردنیاز و متخصص خود از میان دانشآموزان بومی منطقه منجر به ارتقای کیفیت آموزش و افزایش فعالیت و بهرهوری هنرستانها در راستای عمل به مسئولیت اجتماعیشان در قبال آموزشوپرورش شوند. وی ادامه داد: در حال حاضر۵ شهرک صنعتی فعال در سطح کشور در استانهای یزد، اصفهان، خراسان رضوی و البرز داریم که آموزش در جوار کارخانه را در پیشگرفتهاند و در ابتدای مهرماه شاهد شروع به فعالیت۴۰ هنرستان در جوار کارخانه در اصفهان، هرمزگان، سیستان و یزد خواهیم بود. کاظمی خاطرنشان کرد: در زمینه توسعه رشته ریاضی و فیزیک؛ بهعنوان یک ضرورت و مطالبه در کشور باید عمل کنیم چراکه باید دانشمندانی توانمند در حوزه علوم پایه تربیت کنیم اما با رویکردهایی که درگذشته داشتیم تعداد دانشآموزان این رشته به نصف رسیده است و در راستای منویات مقام معظم رهبری سعی میکنیم که بتوانیم افزایش سهم در این بخش داشته باشیم.